Alles wat rond is, is heel gemakkelijk te tekenen (een bal, een appel, een meloen, enz.). Motieven met weinig details kunnen bijvoorbeeld een banaan, een TV, een lamp of iets dergelijks zijn. Te veel verschillende motieven tegelijk kunnen ook een belemmering zijn.
Zoek voor je begint met tekenen een eenvoudig voorbeeld uit om na te tekenen. Kijk eens in tijdschriften, daar staan vaak simpele tekeningen in ter illustratie van artikelen. Bijvoorbeeld een sierrandje, hartjes, pijlen of bloemen. Pak een vel papier en teken het voorbeeld na.
Iedereen kan leren tekenen. In elk onderwerp wat je op een afbeelding waarneemt, zijn herkenbare vormen te zien. Cirkels, piramides of een vierkante vorm, zijn de basis van het tekenen.
Tekenen is goed voor je hand-oog coördinatie. Hoe vaker je het doet, hoe beter je verhoudingen leert inschatten en perspectief leert vastleggen. Herinneringen en ervaringen worden beter opgeslagen in je brein en kun je je levendig voor de geest halen.
Vooral kinderen die zich onzeker voelen wanneer ze tekenen of ontevreden zijn met hun eigen tekentalent, hebben deze extra aandacht voor wat ze gemaakt hebben, soms echt even nodig om te blijven tekenen. Deze stimulans is belangrijk, want tekenen is niet alleen leuk, het is ook heel goed voor de ontwikkeling.
Welk potlood om te schetsen? Voor technische tekeningen of losse schetsen raden wij u aan potloden met een harde tot gemiddelde hardheid (9H tot H) aan te schaffen, bijvoorbeeld een 6H potlood. Hiermee zet u strakke perspectieflijnen of creëert u gedetailleerde constructietekeningen, die niet zomaar vlekken of afgeven.
Een vijfpuntige ster tekenen. Teken een 'V' op zijn kop. Begin links onderaan, trek met je potlood een lijn schuin rechts naar boven tot een bepaald punt en beweeg je potlood dan rechts naar beneden. Haal je potlood niet van het papier voordat je klaar bent.
Kawaii is Japans voor schattig. Kawaii figuurtjes zijn Japanse tekeningen van alledaagse onderwerpen in een vertederende, vrolijke stijl. Je kunt alles tekenen in kawaii-stijl: van dieren, mensen, fruit en bloemen tot auto's, een raket of gebruiksvoorwerpen zoals een snoezige bureaulamp.
De gemakkelijkste manier om mensen te tekenen is met de Ball-and-Socket techniek, een methode waarbij de kunstenaar verschillende overlappende ovalen tekent om de lichaamsdelen van de menselijke figuur te schetsen en de houding van de figuur te construeren.
Twee tot vier jaar. Wanneer je kind bijna twee jaar is, begint de fijne motoriek zich zodanig te ontwikkelen dat hij de eerste krabbels op papier kan maken. Tekeningen worden nog lukraak op het vel papier gezet. Langzaamaan gaat je kind die onherkenbare schetsen ook benoemen.
Kindertekeningen leeftijd 7 tot 10 jaar. Op deze leeftijd tekenen kinderen baby's in buiken, meubels achter de muren van een huis en cadeautjes die zichtbaar zijn door de verpakking heen. Die röntgentekeningen verbeelden de interesse in wat er achter de dingen zit.
9 jaar: Vanaf het 9e jaar is de oogzenuw zover ontwikkeld dat het kind veel meer diepte gaat zien en tekenen kan dan weer leuk gaan worden. Er wordt gebruik gemaakt van het “coulisse effect”, je kunt ergens voor of achterlangs tekenen. Het wordt ook leuk om uit boeken en strips iets na te tekenen.
Wat tekenen zo moeilijk maakt
maakt wellicht dat het geen evolutionair doel dient, nodig om de soort in stand te houden zoals eten en ademen. Ons waarnemingssysteem is gericht op het snel kunnen detecteren en identificeren van objecten om er adequaat op te kunnen reageren maar niet om ze te tekenen.
Tekenen in 3D gaat niet over improvisatie. Je moet echt je ogen gebruiken en de verhoudingen van je object zo getrouw mogelijk opnemen. Het representeren van karakters of objecten door het goed observeren van de effecten van diepte is cruciaal voor geweldige 3D-tekeningen.
“Tekenen was rustgevend en zorgde voor ontspanning.” Tijdens zijn studie Geneeskunde op Maastricht University ging Daan voor het eerst delen van het menselijk lichaam tekenen.
Traint je hersens om je te concentreren
Schilderen op nummer helpt om de hersenen te betrekken bij het kunnen ontwikkelen en volgen van patronen, dus er is een logica in het spel. Het is een zelf-veroorzaakte staat van focus. De actie van schilderen op nummer impliceert zowel logica als creativiteit.
Schilderen bevordert niet alleen de concentratie, deze activiteit zorgt ook voor het verlichten van je stress. Bovendien kan het de fijne motoriek verbeteren, zowel bij kinderen als bij ouderen. Voor kinderen is schilderen vooral belangrijk om zich uit te drukken, te communiceren en de fijne motoriek te verbeteren.