In een wervingsplan staat duidelijk beschreven hoe een bedrijf de arbeidsmarkt gaat benaderen. Denk aan het inzetten van media en andere communicatiemiddelen met als doel om de vacatures te vullen met de beste kandidaten.
Voor het wervingsproces gebruikt men ook wel de Engelse term 'recruitment'. Werving en selectie omvat het hele proces van het aantrekken, selecteren en aanstellen van werknemers voor de organisatie. Het wervingsproces start zodra een vacature ontstaat.
De wervingsboodschap
U moet met uw wervingsboodschap de interesse wekken van uw doelgroep. De wervingsboodschap moeten drie elementen bevatten die met elkaar een eenheid vormen: de inhoud van de boodschap, de toon van de boodschap en degene die de boodschap overbrengt.
Binnen werving en selectie is "werving" het proces waarin we actief kandidaten zoeken en aantrekken voor openstaande functies. Dit omvat taken zoals vacatureplaatsing, het doorzoeken van CV-databases, het adverteren van banen en het proactief benaderen van potentiële kandidaten.
Een wervingsstrategie is een zorgvuldig uitgewerkt beleid dat tot doel heeft om geschikte kandidaten aan te trekken en aan te nemen.
Werving en selectie is in de basis het proces van identificeren, selecteren en aantrekken van de meest geschikte kandidaten voor uw bedrijf en vacature. In de praktijk betekent werving en selectie dat een bureau iemand werft die direct bij uw bedrijf in dienst komt.
Een wervingsstrategie is een strategisch beleid rondom het invullen van je vacatures, voor nu en in de toekomst. Hoe lastiger de markt, hoe meer aandacht je strategie nodig heeft. Een goede wervingsstrategie (en daarmee ook een goede wervingscampagne) sluit aan op de (groei)doelstellingen van de organisatie.
Het doel van werving en selectie is om aan de hand van een functie- en bijbehorend competentieprofiel een zo geschikt mogelijke kandidaat te vinden voor een vacature.
Wat kost werving en selectie nou? In Nederland ligt de werving- en selectie fee gemiddeld rond de 25% van het brutojaarloon, inclusief vakantiegeld en andere beloningen.
Wervingskosten, ook wel bekend als wervingsuitgaven, verwijzen naar de financiële investeringen die een organisatie doet om nieuwe medewerkers aan te trekken en in dienst te nemen. Deze kosten omvatten verschillende aspecten van het wervingsproces en kunnen zowel directe als indirecte uitgaven omvatten.
Bij een werving- en selectieprocedure moet je rekening houden met de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB). Selecteren mag, maar binnen duidelijke grenzen. Tijdens de selectie is het belangrijk dat kandidaten worden beoordeeld op basis van de vooraf opgestelde functie-eisen.
LinkedIn en andere sociale mediakanalen
LinkedIn is momenteel het belangrijkste wervingskanaal voor werkgevers. Volgens een studie van Hootsuite zoeken wekelijks 49 miljoen mensen een job via LinkedIn, en worden er 6 mensen per minuut aangenomen via het platform.
Slaagde je voor de volledige selectieprocedure voor een specifieke vacature, maar was je niet de best gerangschikte kandidaat? Dan kom je in een wervingsreserve. Zo kunnen we je later contacteren als er een gelijkaardige functie vrijkomt en hoef je geen selectieprocedure meer te doorlopen.
Wat is het verschil tussen werving & selectie en recruitment? Werving & selectie is hetzelfde als recruitment.Er zit dus geen verschil tussen deze twee termen en ze worden dan ook vaak door elkaar gebruikt.
Een wervingscampagne is een slimme manier om geschikte kandidaten te vinden voor openstaande functies binnen een organisatie. Het doel van zo'n campagne is om via gerichte advertenties, promoties en andere wervingsmethoden de perfecte kandidaat te vinden voor de openstaande vacatures.
Bij inschakeling van headhunters is het niet ongebruikelijk dat pas na 4-6 maanden de juiste kandidaat zich heeft aangediend. Bij reguliere functies waarvoor standaard wervingstechnieken worden gebruikt is het niet ongewoon als de functie formeel pas na 2 tot 5 maanden is vervuld.
Een wervingsvideo, ook wel recruitment video genoemd, is een bedrijfsvideo die je maakt met als doel om nieuwe sollicitanten te werven voor jouw openstaande vacatures. Voordat je begint met het maken van een wervingsvideo is het belangrijk om inzichtelijk krijgen wat je wilt bereiken met de video.
De betekenis van werven luidt; het trachten om iemand lid te maken van een organisatie. In het kader van recruitment vertalen wij dat dus naar iemand die gezocht wordt om een openstaande vacature te vervullen. Om iemand te kunnen werven, heeft u een functieprofiel, vacaturetekst en uiteraard een wervingsmethode nodig.
1) Wervingsmiddelen zijn middelen die ingezet worden bij de werving van nieuwe medewerkers. Voorbeelden van wervingsmiddelen zijn advertenties, het CWI, internet enzovoort.
Bereken je kosten
Het bruto jaarsalaris is inclusief vakantiegeld, wat neer komt op de volgende berekening van de werving en selectie fee: 12,96 (12 maanden + vakantiegeld) x bruto maandsalaris x 0,22 (wervingsfee 22%).