Meetbaar - Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt? Acceptabel - Zijn deze doelen acceptabel voor de doelgroep en/of het management?Realistisch - Is het doel haalbaar? Tijdsgebonden - Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?
Een acceptabel doel houdt in dat het doel logisch is ontstaan uit je werkzaamheden en waar jezelf én je collega's/manager helemaal achter staan. Het moet niet zomaar uit de lucht komen vallen, zeg maar. Je moet iets hebben aan je doel!
Stap 4: Realistisch, oftewel haalbaar. Het doel moet haalbaar zijn doordat het plan ervoor uitvoerbaar is en de inspanningen aanvaardbaar zijn. De personen die het doel moeten realiseren, moeten in staat zijn en over de middelen beschikken om het doel te behalen.
Acceptabel en realistisch
Het ligt maar net aan welk doel je voor ogen hebt. Realistisch betekent bij SMART-formuleren vooral: is het doel haalbaar. Heb je een plan dat uitvoerbaar is en is de inspanning die daarvoor nodig is realistisch. Je moet het jezelf dus niet te moeilijk maken, maar zéker niet te makkelijk.
Specifiek: wees zo gedetailleerd en specifiek mogelijk, meetbaar: maak het doel meetbaar met KPI's en data analyse, acceptabel: maak het doel acceptabel voor alle betrokkenen, realistisch: zorg dat het doel echt haalbaar is, en tijdgebonden: stel een concrete deadline.
Een doel SMART maken
Een doel SMART formuleren betekent dat je het doel specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden formuleert. Specifiek: Het doel moet dus duidelijk en specifiek zijn, zodat je precies weet wat je wilt bereiken.
Kwantitatieve doelstellingen zijn bijvoorbeeld omzet(groei), marktaandeel, margegroei, aantal klantbezoeken, nieuwe klanten, nieuwe orders, enz. En kwalitatieve doelstellingen zijn o.a. klanttevredenheid, naamsbekendheid en grotere leverbetrouwbaarheid.
Om SMART-doelen te formuleren, moet je ervoor zorgen dat ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dit betekent dat je jouw doelen zo specifiek en meetbaar mogelijk moet maken, zodat je jouw voortgang kunt bijhouden en kunt beoordelen of je al dan niet op de goede weg bent.
Doel. Een missie richt zich op het bestaansdoel en de fundamentele reden van het bedrijf. Het beschrijft de kernactiviteiten, waarden en het bestaansrecht van de organisatie. Een visie daarentegen richt zich op de gewenste toekomst van het bedrijf.
Een doel is een bredere, meer algemene verklaring van wat je wilt bereiken, terwijl een doelstelling specifieker en meetbaarder is. Het doel geeft de richting aan, terwijl de doelstelling concrete mijlpalen definieert om dat doel te bereiken.
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
doelen, namelijk RUMBA. Met dit (Engelse) hulpmiddel worden je doelen Relevant, Understandable, Measurable, Behavioral en Attainable. RUMBA wordt vooral toegepast binnen de zorgsector om de kwaliteit van verpleegkundige zorg meetbaar en inzichtelijk te maken.
SMART is een afkorting die staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdgebonden. Deze methode helpt je de juiste doelen te stellen en om een zo effectief mogelijke strategie te handhaven. Deze doelen moeten helder en duidelijk zijn voor iedereen die er ermee te maken krijgt.
Wanneer managers praten over 'SMART maken' of 'SMART formuleren' bedoelen ze dat de doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden moeten worden geformuleerd.
SMART doelen geven aan waar je heen wilt en wat je van collega's en medewerkers verwacht. Door doelen SMART te formuleren kunnen managers objectiever de resultaten beoordelen. Er kan objectief een oordeel worden vastgesteld doordat SMART doelen duidelijk meetbaar zijn.
Algemene antwoorden zoeken: Bij kwantitatief onderzoek komen gewoonlijk meer respondenten aan het woord dan bij kwalitatief onderzoek. Het is namelijk een stuk eenvoudiger om een meerkeuze-enquête uit te voeren dan een reeks vraaggesprekken of focusgroepen.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur. In een wetenschappelijke context betekent het woord 'kwantificatie' dan ook 'de handeling van het meten en tellen'.
Wat is het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek? Kwantitatief onderzoek heeft betrekking op getallen en statistiek, terwijl kwalitatief onderzoek over woorden en betekenissen gaat.
Maak je doelen SMART
Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden maakt. S– Specifiek: het is voor iedereen duidelijk waar het om gaat en welk resultaat jij wilt bereiken. Omschrijf het doel dus duidelijk en concreet.
Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden kunt maken.