De ambitie van Schiphol om uit te breiden leidt al jaren tot gegoochel met cijfers en verhitte discussies. De luchthaven ziet zelf ruimte voor meer vluchten. Daar zijn na de coronacrisis grote personeelsproblemen bijgekomen, met grote vertragingen voor reizigers tot gevolg.
Waarom is het zo druk op Schiphol? Dat komt voornamelijk door het tekort aan personeel. Of het nou bij de beveiliging, vluchtafhandeling of bij incheckbalies is, overal zijn er te weinig medewerkers om het grote aantal passagiers, dat op vakantie of zakenreis wil zonder al te veel oponthoud, te laten doorstromen.
De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Nachtvluchten zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen op Schiphol kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.
Op de piekdagen ligt dat aantal nog wat hoger. Dit zijn de drukste dagen op Schiphol in augustus, met tussen de 70 en 75 duizend reizigers: Maandag 1 augustus, donderdag 4 augustus, vrijdag 5 augustus, zondag 7 augustus, maandag 8 augustus en vrijdag 12 augustus.
Dat blijkt uit een peiling van vakbond FNV onder 664 werknemers waar vooral grondpersoneel en beveiligers aan mee hebben gedaan. De werkdruk zien zij als grootste knelpunt, gevolgd door het hoge ziekteverzuim, vertraagde vluchten en lange wachtrijen van passagiers.
De chaos op het vliegveld is het gevolg van een combinatie van stakingen en chronische personeelstekorten over de hele linie, van douaniers tot bagage-afhandelaars. Behalve Roissy werden ook het Parijse vliegveld Orly en luchthavens in Rennes, Bordeaux en Marseille door stakingen getroffen.
1. Kom op tijd naar Schiphol. We verwelkomen je graag vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt in de vertrekhal. Zo help je om de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
Schiphol never sleeps
Winkels en horeca hebben ruime openingstijden op Schiphol. De winkels na security zijn van anderhalf tot een uur voor de eerste vlucht geopend. Een half uur voor de laatste vlucht sluiten ze pas weer. Bovendien is in elk gebied minstens één horecapunt in de nacht open, en meer als het drukker is.
Dit alles is van invloed op hoe lang van tevoren op Schiphol bij online inchecken u moet zijn. Wanneer er geen of reguliere drukte is wordt vaak aangeraden om minimaal 2 uur voordat de Europese vlucht vertrekt op de luchthaven te zijn. Bij een intercontinentale vlucht was dit minimaal 3 uur.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Hoe lang van tevoren moet ik aanwezig zijn op Schiphol? Normaliter hoor je voor een vlucht binnen Europa ca. 2,5 uur van tevoren aanwezig te zijn, voor een vlucht buiten Europa geldt 3 uur.
Je bagage is namelijk gekoppeld aan jou als passagier. Als jij niet in het vliegtuig instap, dan mag je koffer ook niet mee. Je bagage blijft dus op Schiphol terwijl het vliegtuig vertrekt. Neem contact op met de afhandelaar van je luchtvaartmaatschappij over hoe je je bagage kunt terugkrijgen.
Let op: Ook vliegveld Keulen heeft te maken met drukte en langere wachttijden bij de veiligheidscontrole. Het is belangrijk om uw reis ruim van tevoren te plannen. Keulen Airport adviseert om 2 tot 3 uur voor vertrek op de luchthaven aan te komen.
In september geldt er een maximum van 67.500 lokaal vertrekkende reizigers per dag. Op de meeste dagen in die maand is de capaciteit van de luchthaven ongeveer in lijn met het verwachte aanbod. Het maximum aantal lokaal vertrekkende reizigers ligt in oktober weer hoger, namelijk op 69.500 per dag.
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
Volgens het CBS is het personeelstekort sinds de jaren zestig en zeventig niet zo groot geweest. Vóór corona leek dit probleem niet zo groot. Maar nu is het ineens overal zichtbaar. "In de basis zien we dat er in alle sectoren tekorten zijn", zegt Bart Kock, directeur van uitzendbureau Start People.
In Nederland zijn de vier sectoren of branches die het meest te maken hebben met personeelstekort de ICT-branche, de onderwijssector, de bouwsector en technische beroepen. Er is een nijpend tekort aan vakmensen in ons land, mede doordat de meeste vakmensen vroeg of laat ZZP'er worden en dus voor zichzelf beginnen.
Dagelijks voert de combinatie vluchten uit in een netwerk met 318 bestemmingen in 118 landen.
In 2020 vlogen bijna 23,6 miljoen passagiers via Nederlandse luchthavens. Van en naar Schiphol vlogen bijna 20,9 miljoen passagiers, ruim 88 procent van alle passagiers.
Vakantiegangers die bij reisorganisatie TUI hebben geboekt en vliegen met maatschappij TUI fly, kunnen gewoon op vakantie. Voor TUI-reizigers die voor hun reis afhankelijk zijn van een andere maatschappij zoals Transavia en KLM is het afwachten.