Een schoonmaakplan als voorbeeld is een plan waarin staat wanneer wat schoongemaakt wordt. Er staat vrij gedetailleerd in vermeld wat er precies in een ruimte wordt schoongemaakt, hoe vaak en hoe. Denk bijvoorbeeld aan het stofzuigen van de hal, het afstoffen van de vensterbanken en het schoonmaken van de deuren.
Het reinigingsplan draait om het schoonmaken van uw bedrijfspand. Denk daarbij aan het schrobben en vegen van vloeren en het reinigen van oppervlakten. Het hygiënewerkplan draait vooral om persoonlijke hygiëne.
Een schoonmaakplan is een must
Supermarkten die een schoonmaakplan gebruiken moeten hierin de volgende dingen opnemen: Wat er schoongemaakt dient te worden. Wanneer er schoongemaakt dient te worden. Hoe er schoongemaakt dient te worden.
Gelukkig is er een gouden regel voor het huishouden die je kan helpen om je huis vlekkeloos te houden. In deze blogpost onderzoeken we wat deze gouden regel is en hoe je deze kunt opnemen in je dagelijkse huishoudroutine. De gouden regel voor het huishouden is simpel: maak schoon terwijl je bezig bent .
Schoonmaakschema's vormen een communicatielink tussen management en personeel en kunnen helpen om ervoor te zorgen dat de nodige tijd en aandacht wordt besteed aan schoonmaaktaken . Regelmatig schoonmaken vermindert de opbouw van vuil, vet en bacteriën en helpt om apparatuur in goede staat te houden.
Door schoonmaakwerkzaamheden regelmatig uit te voeren worden ruimtes continu onderhouden en blijven ze makkelijker schoon. Daarnaast vergroot het ook de levensduur van een gebouw, een vloer of meubels. Uiteraard is het beste argument de hygiëne.
Werk volgens een goede volgorde: van schoon naar vuil en van hoog naar laag. En eerst stof afnemen, daarna de vloer stofwissen of stofzuigen en dan nat reinigen. Gebruik liever geen stofdoek, maar een stofbindende of vochtige (wegwerp)doek.
V: Hoe plan ik een schoonmaakschema? A: Om een eenvoudig schoonmaakschema te maken, somt u alle schoonmaaktaken per kamer op, bepaalt u hoe vaak de taken moeten worden uitgevoerd (dagelijks, wekelijks of maandelijks) en schat u hoeveel tijd u nodig hebt om elke taak te voltooien . Als u een spreadsheet-enthousiasteling bent, zal dit leuk zijn!
Het voorbereiden van uw toiletten voordat u vertrekt is cruciaal om te voorkomen dat er geuren en bacteriën ontstaan. Nadat u de watertoevoer hebt afgesloten, spoelt u elk toilet door om de tank en de pot leeg te laten lopen.Maak de pot vervolgens grondig schoon . U kunt ook plasticfolie over de toiletpot leggen om verdamping te voorkomen en geuren op afstand te houden.
Bepaalde taken vereisen dagelijkse aandacht en mogen nooit over het hoofd worden gezien. Hieronder vallen het legen van prullenbakken, het schoonmaken en ontsmetten van oppervlakken die vaak worden aangeraakt, zoals deurknoppen, lichtschakelaars, toiletbrillen en aanrechtbladen, en het aanvullen van toiletartikelen zoals zeep en toiletpapier.
Maak de woonkamer wekelijks schoon. Elke week ga je opruimen, afstoffen, stofzuigen en dweilen. Eens of twee keer per jaar was je de gordijnen en vitrage. Maak ook regelmatig de lampenkappen en de hoes van de bank schoon.
Er moet een schoonmaakprogramma zijn dat ervoor zorgt dat faciliteiten en apparatuur in een geschikte hygiënische staat worden gehouden . Het doel van schoonmaken is om het volgende te voorkomen: Allergene besmetting. Microbiologische besmetting die kan leiden tot voedselvergiftiging of bederf. Vlekken en geuren.
Schoonmaakplan opstellen
Geef in het schoonmaakplan aan hoe je een object reinigt of desinfecteert, op welke manier het wordt schoongemaakt en hoe vaak het wordt gereinigd. Vergeet niet om een vak open te houden voor het schrijven van de naam: zo weet je altijd wie er verantwoordelijk is geweest voor de actie.
We onderscheiden drie soorten: reinigingsmiddelen, desinfectiemiddelen en onderhoudsmiddelen.
De truc is om elke dag op een ander niveau van elke kamer te werken. Dag één is gericht op het schoonmaken van de dingen bovenaan uw kamers, zoals uw plafonds en lampen. Op dag twee is het alles op het middelste niveau, zoals meubels en aanrechtbladen, en dag drie richt zich op uw vloeren.
Veeg of stofzuig vloeren: Houd vloeren in het hele huis schoon. Dweil vloeren: Dweil om reinheid en glans te garanderen. Veeg elektronica af: Maak mobiele telefoons en andere vaak aangeraakte apparaten schoon. Ruim de garage en buiten op: Organiseer de garage, veranda of ruim speelgoed op in de tuin.
Welke rooster je ook maakt, zorg ervoor dat er duidelijke deadlines zijn voor wanneer een klusje gedaan moet worden en een opsomming van wat erbij komt kijken . Bijvoorbeeld, de woonkamer schoonmaken kan inhouden dat je stofzuigt, de tafels en planken afveegt, de banken opruimt en alle spullen weghaalt die daar niet thuishoren.
De algemene regels bij het schoonmaken:
Eerst droog, dan nat.Werk van boven naar beneden.Regelmatig een nieuw sopje.Sop direct weggooien na gebruik.
Een schone slaapkamer ziet er aantrekkelijker uit en is bovendien beter voor je gezondheid. Je slaapkamer schoonmaken kun je dus het beste elke week doen. 2 á 3 keer per jaar doe je een grote schoonmaak.
Maak eerst de 'natte plekken' schoon
Badkamers en keukens staan bekend als 'natte ruimtes'. Deze nemen vaak de meeste tijd in beslag om schoon te maken. Daarom moeten ze als eerste worden schoongemaakt in de volgorde waarin u uw huis schoonmaakt. Nadat u stap 1 en 3 hebt uitgevoerd, stoft u alles af en gaat u aan de slag in uw badkamers en keuken.