Een zelfgenererende roetfilter houdt ongeveer 90% van alle roet tegen dat de motor uitstoot. Doordat er na een tijdje veel roetdeeltjes in de zelfgenererende roetfilter blijven hangen, zou het zonder maatregelen verstopt raken. Om dat te voorkomen, moet het filter regelmatig (om de 200-1000km) geregenereerd worden.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Ben je in het bezit van een bestelauto of personenauto die rijdt op diesel, niet voorzien is van een roetfilter en een fijnstofuitstoot heeft van meer dan 5 milligram per gereden kilometer betaal je vanaf 2020 een toeslag op je wegenbelasting.
De DPF's of de roetfilter raken verstopt door het roet dat ze proberen op te vangen, en als regeneratie dit niet verhelpt, bestaat de kans dat de roetfilter verstopt raakt of breekt, waardoor u met een fikse herstelkosten wordt opgezadeld.
Nadat het roetfilter reinigingsproces is geslaagd, gaat je roetfilter weer gemakkelijk zo'n 100.000 kilometer mee.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
Een dieselpartikelfilter op een slecht onderhouden auto kan eerder kapotgaan dan een goed onderhouden exemplaar, over het algemeen zouden ze minstens 100.000 mijl mee moeten gaan. Het is ook belangrijk dat u het juiste type olie gebruikt - sommige oliën bevatten additieven die filters daadwerkelijk kunnen verstoppen.
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
2. Het is goedkoper voor jou en jouw klant. Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost.
DPF's zijn ontworpen om dit roet te verwijderen terwijl u rijdt, maar na verloop van tijd kunnen ze stoppen met werken. Om dure reparatiekosten te voorkomen - vooral nu de kosten van levensonderhoud toenemen - en om uw auto soepel te laten rijden, raden we u aan om regelmatig uw DPF te reinigen .
Het kopen van een vervangend DPF is niet goedkoop. Ze kunnen tussen de $ 2.000 (soms minder als ze in de aanbieding zijn) tot $ 10.000 of meer kosten, afhankelijk van de vrachtwagen en motor waarvoor het dieselroetfilter is ontworpen. Het dure deel van het maken van een DPF is het verkrijgen van de edelmetalen die worden gebruikt om het filter te coaten .
APK controleert vanaf januari 2023 op roetfilters voor dieselauto's. Heb je een dieselauto? Lees dan dit blogartikel goed door! Want vanaf januari 2023 wordt de controle van een roetfilter verplicht meegenomen in de APK voor dieselauto's.
Sinds 1 december 2022 krijgen eigenaars van voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes uitstoten één jaar de tijd, tot de volgende periodieke keuring, om hun roetfilter te reinigen of te vervangen. Is het dan niet in orde, dan wordt de wagen afgekeurd.
Rijdt niet te lang door met een vol roetfilter.
Een dieselauto met een vol roetfilter blijft snel achter elkaar regenereren en wordt daardoor erg warm. Wanneer het roetfilter te warm wordt kan het filterelement intern smelten/breken.
Negeer geen waarschuwingslampje
Als u een DPF-waarschuwingslampje negeert en blijft rijden in een relatief langzaam, stop/start-patroon, zal roet zich ophopen in het filter totdat uw auto in de 'beperkte prestatiemodus' gaat om schade te voorkomen. Als u het zo erg laat worden: Alleen op snelheid rijden is niet genoeg.
Bij een afkeuring wordt sinds 18 juli 2022 tijdelijk een keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 3 maanden uitgereikt. De standaard voorziene periode van 15 dagen werd aanzienlijk verlengd om iedereen de kans te geven een nieuwe roetfilter te plaatsen.
Eenvoudige methoden, zoals rijden met hogere toerentallen op de weg, helpen om de afzettingen te verwijderen. Voor een grondige reiniging kunt u het beste naar een werkplaats gaan. Speciale additieven kunnen ook vervuiling voorkomen, vooral bij het rijden in de stad.
De gemiddelde kosten voor het reinigen en regenereren van een roetfilter zijn £300, met prijzen variërend van £160 tot £500 . De exacte prijs van een DPF-reinigingsklus hangt dus grotendeels af van uw auto, de omvang van het benodigde werk en de onderdelen die de fabrikant van uw auto aanbeveelt.
Hierdoor worden opgehoopte roetdeeltjes verbrand en gereinigd. Dit proces heet regeneratie. Echter, als het filter te verstopt is, kan het nodig zijn professioneel te reinigen of te vervangen. Je auto zal het niet meteen begeven, maar het is zeker niet aan te raden om te lang met een verstopt roetfilter door te rijden.
Negeer het dus niet, in de hoop dat het DPF-lampje gewoon weggaat. Je moet een ritje maken waarbij je de auto op temperatuur kunt krijgen en het toerental hoog kunt houden - bij voorkeur boven de 3000 tpm - voor een paar minuten.
Hoe maak ik een DPF vrij? 1) DPF-regeneratie - Zoek een snelweg bij u in de buurt waar u 30-45 minuten lang met een snelheid van meer dan 110 km/u kunt rijden . Dit zou de optimale omstandigheden moeten creëren om het regeneratieproces te voltooien.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
DPF's zijn ontworpen om roetuitstoot met 80% te verminderen. Ze moeten zichzelf leegmaken, dit wordt regeneratie genoemd. Een stop-start rijstijl in de stad kan deze regeneratie belemmeren .
De kosten van een DPF kunnen variëren afhankelijk van het merk en model van jouw auto. Gemiddeld kun je verwachten dat een nieuw DPF tussen de 500 en 2000 euro kost, inclusief installatie. In sommige gevallen kan het echter goedkoper zijn om het DPF te laten reinigen in plaats van het volledig te vervangen.