Waar kan ik terecht? Voor vragen over een specifieke iDEAL-betaling kunt u contact opnemen met uw eigen bank: ABN AMRO: 0900 – 0024. ASN Bank: 0800 – 0380 (maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)
iDEAL kent geen automatische terugboeking. Als het bedrijf aangeeft dat zij het bedrag hebben teruggestort, dan hebben zij dat met een reguliere overboeking gedaan. In de iDEAL-betaling heeft het bedrijf uw rekeningnummer (IBAN) ontvangen. Voor een terugboeking moeten zij uw IBAN te gebruiken.
iDEAL. Heb jij de betaling voldaan via iDEAL? Dan storten wij het automatisch terug naar hetzelfde rekeningnummer als waar mee betaald is. Dit duurt circa vier tot vijf werkdagen voordat het bedrag terug op de rekening zichtbaar is.
iDEAL is gebaseerd op de mobiel bankieren app en internetbankieromgeving en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDEAL net zo veilig is als internet- en mobiel bankieren. Banken werken voortdurend aan de veiligheid van internet- en mobiel bankieren.
De dienst iDEAL is een Nederlandse standaard voor het verrichten van internetbetalingen en is eigendom van Currence.
De Betaalverzoeken met iDeal en de Gelijk Oversteken Service zijn op zich goed beveiligde initiatieven van Marktplaats. Wanneer kopers en verkopers hier gebruik van maken, neemt de kans op oplichting af. Oplichters hebben echter een antwoord bedacht op de twee maatregelen, schrijft Fraudehelpdesk.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. U betaalt via de mobiel bankieren app of de internetbankieromgeving van uw eigen bank. iDEAL is namelijk een directe online overboeking van uw bankrekening naar de bankrekening van een ondernemer.
iDEAL wordt ondersteund door de volgende banken: ABN AMRO, ASN Bank, Deutsche Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, RBS, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers.
Is uw betaling met iDEAL niet gelukt, dan kunt u via de iDEAL-beschikbaarheidspagina zien of uw bank momenteel een storing heeft of recent heeft gehad.
Storneren betekent dat u een automatische incasso terugboekt op uw rekening. Dit kunt u zelf doen via internetbankieren. Of neem contact op met uw bank. De bank controleert niet of de incasso terecht of onterecht was.
Een SEPA Credit Transfer heeft net als iDEAL het voordeel dat het een gegarandeerde betaling is. Dit betekent dat zodra de overboeking op geslaagd staat, deze niet door de consument kan worden teruggedraaid.
Hoe werkt Bancontact? Een betaling via Bancontact uitvoeren is kinderlijk eenvoudig. Met het kaartnummer en de vervaldatum die op de betaalkaart staan, is betalen zo gebeurt. Via de zogeheten 'digipas' keurt de klant de betaling met deze betaalmethode goed via de eigen bankomgeving.
Veelgebruikte online betaalmethoden zijn de creditcard, PayPal en iDEAL. In 2020 werd 69% van alle online aankopen bij Nederlandse webshopt met iDEAL betaald (bron: consumentenbond 2020). Een webwinkel moet je ook de keuze geven om (een deel van het bedrag) achteraf te betalen, bijvoorbeeld met acceptgiro.
Je kunt via iDeal tot maximaal 5.000 euro per dag betalen. Wil je een hoger bedrag betalen met bijvoorbeeld Internet Bankieren? Pas dan eerst je limiet aan in Internet Bankieren.
Betaal je met iDeal dan ziet de webwinkel meteen dat de betaling binnen is. Je bestelling zal dan ook veel eerder verwerkt en geleverd kunnen worden. Wanneer je met een overschrijving per bank betaalt dan kan het zomaar zijn dat het een aantal dagen duurt voordat de betaling binnen is.
Voor bedragen hoger dan € 2.000, heb je de Rabo Scanner nodig. Deze limiet kun je niet wijzigen. Als je geld wilt overboeken naar je eigen (spaar)rekening, heb je geen Rabo Scanner nodig tot een maximumbedrag van € 100.000 per week. Per keer kun je maximaal € 50.000 overboeken naar je eigen rekening.
Op een overschrijvingsformulier vult u zelf bedrag, rekeningnummer en naam, adres, woonplaats in van persoon of instelling waarnaar u geld wilt overmaken. U plaatst uw handtekening en stuurt het overschrijvingsformulier naar uw bank.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Je bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken. Ken je de ontvanger niet, dan zal je bank aan de bank van de begunstigde de gegevens opvragen van de persoon aan wie je geld hebt overgemaakt.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.