Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden. Was het antwoord nuttig?
Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren. Naast 100% reiniging, biedt Shell V-Power onze beste bescherming tegen slijtage3 en corrosie.
In principe is Aspen alkylaatbenzine gewoon mengbaar met E10- en E5-benzine, maar hoe lager het ethanolgehalte in de motor, hoe langer de houdbaarheid. Het is dus niet slim om de brandstoffen te mengen. Dit kan namelijk zorgen voor startproblemen.
Mag je euro 95 en 98 mengen? Je kan afwisselend euro 95 en 98 tanken en zelfs beide benzines met elkaar mengen, op voorwaarde dat je motor geschikt is voor zowel euro 95 als euro 98.
In vergelijking met andere brandstoffen heeft Shell V-Power Benzine bijvoorbeeld drie keer zoveel moleculen die reinigen en beschermen. Bovendien is de premium benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving, waardoor de efficiëntie van een motor groter wordt.
Omdat bio-ethanol stoffen bevat die onderdelen in de motor en het brandstofsysteem kunnen beschadigen, wijken Nederlanders uit naar de duurdere 'premium' brandstoffen zoals Shell V-Power, Total Excellium en BP Ultimate.
De aanduiding E5 geeft aan dat de V-Power tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. In V-Power benzine is geen ethanol toegevoegd. Dat betekent dat V-Power het beste alternatief is als uw auto of motor niet geschikt is voor Euro 95 (E10). Doe de E10 check om het zeker te weten.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Euro 95 benzine werkt goed. Als je motor echter sterk krachtig is, zal deze zeker een hogere druk gebruiken. Daarom kan euro 95 het misschien niet weerstaan. Als je aan de veilige kant wilt rijden, biedt euro 98 je voertuig zeker een hoogwaardige bescherming.
E10 is weliswaar de vervanger van Euro 95, echter is deze brandstof niet hetzelfde. De brandstof Euro 95 is per oktober 2019 vervangen door E10, misschien heb je het daarom al gezien of zelf getankt.
E10 bevat meer bio-ethanol en dus minder fossiele brandstof. E10 is dus beter voor het milieu en goedkoper dan E5, maar door de grotere hoeveelheid bio-ethanol kan E10 niet voor alle auto's gebruikt worden.
Zo duidt het 98-deeltje op een grotere aanwezigheid van octaan, terwijl die concentratie iets lager is bij Euro 95-benzine. En aangezien meer octaan een efficiëntere verbranding betekent, geldt Euro 98 als de betere brandstof.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Meer dan 90% van benzinevoertuigen is geschikt voor Euro 95 E10. Op e10check.nl kan je controleren of je voertuig geschikt is voor Euro 95 E10. In het geval je auto niet geschikt is, kan je Shell V-Power Benzine gebruiken. Deze bevat geen bio-ethanol.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
Antwoord van Jos. U heeft een vraag over de benaming van brandstof met tenminste 98 octaan in Duitsland. Shell hanteert V-Power als aanduiding voor Premium benzine met 98 of soms 100 octaan.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
Met premium bedoelen ze benzine met octaangetal 98, soms nog met toegevoegde stoffen, zoals V-Power en BP Ultimate. Overigens heeft Total Excellium een octaangehalte van 95, waardoor het verschil met Euro95 waarschijnlijk minimaal is.
' “Als op het gelijkvormigheidsattest of op de tankklep van je wagen benzine 95 staat, dan is het echt nutteloos om benzine 98 te tanken.”
Het is ook de minst milieuvriendelijke optie. Voor een grote meerderheid van de wagens op de weg geldt dat premium benzine de motor niet schoner maakt, geen beter brandstofverbruik oplevert en geen slapende paardenkrachten ontgrendelt in vergelijking met gewone benzine.
De Euro98 (E5) prijs van alle tankstations in de buurt!
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Bij BP en Shell, bij BP is dit de BP Ultimate Ongelood 98 en bij Shell is dit de Shell V-Power.
De 5in1 benzine brandstofsysteem reiniger gebruikt u om het gehele brandstof systeem te reinigen inclusief de injectoren. Waar te koop? De 5in1 benzine brandstofsysteem reiniger is verkrijgbaar bij de meeste automaterialen zaken in Nederland.