De schatting is dat er genoeg lithium is voor 400 miljoen elektrische auto's. Voor nu is China belangrijk voor zowel de grondstoffen, als de productie van accu's. Kobalt halen we uit de Democratische Republiek Congo, lithium uit Bolivia, Chili, Argentinië en Australië.
'Dendrieten zijn dus gevaarlijk en versnellen bovendien de degradatiereacties, waardoor het actieve lithium nog sneller opraakt en de elektrolyt sneller degradeert', zegt Wagemaker. 'En hoe minder lithium je overhoudt, hoe minder lang de batterij het volhoudt. '
Volgens de Europese Commissie zal de Europese Unie tegen 2030 tot achttien keer zo veel lithium nodig hebben om aan de vraag naar batterijen voor elektrische auto's en energieopslag te voldoen. Tegen 2050 is die voorspelling zelfs opgelopen tot zestig keer de huidige hoeveelheid.
Na inname verspreidt lithium zich door het hele lichaam. Het speelt in de hersenen een rol in de prikkeloverdracht tussen zenuwuiteinden, die verstoord is bij manische en depressieve verschijnselen. Ook helpt het voorkomen dat deze ontregeling opnieuw optreedt. Lithium heeft daarnaast invloed op diverse andere organen.
Het afgelopen jaar 2021 heeft ons dit gegeven
We gebruiken steeds meer accu's en batterijen die hier op werken, maar het wordt ook gebruikt voor de elektrische auto's. Het prijsverschil is erg groot aan het worden, want waar je in 2018 nog lithium kocht voor 28 euro per kg is dit nu inmiddels 250 euro per kg.
Het meeste lithium in de wereld bevindt zich in alleen een handvol landen. Chili herbergt meer dan de helft van de lithiumreserves ter wereld, met andere grote producenten, waaronder Australië, Argentinië en China. Australië is verreweg de grootste producent van lithium ter wereld.
Hoeveel er nodig is voor een autobatterij hangt af van de grootte ervan en dus van de kracht en het bereik, maar de batterij van een Tesla bevat naar schatting 63 kilo lithium.
Als lithium niet goed werkt of te veel bijwerkingen veroorzaakt, wordt vaak carbamazepine voorgeschreven. Dit middel heeft hetzelfde effect als lithium: het helpt tegen ernstige stemmingsschommelingen. De voornaamste bijwerkingen zijn: duizeligheid, sufheid, moeheid en misselijkheid.
Het is noodzakelijk om lithium langzaam af te bouwen. Acuut stoppen kan een episode van manie of depressie uitlokken en kan vervelende onttrekkingsverschijnselen geven.
Als de batterijen niet goed verzameld worden, kunnen ze ook niet gerecycleerd worden. We zien vaak terugkomen dat slechts 5% van alle Europese lithium-ion batterijen gerecycleerd worden. Dit getal komt uit een studie van 2010 en is sindsdien zelf vaak gerecycleerd.
Bij het delven van lithium komen allerlei schadelijke stoffen vrij, vertelt Djurdjevic, zoals teer en kwik. In het verwerkingsproces worden zoutzuur en zwavelzuur gebruikt. Dat kan allemaal in lucht, bodem en water terechtkomen.
Grootste Europese reserves
Als grondstof voor de batterijen van die auto's is lithium nodig. Maar het is een voordeel dat het metaal wereldwijd te vinden is. "Er is geen enkele twijfel. Portugal bezit de grootste Europese reserves lithium die de industrie nodig heeft.
Lithium is een alkalimetaal dat te vinden is in een zoute, vochtige aardlaag diep in de grond. De grootste voorraden worden aangetroffen in de zogenaamde lithium-driehoek tussen Bolivia, Chili en Argentinië. Daar worden de mineralen omhoog gepompt met water.
Sommige lithiumgebruikers komen wel iets in gewicht aan. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk er in elk geval aan dat de schildklier wordt gecontroleerd. Een te langzaam werkende schildklier, wat nogal eens voorkomt bij het gebruik van lithium, kan zorgen voor gewichtstoename.
Te veel lithium in het bloed geeft lithiumvergiftiging. Verschijnselen van lithiumvergiftiging zijn bijvoorbeeld: bevende handen of kaak, misselijkheid, spierzwakte, lopen en praten alsof u dronken bent, een sloom gevoel. Neem bij verschijnselen van lithiumvergiftiging direct contact op met uw psychiater of huisarts.
Lithium kan ontgonnen worden aan de hand van diepe geothermie. Hierbij boort men twee diepe putten in de ondergrond van ongeveer 2 tot 3 kilometer diep. In die ondergrond zit warm water in een bepaalde structuur. Dat warm water gaat men oppompen, de warmte afnemen en die warmte steekt men in een soort warmtenet.
De levensverwachting van mensen die lijden aan een ernstige psychische stoornis, zoals schizofrenie, zware depressie of een bipolaire stoornis, is tien tot vijftien jaar korter dan gemiddeld, zo blijkt uit een Brits onderzoek. Zij sterven relatief vaak al op vroege leeftijd aan kanker of hartfalen.
Dit medicijn werkt pas na een paar maanden. Bij depressie merkt u binnen 3 tot 4 weken dat de behandeling werkt. U gebruikt lithium meestal meerdere jaren. Als u te vroeg stopt, kunt u weer last krijgen van manie of depressie.
De meeste mensen hebben vaker en langer depressieve episodes dan manische episodes. Een manische episode duurt – zonder behandeling – gemiddeld twee maanden. Depressieve episodes gemiddeld twee tot vijf maanden (soms veel langer), en een gemengde episode duurt gemiddeld vijf tot twaalf maanden.
Een bipolaire stoornis is niet te genezen, maar met medicijnen en therapie worden de klachten verminderd. De extreme stemmingswisselingen van manie en depressie nemen af en worden soms zelfs voorkomen. Dat gebeurt door een combinatie van: medicijnen.
Een bipolaire stoornis heeft veel weg van een borderline stoornis, maar de twee persoonlijkheidsstoornis zijn wel verschillend. Een van de grootste verschillen is dat bij een bipolaire stoornis de stemmingsveranderingen een stuk langer duren (weken tot maanden) dan bij een borderline stoornis (uren tot dagen).
In Nederland gebruiken meer dan 30.000 mensen lithium, vooral bij een bipolaire stoornis. Het medicijn werkt goed maar kent ook risico's, zoals nierschade of vergiftigingsverschijnselen. Psychiater Rocco Hoekstra van de Rotterdamse Antes Groep: 'Wie goed is ingesteld, kan jaren klachtenvrij leven met lithium.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Het probleem dat we vandaag tegenkomen bij Kobalt is de plaats van de voorraden en het mijnen ervan. Ongeveer de helft van de wereldvoorraad Kobalt (circa 7 miljoen ton) is te vinden in Democratische Republiek Congo (DRC) (3,6 miljoen ton).
In de regel beginnen recyclingprocessen met de handmatige demontage van het lithium-ion-accusysteem. Daarna volgen verdere stappen zoals sorteren, versnipperen en thermisch smelten. Volgens de huidige stand van de techniek kunnen de meeste materialen vandaag al worden gerecycled.