Lean Management richt zich op het weghalen van verspillingen uit processen om zo slimmer te werken waardoor je de klant beter van dienst kan zijn. Lean wordt al sinds de jaren '50 toegepast in productieomgevingen (auto-industrie, bouw) en is al snel door de service industrie (zoals de zorg of onderwijs) overgenomen.
Lean Manufacturing stelt de klant centraal om maximale klantwaarde te realiseren. Lean pakt verliezen uit de waardestroom aan zodat alleen waarde toevoegende activiteiten overblijven. De Lean filosofie ontwikkelt mensen zodat zij hun eigen problemen kunnen oplossen.
Wat levert Lean op? Het doel van Lean is om de klant voorop te zetten door om een cultuur te creëren waarin continue verbetering en vernieuwing centraal staat. Door de toepassing van Lean ontstaan er efficiënte productieprocessen met minder verspilling en meer tevreden klanten.
Lean is een systematische (continu verbeteren) aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Lean legt de nadruk op het verwijderen van verspillingen in het proces om zo meer toegevoegde waarde voor de klant te realiseren.
Essentie. Lean gaat over meer doen van wat er toe doet, door te stoppen met dingen die er niet toe doen. Wat er toe doet is dat wat de klant van waarde acht. Wat er niet toe doet verschijnt als onbalans, overbelasting van processen en mensen en de 7 verspillingen.
Het 'Lean maken' van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en Perfectie.
Lean staat voor verbetering: een steeds betere afstemming van productiestappen op elkaar. Agile staat voor verandering: producten en diensten constant aanpassen aan de marktsituatie en de feedback vanuit klant.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Het is duidelijk dat Lean Management effectief is. Veel Lean organisaties hebben hun kosten terug zien lopen en een betere concurrentiepositie gerealiseerd. Belangrijk om hierbij te vermelden: dit allemaal zónder ook maar één medewerker te hoeven ontslaan.
Bij Lean Management worden de menselijke capaciteiten binnen een organisatie op een slimme manier ingezet om zoveel mogelijk waarde te creëren voor de klant. De succesvolle inzet van Lean Management leidt tot een efficiëntere organisatie met een constante kwaliteit en een hogere winstgevendheid.
Het Lean gedachtegoed betekent dat klantwaarde centraal staat, deze is leidend voor alle bedrijfsactiviteiten. Iedereen denkt in termen van continu verbeteren, en wil het stapje voor stapje beter doen. Lean management is gericht op de mens. Naast klantwaarde zijn ook de medewerkers essentieel.
De 7 vormen van verspilling zijn: transport, voorraad, beweging, wachten, overprocessing, overproductie en defecten. Niet waarde toevoegende activiteiten (NVA = non value added) worden ook wel verspillingen genoemd: het zijn activiteiten waar de klant niet voor betaalt.
Lean werken is een manier van werken waarbij het hele team zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Weg verspilling en inefficiëntie. Hallo maximale toegevoegde waarde. De klant staat centraal: zo verbeter je kwaliteit, verkort je doorlooptijd en verminder je kosten.
Lean in de zorg: Hoe het de efficiëntie en patiëntenzorg verbetert. Lean in de zorg is het toepassen van Lean-principes om verspilling en inefficiëntie in de gezondheidszorg te minimaliseren. Deze aanpak leidt tot betere patiëntenzorg en meer efficiënte werkprocessen.
Lean planning betekent feitelijk dat een volgende activiteit wordt uitgevoerd wanneer de voorgaande erom vraagt; niet eerder én niet later. Theoretisch betekent dit dat er middels lean planning continu waarde gecreëerd wordt, niemand van de vele bouwpartners hoeft te wachten en er geen onnodige voorraden ontstaan.
Het Lean Agile model
Vanuit Lean begin je vaak met het verbeteren van processen. Je start met de klantvraag, kijkt hoe het proces loopt en waar verspillingen zitten. Je verbetert het proces zodat de klant meer en sneller zijn gevraagde waarde krijgt. Na een verbetering wordt het proces steeds soepeler uitgevoerd.
Een Lean team coach is ingevoerd in Lean (Six Sigma) en begeleidt teams naar hun rol in een Lean organisatie. Deze team coaches richten zich net zo min alleen op mensen als alleen op inhoud maar hun focus ligt op volwassenheid van team én proces.
Begin bij de klant en ontdek wat hij echt belangrijk vindt
Het ultieme doel van Lean is ten alle tijden om meer waarde voor de klant te leveren. Om de klant nog blijer te maken. Dit heeft uiteindelijk effect op het langetermijn resultaat van de organisatie.
Hoe werkt Lean Six Sigma? De focus van Lean Six Sigma ligt op het verhogen van de klanttevredenheid door te kijken waar de klant écht behoefte aan heeft. Tegelijkertijd wordt het proces van het product of dienst efficiënter ingericht (Lean) en continu verbetert (Six Sigma).
Ik krijg regelmatig de vraag is Lean een afkorting van iets? Tijd om eens stil te staan bij de betekenis van Lean. Om meteen maar het antwoord te geven: lean is geen afkorting van iets, het is een Engels woord. De Nederlandse vertaling is slank, wendbaar, snel kunnen inspelen op klantbehoefte.
Bij Lean Six Sigma focust de cultuuromslag zich op het zelfstandig nemen van beslissingen op basis van feiten.Bij Lean staat het creëren van klantwaarde centraal. De waardestroom wordt in kaart gebracht, waardoor verspillingen herkend en geëlimineerd worden.
Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het biedt een aanpak waarmee organisaties op een gestructureerde wijze (Define, Measure, Analyse, Improve en Control of DMAIC) concrete resultaten kunnen boeken met continu verbeteren.
Wat is de A3 methode? A3 is een gestructureerde aanpak voor probleemoplossing en continue verbetering, die voor het eerst bij Toyota werd gebruikt en doorgaans wordt gebruikt door professionele Lean-organisaties. Het biedt een eenvoudige en strikte procedure die medewerkers begeleidt bij het oplossen van problemen.