Wedden dat jij gezien gaat worden op de Tomos Roadie... Uiteraard voldoet iedere tomos aan de strenge Euro 4 norm, en dat met een 2-takt motor!
Het motorblok van de Tomos Roadie is een 2-takt, Euro 4, met elektronische ontsteking, welke is voorzien van 2 automatische versnellingen (2-speed), een oliepomp en een startmotor.
In het jaar 1972 kwamen Citroën, Tomos en Iskra overeen de activiteiten te bundelen en onder de naam Cimos een zelfstandige automobielfirma op te richten. In 2019 ging het bedrijf failliet.
De Tomos Standard is een snorfiets die precies doet waarvoor het voertuig gemaakt is namelijk u van A naar B brengen. Deze eenvoudige variant snorfiets is van een goede kwaliteit en heeft een gunstige prijs.
De Tomos Roadie is het unieke retro model van het merk, en heeft een typische jaren '60 look. Net als de Luxe en Quadro beschikt dit model over een elektrische start, en kun je normale auto benzine tanken. Ook is het motorblok net zo zuinig, en voorzien van een 2-speed automatische versnelling.
nee das bij iedere tomos... als je dan een lange tijd met een beetje goeie vaart rent.. dan snijden die krachtlijnen van je ontsteking dus nu laat je em niet draaien door middel van te kicken aan de kickstart maar door keihard te rennen..
Ververs je olie regelmatig (om de 1500 km rijden). Zo blijven je lagers, koppeling en tandwielen in goede staat.
Je kunt de Tomos Standard kopen voor minder dan 1150,= euro. Is dit bedrag voor jou te veel geld dan kun je ook een Tomos Standard leasen! Hierbij koop je hem op afbetaling en betaal je in maandelijkse termijn de brommer af. Dit kost je ongeveer 23,= euro per maand.
Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend overkomt. Qua frame en motortechniek is er niet veel verschil, je hebt alleen een snor of bromversie (geknepen of niet). De cilinder kun je makkelijk herkennen (ei (klein) of vierkant (groot en met of zonder membraan).
Ik heb een tomos geheel standaard op de uitlaat en carbarateur na. Alsnog haal ik max een snelheid van 45 km. Terwijl dit met standaard tomos uit de fabriek met een 12 MM al haalbaar is. TWV is ook nog standaard.
voor als u hem iets harder wilt laten lopen is een 50cc snel een goede optie maar als hij nog harder moet lopen is er ook nog een 65cc met de juiste setup is er wel +-70km/u mee te halen.
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs.
Door een grotere tandwiel te plaatsen zal hij inderdaad sneller optrekken. Je zult dan wel wat inleveren op de topsnelheid. Wat je ook kan doen is een andere cilinderkop plaatsen, een hoge druk kop of een afgeflakte kop. Een grotere carburateur met een groter spruitstuk is ook mogelijk.
2-takt scooters zijn vervuilender dan de 4-takt, dit door het verschil in brandstof, een 2-takt scooter rijdt op een mengsel van benzine en olie, 4-takt Tomos scooters rijden puur op euro 95 ongelood benzine. Het voordeel van een 2-takt motor is zijn eenvoud om eventueel zelf aan te sleutelen.
Als je je Tomos van de achterkant bekijkt, moet je aan de rechterkant wezen. Uit m'n hoofd staat er dan op de cilinder het type. Heb je een A35 brommer, dan staat daar waarschijnlijk A5.
Deze Tomos Snorfiets komt uit 2005, werd geleverd van 01-06-1990 tot 01-09-1991 en kostte toen € 591,-. Deze geïmporteerde snorfiets staat sinds 2006 op kenteken, is voorzien van een benzine-motor en een cilinderinhoud van 49 cc. De snorfiets heeft een topsnelheid van 25 km per uur.
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53.
B6HS, voor de Tomos snorfiets met originele setup. B7HS, voor de snellere Tomos brommers ( 50cc snel / 65cc). B8HS, voor 70 cc cilinders.
Om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden moet je minimaal 16 jaar oud zijn.
Kosten ANWB verzekering
Bij diefstal of verlies van je brom- of snorfiets heb je een eigen risico van €125. Zo ook bij beschadiging aan je Tomos brommer. De premie die je betaalt is afhankelijk van je type Tomos en van de schadevrije jaren, die je hebt opgebouwd.
Castrol RS 2-takt olie Universeel voor de Tomos.
Gebruik dan volsynthetische olie van een goed merk. Bijvoorbeeld Metrakit of Castrol. Wil je wat beter voor het millieu en omgeving zijn. Gebruik dan Triboron olie.
Hoeveel olie gaat er in uw blok? Voor Tomos A3/A35/STD is dit 225ml.