De haven in Shanghai (China) heeft meer dan 42 miljoen teu doorgevoerd in 2018 en is daarmee de grootste.
De hoogste posities in de wereldranglijst bleven vorig jaar ongewijzigd. Shanghai bleef de grootste containerhaven ter wereld, ondanks een magere groei van slechts 1,6% naar 37,1 miljoen teu.
Rotterdam was tussen 1962 en 2004 de grootste haven ter wereld, maar deze positie is overgenomen door Shanghai. Ook Singapore, Kanton, Qingdao, Port Hedland en Tianjin zijn Rotterdam als haven voorbijgestreefd in grootte. Wel is Rotterdam nog altijd veruit de grootste Europese haven.
In 2021 werd 593 miljoen ton aan goederen overgeslagen in de Nederlandse zeehavens. Het havengebied Rotterdam (waartoe ook de havens van Moerdijk, Dordrecht en Vlaardingen behoren) is verreweg de grootste zeehaven van Nederland. Hier werd 457 miljoen ton overgeslagen. Rotterdam is tevens de grootste haven van Europa.
De haven van Hamburg
De grootste haven van Duitsland en, op Rotterdam en Antwerpen na, de grootste haven van Europa is Hamburg. Het is bovendien de op twee na grootste containerhaven van Europa. Maar liefst 135 miljoen tonnage was de goederenoverslag in 2009. De ligging van de haven is in het binnenland.
Het Havenbedrijf Rotterdam is een niet-beursgenoteerde naamloze vennootschap. De aandelen van het Havenbedrijf Rotterdam worden gehouden door de gemeente Rotterdam (circa 70%) en de Nederlandse Staat (circa 30%).
1. Rotterdam. Met een jaarlijkse goederenoverslag van zo'n 466 miljoen ton blijft de haven van Rotterdam onbetwist de grootste haven binnen Europa.
De Marokkaanse haven Tanger Med is groter dan Port Said in Egypte en de haven van Durban in Zuid-Afrika en komt wereldwijd op de vijfenveertigste plaats.
Nederlandse Zeehavens
In Nederland is Rotterdam verantwoordelijk voor iets meer dan de helft van de overslag. Overige havenregio's zijn de havens aan het Noordzeekanaal, de Scheldebekkens en de Noordelijke zeehavens Den Helder, Harlingen, Delfzijl en de Eemshaven.
Vlaanderen heeft 4 zeehavens. Zij spelen een belangrijke logistieke rol. De zeehavens zijn cruciaal voor Vlaanderen als bron van inkomsten en werkgelegenheid. De Vlaamse havens waren in 2019 samen goed voor een goederenoverslag van 318 miljoen ton.
De haven van Hamburg is de op twee na grootste haven van Europa, na de haven van Rotterdam en de Antwerpse haven. Het is de grootste haven van Duitsland. De haven behoort tot de top 10 van grootste containerhavens ter wereld. In 2013 werden er 9,3 miljoen containers overgeslagen.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."
De haven van South Louisiana verwerkt niet alleen het grootste volume van alle havens in Amerika, het is ook de grootste in de westerse wereld. Daarnaast heeft Louisiana met New Orleans en Baton Rouge nog twee andere massale havens.
Port des Minimes is de grootste jachthaven van Europa. Met 4500 ligplaatsen, verspreid over een gebied van 50 hectare. De haven bestaat uit 4 bekkens: Lazaretto, Marillac, Bout Blanc en Tamaris, en is gelegen in de baai van La Rochelle.
Feiten en cijfers
(Port of Rotterdam, sd) Met deze cijfers mag Rotterdam zich 'de 10e haven van de wereld' noemen en zelfs de allergrootste binnen Europa. In totaal werd er in 2017 ruim 21 miljard euro verdiend, meer dan 3 procent van het totaal binnen Nederland.
De haven van Antwerpen is de grootste zeehaven in België en de tweede haven in Europa, na Rotterdam. In 2014 had de haven van Antwerpen een overslag van ruim 199 miljoen ton. Voor stukgoed is Antwerpen een van de grootste havens van Europa, voor overslag van stortgoederen is ze minder belangrijk.
15 miljoenste
Het Havenbedrijf heeft – op basis van gemiddelde volumes per dag - berekend dat de jubilerende container vandaag zal arriveren. Veel exacter is het niet te bepalen. Er liggen tien tot vijftien containerschepen tegelijk te laden of lossen.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
De Eurogeul of Euro-Maasgeul, het laatste stuk wordt Maasgeul genoemd, is een gegraven vaargeul op de Noordzee die toegang verschaft tot de haven van Rotterdam. De Eurogeul heeft een lengte van 25 zeemijl (45,65 kilometer), de Maasgeul heeft een lengte van 6 zeemijl (11,35 kilometer). De diepte van beide is 23 meter.
Er zijn duizenden vrachtroutes die vrachtschepen nemen om te pendelen tussen alle bewoonbare continenten, die samen ongeveer 800 havens herbergen. Daarvan zijn slechts een vijftigtal belangrijke hubs verantwoordelijk voor het merendeel van de wereldhandel die over de golven plaatsvindt.
Ningbo-Zhoushan: 28,7 miljoen teu
Met hun totale goederenoverslag vormen Ningbo en Zhoushan zelfs de grootste haven ter wereld, de titel die in de vorige eeuw nog was weggelegd voor Rotterdam.
Binnenhavens zijn goed voor de directe werkgelegenheid van 66,9 duizend personen. Als de zeehavens buiten beschouwing blijven, is het havencomplex in de Drechtsteden (ook wel de 'inland mainport' genoemd) het grootste van Nederland, met een toegevoegde waarde van 840 miljoen euro en 7.600 banen.