In Dallas is in 2005 het High Five Interchange opgeleverd, met 37 meter boven maaiveld is dit één van de hoogste sterknooppunten ter wereld. Een half sterknooppunt wordt ook wel een 'directional interchange' genoemd.
De breedste weg ter wereld
Krijg je al klamme handjes wanneer je een snelweg oprijdt met meer dan vier rijstroken? Dan is de Avenida 9 de Julio in Buenos Aires pas een echte uitdaging! Deze weg is 140 meter breed en telt maar liefst 14 rijstroken.
Een knooppunt (Nederland en Vlaanderen) of verkeerswisselaar (Vlaanderen) is een kruispunt van wegen voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, waarbij de hoofdverkeersstromen elkaar meestal ongelijkvloers kruisen en de verbindingen om af te slaan vaak ook kruisingsvrij zijn uitgevoerd.
Verkeersbaan ter plaatse van een knooppunt of aansluiting, evenwijdig lopend aan en beginnend en eindigend op een hoofdrijbaan, welke is ingericht op verkeersuitwisseling met andere wegen.
Een weefvak is een combinatie van een invoegstrook en uitvoegstrook, meestal bij een klaverbladknooppunt op autosnelwegen.
Toelichting. In een weefvak worden verkeerstechnisch gezien een invoegende en uitvoegende beweging zodanig gecombineerd, dat de invoegstrook en uitvoegstrook in elkaar overlopen. Een weefvak is een gelijkvloerse oplossing om uitwisselingen tussen twee rijbanen (met verkeersstroom in dezelfde richting) af te wikkelen.
Om er toch een waarde aan te kennen ga ik voorlopig uit van zo'n 8000 knooppunten in Nederland.
De stad naast Amsterdam staat bovenaan de lijst met Nederlandse file-steden. Met een congestieniveau van 28 procent duurde het in de Bloemenstad een reis van 30 minuten gemiddeld 8 minuten langer door het aantal files. Den Haag (26 procent) en Groningen (22 procent) maken de top drie compleet.
Knoop of steek, eene verbinding van touwen of lijnen of de verbinding van een touw of eene lijn met eenig ander voorwerp.
De reden dat bijvoorbeeld de snelweg A3 niet bestaat is omdat het plan van destijds, een weg van Amsterdam via Gouda naar Rotterdam, nooit is uitgevoerd. In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
Het stuk snelweg waar vorig jaar de meeste ongevallen gebeurden is de laatste kilometer van de A7 in het Knooppunt Zaandam. Dit is een van de weinige plekken in het land waar doorgaand verkeer een afslag moet nemen om de weg te vervolgen, met alle gevolgen van dien.
Welke rijstrook meeste ongelukken? De meeste ongelukken gebeuren op 80 kilometer wegen. Dat komt omdat op deze wegen relatief meer voertuigen met verschillende snelheden komen en er vaker wordt ingehaald op de rijstrook van het tegemoetkomend verkeer.
De schootsteek is een simpele knoop om twee touwen aan elkaar vast te maken. Hij is in principe hetzelfde als de paalsteek, maar er ontstaat geen grote lus. Het is een sterke knoop die niet zal gaan schuiven.
Wanneer we de wind uitleggen in 'knopen': Een knoop is een eenheid van snelheid die gebruikt wordt in de scheepvaart. Een knoop is een zeemijl (1852meter) per uur. Een knoop is dus een snelheid van 1,852 km/h of 0,5144… m/s.
Het is elke ochtend druk op de snelwegen richting de grote steden en 's avonds vanuit de steden. De ochtendspits begint al even na 6 uur en duurt tot 10 uur. De drukte 's middags en 's avonds begint rond 15 uur en duurt tot 19 uur. Op vrijdag is het al druk op de wegen rond het middaguur.
Niet in de spits de weg op
In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur. Rijd dus tijdens deze uren zo min mogelijk op de weg als je dat kunt én als je de spitsdrukte wilt vermijden.
Op dinsdag en donderdag kunt u beter activiteiten thuis of op het werk plannen. Vooral donderdag ontwikkelt zich tot een probleem. Rond de middag op pad gaan lost weinig op, want ook dan ontstaan steeds meer files.
Fietsknooppunten zijn een uitvinding van Hugo Bollen, een voormalige Limburgse mijningenieur. Hij wilde zijn streek nieuw leven inblazen door het fietsen te promoten. In de mijnen zag hij hoe kompels via een knooppuntensysteem hun weg vonden en in 1995 bracht hij het systeem 'bovengronds'.
Open de planner en kies je favoriete fiets- of wandelgebied. Geef een startplaats in en klik op het knooppunt waar je de route wil starten. Klik achtereenvolgens op de knooppunten waar je zeker langs wilt fietsen of stappen. Het systeem telt automatisch de kilometers op.
Beheer fietsroutenetwerken
Het Fietsplatform is eigenaar en beheerder van de Langeafstand Fietsroutes (LF-routes) en functioneert als systeemverantwoordelijke voor de 40 regionale fietsroutenetwerken. We maken ons hard voor uniformiteit in de netwerken in heel Nederland.
Wat moet je doen als je niet kunt invoegen? Op het einde van de invoegstrook stoppen, en wachten totdat je ertussen kan. NIET over de vluchtstrook doorrijden.
Invoegstroken voor werkverkeer
- De beginsnelheid bij het invoegen is gesteld op 0 tot 10 km/h vanwege de beperking bij het uitrijden van het werkvak. - Op rechts gelegen invoegstroken is de snelheid waarmee het verkeer invoegt is 0,75 van de (tijdelijke) maximum snelheid, met een maximum van 60 km/h (0,75 x 80 km/h).
Je mag rechts inhalen in de volgende situaties: Als een bestuurder links voorsorteert en aangeeft naar links te willen. Als je rechts van een blokmarkering rijdt (bijvoorbeeld bij een in- of uitvoegstrook). Als je een tram wilt passeren.