Het kortste circuit van de huidige Formule 1-kalender is uiteraard het Circuit de Monaco. Het stratencircuit van het prinsendom Monaco is verreweg het kortste F1-circuit op de kalender.
Het kortste circuit in kilometers op de kalender is uiteraard het circuit in de straten van Monaco, maar daar ga je niet de kortste rondetijd rijden. Daarvoor moeten we terug naar de Grand Prix van Sakhir van 2020.
Nürburgring A.K.A. The green hell
Sinds de opening van de beruchte Nordschleife houdt de Nürburgring de wereld in zijn greep. 20,832 kilometer aan asfalt, 73 nagenoeg blinde bochten en tot 300 meter aan hoogteverschil maakt de Nordschleife tot één van de gevaarlijkste en uitdagendste circuits ter wereld.
Het langste circuit waar ooit een Formule 1 Grand Prix is verreden, was het circuit van Pescara (25 km) in 1957. Een van de bekendste circuits is de Nürburgring Nordschleife (22 km), hier werd tussen 1951 en 1976 de Grand Prix van Duitsland verreden.
De afstand van een grand prix is gelijk aan het kleinste aantal rondes dat de 305 km overschrijdt (uitzondering : 260 km in Monaco). Een grand prix mag eveneens niet langer dan twee uur duren. In de praktijk duurt een formule 1-race gemiddeld 90 minuten.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Het Engelse circuit van Brooklands staat bekend als het allereerste permanente circuit ter wereld.
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
Het Circuit van Spa-Francorchamps wordt door velen het mooiste racecircuit ter wereld genoemd. Niet alleen analisten noemen dit hun favoriete racecircuit, maar ook de coureurs zelf. Zo gaf Max Verstappen al eens aan dat het zijn favoriete circuit is.
Met een totaal aantal van 23 bochten zal het circuit van Hanoi het Marina Bay Circuit in Singapore evenaren als circuit met de meeste bochten op de F1-kalender. Een aantal bochten van het circuit van Hanoi zijn voor een deel gebaseerd op secties van historische circuits als Monaco, Suzuka en de Nürburgring.
Dit jaar vindt de Miami Grand Prix plaats in het weekend van 6 tot en met 8 mei 2022. Op vrijdag vinden de twee vrije trainingen plaats, gevolgd door de derde training en de kwalificatie op zaterdag.
Het stratencircuit van Baku kent het langste rechte stuk van alle Formule 1-circuits. In totaal telt de baan twintig bochten met soms zeer smalle stukken waar net één F1-bolide kan passeren. Toch is het een relatief snel circuit: de coureurs gaan gedurende 56 procent van race 'volgas'.
Dit magische circuit is 5,793 km lang telt 11 bochten, veel rechte stukken en korte chicanes. Het circuit symboliseert de geschiedenis van de Grand Prix-racerij met in totaal 68 verreden Grand Prix.
Een circuit met een lengte van 4.318 kilometer en maar tien bochten te midden van de Oostenrijkse weides. De eerste race hier werd gereden in 1970 en gewonnen door “Jacky Ickx”, het circuit had toen nog de naam Östenreichring. Sindsdien heeft dit circuit onderdak geboden aan de Formule 1.
De jongste wereldkampioen Formule 1 aller tijden
Niets is echter minder waar: Vettel heeft zijn record weten te behouden en staat met zijn 23 jaar en 134 dagen nog altijd als jongste wereldkampioen Formule 1 ooit te boek.
Fernando Alonso is dit jaar de oudste coureur in de Formule 1, nu Kimi Raikkonen een punt achter zijn carrière in de koningsklasse van de autosport heeft gezet.
De Formule 1-kalender telt 22 Grands Prix met in totaal één triple header. Dat waren er eerst twee, maar de Grand Prix van Rusland werd definitief geschrapt en er werd besloten geen vervanger aan te wijzen. Het seizoen begint in Bahrein en eindigt zoals altijd in Abu Dhabi.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.