Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
Bovendien zijn er nog tal van andere onderdelen die een Formule 1-auto kunnen optimaliseren. Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
Naar verluidt kost één enkele motor tussen de vier en tien miljoen euro, en dan hebben we het nog niet eens over de research- en ontwikkelingskosten van de motormaker. Zo investeerde Honda sinds 2015 maar liefst een miljard euro in haar Formule 1-project.
Een Formule 1-team mag in 2023 zo'n 150 miljoen dollar uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto's. Het budgetplafond voor 2023 stond in eerste instantie op 135 miljoen dollar.
Tot wel 15 miljoen euro
Toch zijn vooral het chassis zelf en de motor en transmissie (aandrijflijn) de meest prijzige componenten. Denk hierbij op ongeveer 10 miljoen euro. De totale prijs van een F1-auto komt neer op ongeveer 12 tot 15 miljoen euro.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
De Formula One Group is de houder van de commerciële rechten. Als de duurste sport ter wereld kunnen de economische effecten significant zijn en worden interne politieke en financiële debatten vaak op de voet gevolgd door de media.
Wat kost een F1-helm? Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf.
1. Rolls-Royce La Rose Noire Droptail - Meer dan $ 30 miljoen (2023) De Rolls-Royce Droptail zal naar verwachting voor meer dan 30 miljoen dollar worden verkocht, waardoor het (nu nog) de duurste nieuwe auto ooit is. De eigenaren vinden de auto ongetwijfeld mooi maar een onbetwiste schoonheid is hij niet.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Het salaris ligt tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar en dat staat in schril contrast met de enorme salarissen van de coureurs. Maar werken als Formule 1-monteur biedt een scala aan onbetaalbare voordelen.
Voor de raceauto van 290.000 euro betaalde Max Verstappen, je voelt hem al aankomen, niets. Hij kreeg de auto van Renault toen zij leverancier van de Formule 1-motoren bij Red Bull Racing waren.
Alle plusjes en minnetjes bij elkaar gerekend komt Max Verstappen in 2023 volgens verschillende internationale financiële tijdschriften en websites uit op een geschat vermogen van tussen de 180 miljoen en 190 miljoen euro. Dit strookt met het geschatte vermogen van Quote in 2022, dat destijds op 120 miljoen euro lag.
Formule 1. De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur.
De Formula One Group is een groep bedrijven verantwoordelijk voor de promotie en exploitatie van het FIA Formule 1-wereldkampioenschap. De groep is eigendom van Liberty Media, een bedrijf dat gecontroleerd wordt door telecommagnaat John C. Malone die ook een belangrijk belang heeft in Warner Bros. Discovery, Inc.
MotoGP-fietsen zijn in rechte lijn sneller dan Formule 1-auto's.
In de Formule 1 mag niet meer gereden worden met startnummer 17. Met dit getal reed Jules Bianchi op het moment van zijn zware ongeval op Suzuka in 2014. Later bezweek hij aan de verwondingen van die crash. Als eerbetoon besloot de F1-organisatie dit startnummer terug te trekken.
In totaal bezochten 5,7 miljoen fans de circuits, een stijging van 36 procent ten opzichte van 2019, het laatste seizoen dat niet getroffen werd door de pandemie. Daarnaast stegen de totale inkomsten van 2,136 miljard dollar naar 2,573 miljard dollar, omgerekend zo'n 2,3 miljard euro.
Lamborghini Urus
Naast dat Joel Beukers een Lamborghini Huracan zou hebben, bezit hij ook een Lamborghini Urus. Deze sportwagen heeft een V8 motor van 4 liter en heeft een topsnelheid van 306 kilometer per uur. Verder zou de auto in 3,3 seconden kunnen optrekken naar 100 kilometer per uur.
Bijkomend feit is dat de Dallara Formule 3, die in het kampioenschap gebruikt werd dat door Mick Schumacher gewonnen is, exclusief elektronica is. Deze kosten worden per auto op ongeveer $15,000 a $20,000 geschat.
Nog een Ferrari in het lijstje van duurste auto's verkocht in 2022. Ditmaal de Ferrari 410 Sport Spider. Het exemplaar uit 1955 is goed voor een bedrag van 21,02 miljoen euro.
Zo kost één enkele neusvleugel zo'n 140.000 euro en betaal je voor een stuur, dat tegenwoordig een high tech-computer is, bijna 50.000 euro. De versnellingsbak en power unit (die vandaag de dag bijzonder klein is) zijn nog waardevoller.