Nadeel e-bike: Gewicht en afhankelijkheid Elektrische fietsen zijn over het algemeen zwaarder dan gewone fietsen vanwege de extra onderdelen zoals de motor en de accu. Dit extra gewicht kan een nadeel zijn als je de fiets moet tillen of duwen of als je zonder trapondersteuning verder moet fietsen.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Conclusie. Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
De elektrische fiets is de laatste jaren flink in kwaliteit verbeterd, oudere modellen zijn technisch gedateerd en hebben met name een beperkte actieradius. Een fiets van het begin van het vorige decennium, met ruim meer dan 20.000 kilometer op de teller, heeft feitelijk geen grote waarde meer.
In het afgelopen heeft het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) 166 diefstallen geregistreerd van elektrische fietsen met kenteken gestolen, 47% meer dan de 113 in 2021. Gazelle en Riese und Mueller zijn de meest gestolen merken in deze categorie met resp 35 en 34 diefstalgevallen.
Aan elektrische fietsen kunnen flinke prijskaartjes hangen. Het is een grote aankoop waar je lang mee wilt kunnen doen. Wij krijgen dan ook vaak de vraag hoelang een e-bike ongeveer meegaat. Over het algemeen kun je wel acht tot twaalf jaar vooruit met je fiets, mits deze goed wordt onderhouden.
Onderhandelen kan altijd. Je kunt bijvoorbeeld vragen of er nog iets 'aan de prijs gedaan kan worden' (bijvoorbeeld als het een model uit een vorige collectie betreft) en/of er mogelijk een kosteloze upgrade voor de accu in zit, of op zijn minst een extra accessoire.
De kosten van het opladen zijn haast te verwaarlozen
De elektrische fiets gebruikt iets meer dan 600 Wh. De rekensom wordt dan: €0,25 : 1000 x 600 = €0,15 per dag, dus €0,75 per week. Op jaarbasis (52 weken) geef je dan €39,- uit aan het opladen van je elektrische fiets.
De gemiddelde prijs van een elektrische fiets ligt rond de €2350,-. Wanneer je op zoek bent naar een elektrische fiets die net wat langere afstanden kan afleggen dan de gemiddelde elektrische fiets zit je gebakken met een budget €2500,-. Ook zijn fietsen in deze prijsklasse gegarandeerd erg comfortabel!
Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Stella Morena: Uitgeroepen tot beste e-bike van 2021!
Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
Met fietsen train je een hele reeks spieren. Verre van de algemeen aanvaarde ideeën is het inderdaad het hele lichaam dat werkt. Armen, benen, buikspieren, houding, het hele lichaam is betrokken bij het vooruitkomen en het bewaren van het evenwicht. Als zodanig is het rijden op een elektrische fiets een complete sport.
Snelheid e-bike vs.
Je las net al dat de gemiddelde snelheid van een e-bike 25 km per uur is. Met een elektrische fiets ga je gemiddeld 8 km per uur harder dan op een gewone fiets. Je komt dus veel sneller aan op je locatie en ook nog eens met veel minder moeite (en minder zweet).
Uw elektrische fiets buiten laten staan is daarentegen een minder goed idee. Het buiten stallen van een elektrische fiets kan leiden tot waterschade, vooral bij langdurige blootstelling aan regen en vocht.
Ook zonder accu kun je de elektrische fiets gewoon gebruiken, de trapondersteuning werkt dan echter niet meer. Hoe dien ik met de accu om te gaan? Accu's verliezen ook wanneer zij niet gebruikt worden na verloop van tijd wat energie. Daarom is het verstandig de accu regelmatig even op te laden.
De kosten van een gemiddelde fiets accu bedragen rond de €350 en €550 euro. De meeste accu's zijn tegenwoordig 400Wh of soms wel 500Wh.
Als je voor de elektrische fiets kiest, dan stoot je per kilometer 60 keer minder CO2 uit dan een benzineauto.En ook 20 keer minder dan een elektrische auto. Een flinke besparing dus. Een elektrische fiets is bovendien veel goedkoper in aanschaf en gebruik dan de auto.
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Het voorjaar is natuurlijk het beste moment om een fiets te kopen. Dan fiets je al vroeg in het seizoen op een fiets die perfect bij je past. Bij een deel van onze e-bikes krijg je nu gratis een accu-upgrade. Ook op tweede pinksterdag.
Er is geen belastingvermindering voor de: aankoop van een elektrische personenwagen, wagen voor dubbel gebruik of minibus. aankoop van een elektrische fiets.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Servicebeurt elektrische fiets
Dan wordt er na elke 2.500 kilometer een servicebeurt aangeraden. Bij een servicebeurt van je elektrische fiets, wordt er naar verschillende aspecten gekeken. Zo worden de remmen, spaakspanning, kettingspanning, bekabeling en bandenspanning gecontroleerd en indien nodig juist afgesteld.
Volgens de AD Fietstest 2023 is de Koga E-Nova PT Unlimited de beste elektrische fiets in de categorie stadsfietsen boven de 3500 euro. De fiets kwam als meest veelzijdige en comfortabele e-bike uit de test en ontving dan ook een 8,2 als eindcijfer van het testpanel.
Hoogwaardige remmen, zoals schijfremmen (standaard op een elektrische fiets), gaan wel tot 7.500 kilometer mee. De remblokjes moet je wel vaker vervangen, die hebben een levensduur van 2000 tot 3000 kilometer.