Ten eerste zit de lus daar om te zorgen dat de gesp van je gordel niet naar beneden zakt, zodat je - als je je gordel wilt omdoen - deze direct binnen handbereik is. De gesp blijft dus hangen achter de lus. Ook voorkomt de lus dat de gesp niet tegen de binnenkant van je auto slaat als je je gordel losmaakt.
Hoe heet dat ding op je autogordel dan? Het metalen ding dat op je veiligheidsgordel zit, heet de tong.Of gesptong.Of gordeltong.
Bij systemen met gordelspanner wordt de gordel nóg iets strakker aangetrokken. Na een aanrijding zorgt een explosief ervoor dat de sluiting van de gordel binnen een tijdsbestek van 30 milleseconden naar beneden getrokken wordt. De gordel wordt op dat moment zeer strak aangetrokken.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro.
Het veiligheidseffect van autogordels is het grootst wanneer deze correct, strak over het lichaam, gedragen worden [63]. Wanneer een gordel te veel speling heeft, ontstaat bij een botsing een grotere belasting op het lichaam, waardoor bijvoorbeeld het borstbeen en ribben kunnen breken.
Zorg dat gordel over het sleutelbeen loopt
Let erop dat de gordel over het sleutelbeen van je kind loopt. En niet over de schouder of in de nek. De gordel mag ook niet onder de oksel of achter de rug langs lopen.
Veiligheidsgordels zijn ontworpen om een plotselinge schok van 1.000 lbs kracht te kunnen weerstaan. Ze moeten hoge gewichten kunnen dragen en bestand zijn tegen de extra kracht die wordt toegevoegd door een plotselinge stop.
Binnen de bebouwde kom (in 30 km/h zone, bij werkzaamheden en op woonerf gelden andere bedragen): 5 km/h: € 39. 10 km/h: € 82. 15 km/h: € 154.
Het verhaal van de driepuntsgordel in de auto is wereldberoemd. Hij werd uitgevonden door de Zweed Nils Bohlin, die werkzaam was bij de eveneens Zweedse autofabrikant Volvo. In 1959 kwam de gordel op de markt en veroverde al snel de wereld.
Volwassenen en autogordels
Volwassenen moeten voorin en achterin de auto de autogordel om. Volwassenen die kleiner zijn dan 1,35 meter hoeven geen kinderzitje te gebruiken. De regels voor het gebruik van een zogenaamd kinderbeveiligingsmiddel gelden alleen voor personen onder de 18 jaar.
Indien we er met een ruk aan trekken moet de gordel blokkeren en bij het aandoen van de gordel moet hij aanliggen Er wordt echter nergens een type gordel verplicht gesteld! Dat betekent dat niet perse de standaard driepuntsgordel gebruikt hoeft te worden, een twee- of vierpuntsgordel mag dus ook!
Wat kost het vervangen van de autogordels? Het vervangen van de autogordels kost gemiddeld 125 euro inclusief btw per autogordel.
De autogordel op de voorste zitplaatsen moeten, indien aanwezig, verplicht worden gedragen vanaf 1 juni 1975. Het gebruikmaken van autogordels voor passagiers op de achterbank van personenauto's is verplicht sinds 1 april 1992. Sinds 1993 is het dragen van een autogordel ook verplicht tijdens achteruitrijden.
Universele veiligheidsgordels zijn geschikt diverse automerken, wanneer uw originele autogordel geen elektronsiche aansluting danwel gaspatroon heeft dan kunt u een univesele gordel overwegen.
Aantal kilometer te hard:
15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197. 25 km/h: € 267. 30 km/h: € 346.
Wegen met een maximumsnelheid tot 50 km/h:
Snelheidsovertreding van maximaal 20 km/h en betaling binnen 46 dagen: €90,-. Snelheidsovertreding van maximaal 20 km/h en betaling binnen 47-76 dagen: €135,-. Snelheidsovertreding van maximaal 20 km/h en geen betaling: €375,-.
Overschrijding tot 10 km/h: vanaf € 53. Overschrijding van 11 tot 30 km/h: vanaf € 53 voor de eerste 10 km/h plus € 11 per extra overschreden kilometer. Overschrijding van meer dan 30 km/h: altijd een rechtszaak, € 80-4.000 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van acht dagen tot maximaal vijf jaar.
Bij een snelheidsovertreding van 1 tot 20 km per uur is de boete bij betaling binnen 46 dagen €45. Dit is een verlaagde boete. Betaal je binnen de periodevan 47 tot 76 dagen, dan is de boete voor deze overtreding €68, de officiële sanctie. Als je niet betaalt dan wordt de boete verhoogd naar €180.
Als er geen gordels zijn – oldtimers van vóór 1971 zijn vrij van gordelplicht – dan mogen alle passagiers achterin los worden vervoerd behalve kinderen tot 3 jaar. Die mogen niet worden vervoerd. Oudere lezers moeten even de oude kinderzitjes die je zonder gordel kon gebruiken, vergeten.
De samenwerking tussen autogordels en airbags
Ze werken samen om de inzittenden zo goed mogelijk te beschermen tijdens een aanrijding. Terwijl de autogordel je op je plaats houdt en de krachten op je lichaam verdeelt, vangt de airbag je hoofd en bovenlichaam op om letsel aan deze kwetsbare delen te minimaliseren.
Dit is inderdaad een kwestie van de gordel een klein stukje (1/3) omvouwen, dan heel voorzichtig (zodat je de gordel niet beschadigt) de gesp langs de gordel stukjes omhoog en omlaag schuiven en ondertussen steeds een beetje verder omvouwen/trekken, vooral in het midden van die gesp gaat dat het beste.