De top 10 meest waardevolle kledingmerken in 2023: Nike (positie ongewijzigd), ter waarde van $31,3 miljard. Louis Vuitton (positie ongewijzigd), ter waarde van $26,3 miljard. Chanel (1 plaats gestegen), ter waarde van 19,4 miljard USD.
Sinds het vierde kwartaal van 2022 is het al de derde keer dat Prada, onder creatieve leiding van Miuccia Prada en onze landgenoot Raf Simons, de eerste plek verovert. In het derde kwartaal van 2023 kaapte zustermerk Miu Miu die positie, maar deze keer belandt het merk op nummer twee.
Louis Vuitton is het grootste kledingbedrijf ter wereld qua marktkapitalisatie met $342,35 miljard. Deze enorme marktkapitalisatie maakt het ook het 27e grootste bedrijf ter wereld. Hermès en Inditex (moederbedrijf van Zara) zijn de tweede en derde grootste kledingbedrijven wereldwijd qua marktkapitalisatie.
1. Louis Vuitton. De onbetwiste nummer 1 is Louis Vuitton. Dit merk staat al een aantal jaar op de hoogste positie van de duurste kledingmerken ter wereld.
Inditex was in 2019 qua omzet de grootste moderetailer ter wereld.
Apple blijft voor het tweede jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld volgens het Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2023. De ranglijst laat zien dat de totale merkwaarde van 's werelds top 100 merken opgeteld nu 6,9 biljoen dollar bedraagt voor 2023.
Inditex is een van de grootste modeconcerns ter wereld. We hebben acht merken: Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe.
Met een geschiedenis van bijna 200 jaar is Woolrich een van de oudste kledingmerken ter wereld. Woolrich vindt zijn oorsprong in 1830 in een wolfabriek in Pennsylvania waar de Engelse John Rich het merk oprichtte.
Het pronkstuk, ontworpen door de Britse Debbie Wingham, kost maar liefst 13,65 miljoen euro. De zwarte jurk is bezet met niet minder dan 2.000 edelstenen, waaronder ook zeldzame rode diamanten. Met zuivere gouddraad werd de jurk aan elkaar gestikt en het ingewikkelde patroon werd geduldig met de hand genaaid.
Met meer dan $ 17 miljard aan merkwaarde in 2022 en inkomsten van meer dan $ 15 miljard per jaar, staat Louis Vuitton bovenaan de wereldwijde luxe-industrie. Het loopt ook voorop in operationele winstmarges dankzij LVMH's focus op het beheersen van de distributie via rechtstreeks eigendom zijnde winkels.
Heineken. Heineken is het meest waardevolle Nederlandse merk met een merkwaarde van 13,7 miljard dollar en heeft zijn waarde in de Nederlandse ranglijst de afgelopen twee jaar met 18% zien stijgen.
De prominente online aanwezigheid van Nike , strategische samenwerkingen en de uitbreiding naar casual, modieuze kleding hebben allemaal bijgedragen aan het verstevigen van de positie van het merk als het beste modemerk in de VS.
Nike en Louis Vuitton blijven in 2023 de meest waardevolle merken ter wereld. Heel wat fast fashion-giganten zagen hun merkwaarde afgelopen jaar dalen, maar Nike blijft volgens het Brand Finance Apparel 50 2023-rapport domineren als 's werelds meest waardevolle kledingmerk.
Kongō Gumi is het oudste merk van de wereld, zit in de bouw en bestaat sinds 578. Japans overigens. In Nederland is het Brand bier. Sinds 1340.
In 2024, volgens de rangschikking van de bron, haalde Apple de positie van Amazon in als het meest waardevolle merk ter wereld. De technologiegigant had een geschatte merkwaarde van ongeveer 516,6 miljard Amerikaanse dollars, terwijl Amazon 308,9 miljard dollar waard was.
De VOC was in 1637 op de beurs 78 miljoen gulden waard. Als je dat omrekent naar nu, dan zou dat 7,9 biljoen dollar zijn, zo'n 6,7 biljoen euro. Daarbij is gerekend met een inflatie van iets meer dan 3 procent per jaar. De VOC was verreweg het grootste beursgenoteerde bedrijf dat ooit heeft bestaan.
Nvidia, maker van geavanceerde processoren, is nu het meest waardevolle bedrijf ter wereld, gemeten naar de beurswaarde. Daarmee is het Microsoft en Apple voorbij. De beurswaarde schommelde gisteren rond de 3000 miljard euro.
Het Franse modehuis Hermes is het oudste luxemerk ter wereld dat nog steeds bestaat. Het werd in 1837 opgericht door Thierry Hermes. De ontwerper produceerde oorspronkelijk zadels en andere rij-uitrusting.
Uit één katoenbaal kunnen 215 jeans worden gemaakt. De duurste spijkerbroek ter wereld kost $250.000 en is bezet met 45 robijnen, 8 diamanten en ruim duizend gram aan 18-karaats witgoud.
Stradivarius is een merk dat zich ergens in het midden van het modespectrum van Inditex bevindt. Het is betaalbaarder dan Zara en heeft voor ieder wat wils, van opvallende shirts tot spijkerjasjes en satijnen jurken die eruitzien alsof ze op de catwalk thuishoren.
Inditex, eigenaar van acht merken waaronder Zara, Bershka, Massimo Dutti, Pull & Bear en Stradivarius, is het eerste Spaanse bedrijf dat een beurswaarde van 150 miljard euro overschrijdt, zo meldt het businessplatform Eleconomista.