Als de airconditioning wordt gebruikt voor verwarmen dan is het buitendeel aan het koelen; hierdoor blijft vocht aan de verdamper (buiten) plakken. Het vocht dat aan de verdamper plakt kan door de koude temperaturen gaan bevriezen.
Als uw luchtfilter verstopt is, zorgt het ervoor dat er geen lucht over uw verdamperspiraal (onderdeel van de binnenunit) stroomt. Als er geen warme, ongeconditioneerde lucht over de batterij stroomt, daalt de temperatuur van het koelmiddel in het systeem en kan deze bevriezen.
Het is dus mogelijk om met een airco je woning of te verwarmen, zelfs als het buiten vriest. Het principe bij verwarmen berust niet op het opwekken van warmte maar het verplaatsen van warmte. Dit is een zeer efficiënte wijze van verwarmen met een hoger rendement dan een CV-ketel.
Wanneer het koudemiddel in de verdamper kouder is dan 0°C, kan waterdamp uit de te koelen ruimte op de verdamper vast vriezen (ijsaangroei, rijp). De ijslaag heeft een isolerende werking, waardoor de warmte uit de te koelen ruimte het koudemiddel in de verdamper minder goed kan bereiken.
Wat is een verdamper? De aircoverdamper is een onderdeel dat vloeibaar koudemiddel omzet naar gas. Het onderdeel zit diep achter het dashboard verstopt.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-. Om de verdamper te vervangen moet het (afhankelijk van merk en type auto) dashboard gedemonteerd worden.
De verdamper heeft de taak om de passerende buitenlucht die op weg is naar het interieur af te koelen. De lucht wordt door de ijskoude verdamper heengeblazen waardoor deze afkoelt. Het koudemiddel komt gasvormig de verdamper binnen. Dat is te danken aan het expansieventiel, dat vlak voor de verdamper gemonteerd zit.
Verdamper of warmtewisselaar: onderdeel van het aircosysteem van auto's en roduceert koude lucht die het interieur ingeblazen wordt. De verdamper levert een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid waardoor een juiste werking essentieel is. De verdamper verdampt koudemiddel van vloeibare naar gasvormige toestand.
Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel.
Probleem: de airconditioning wordt niet warm
De airconditioning wordt niet warm? Het probleem kan een verkeerde instelling van uw airconditioning zijn of simpelweg dat uw airco even op temperatuur moet komen. Het kan echter ook op technische problemen duiden.
Airco kost dus ongeveer het gemiddelde verbruik van een airco (1,0 kW) maal het gemiddelde energietarief van stroom (€ 0,22) is ongeveer € 0,22 per uur. Per dag kost airco dan dus ongeveer € 1,75 (als je uitgaat van een dag van acht uur).
Waar een airco 240 tot 528 kilowattuur per jaar verbruikt, verbruikt een koelkast 150 tot 400 kilowattuur per jaar.
Toxicologen en longspecialisten zijn het er al langer over eens: airconditioning is eigenlijk helemaal niet ongezond. Je kunt er dan ook niet ziek van worden. Het is wel waar dat je kans loopt op een infectie als je je airco foutief gebruikt.
Wat je ook gaat doen, zet het apparaat uit en schakel altijd de stroomtoevoer naar de airco uit voor je aan de slag gaat. Maak de binnenkant van de filters schoon met behulp van een stofzuiger. Verwijder voorzichtig alle stof van de filters met de borstel. Hierna spoel je ze af met lauwwarm water.
– reinigen van de verdamper
De verdamper reiniger wordt op de lamellen van de verdamper aangebracht. Na 15 minuten inwerktijd spoelen we de verdamper met een waterspuit schoon. Ook hebben wij speciale apparatuur, die door het vernevelen van een vloeistof de stank kan bestrijden.
Dus als de airconditioning wordt gebruikt om te koelen onttrekt het binnendeel de warme lucht aan de ruimte, en zorgt ervoor dat er vervolgens koele lucht naar binnen wordt geblazen. De afkoeling vindt plaats door de warme lucht door een koude warmtewisselaar te blazen middels een ventilator.
Een airco werkt verkoelend dankzij koelvloeistof. Deze vloeistof verdampt echter doorheen de tijd, waardoor de airco steeds minder efficiënt koelt. Wanneer je airco over te weinig koelvloeistof beschikt, moet deze bijgevuld worden.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
De gemiddelde prijs van alleen een aircopomp ligt om en nabij de vijfhonderd euro, exclusief de arbeidskosten. Uiteraard is deze prijs merkafhankelijk en type-afhankelijk. Al met al kunt u als richtlijn rekenen op een all-in prijs van rond de achthonderd euro.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.