In de zogenaamde GTE-modus stuurt de Golf zwaarder en staat de wagen straffer afgesteld. Naast de GTE-modus kan men besluiten volledig elektrisch te rijden. De fabrieksopgave rept in dat geval van een rijbereik van 50 kilometer.
De GTE moest een zuinige en toch sportieve auto worden die ook volledig elektrisch moest kunnen rijden. De auto combineert een 1.4 TSI benzinemotor die standaard goed is voor 150 pk met een 8,7 kWh batterij die goed is voor 105 pk.
Lange actieradius vergeleken met puur elektrisch - PHEV-auto's hebben het voordeel dat ze benzine of diesel gebruiken, dus ze kunnen snel worden bijgetankt en slaan meer brandstof op dan een accu voor een langere actieradius. Kunnen zichzelf opladen tijdens het rijden - PHEV's hebben het voordeel dat ze zijn aangesloten, maar kunnen ook opladen tijdens het rijden.
De aandrijving van de GTE gebeurt door een 1,4 liter grote viercilinder benzinemotor met turbo die 150 pk levert en gecombineerd wordt met een elektromotor van 109 pk. Het systeemvermogen komt zo uit op 245 pk, wat exact hetzelfde is als op de GTI. Het maximumkoppel ligt met 400 Nm zelfs 30 Nm hoger.
De Volkswagen e-Golf is ongetwijfeld de zuinigste uitvoering van de Golf. Deze 100% elektrische Golf is net als iedere andere Golf standaard voorzien van alle gemakken en brengt je verder dan ooit. Met een actieradius van maximaal 230* kilometer bent u niet meer gebonden aan de stedelijke ritten.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Praktische Actieradius tussen 135 - 280 km.
De GTE heeft weliswaar iets bredere banden, maar er zijn geen fysieke verschillen met de aandrijf lijn van de eHybrid. Het onderscheid is hier louter langs elektronische weg bewerkstelligd. De bits en bytes bepalen dat het systeemvermogen van de GTE 41 pk hoger ligt dan bij de eHybrid.
Kan een hybride auto ook alleen op benzine rijden? Ja, een hybride auto kan ook alleen op benzine rijden als de batterij leeg is. Tijdens het rijden zal de elektromotor zichzelf weer opladen door het regeneratief remsysteem, waardoor je al snel weer hybride rijdt.
Een accu gaat ongeveer 3 tot 6 jaar mee.
Welk soort laadstation voor de Volkswagen Golf GTE? De Volkswagen Golf GTE heeft aan autozijde een aansluiting Type 2 en kan als gezegd laden via 1 fase met 16 ampère. Hiervoor is een EV box Type 2, 1 fase, 16A geschikt. Dit model van de Volkswagen Golf GTE kan alleen overweg met laadstations van 16A.
Het opladen van de Volkswagen Golf Style eHybrid duurt ongeveer 3 uur en 37 minuten van nul tot volledig via een standaard 7kW-laadpunt thuis.
2020-2024 | 5-deurs, hatchback | automaat
De voorwielaangedreven auto heeft een plugin-hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 180 kW (245 pk) en een maximum koppel van 400 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 1,6 l/100km (1 op 62,5).
Vanaf slechts €2000 exclusief BTW vervangen wij het accupakket door een gereviseerde versie, inclusief zes maanden garantie. Onze specialisten gebruiken professionele software om de kwaliteit van de refurbished accu's te waarborgen.
De hightech eHybrid-aandrijflijn van de vernieuwde Golf is er met een keuze uit twee systeemvermogens: 150 kW/204 pk of 200 kW/272 pk. In beide gevallen zorgt een nieuwe 19,7 kWh accu voor een ongekend grote elektrische actieradius: 142 kilometer** voor de eHybrid 50 Edition, 131 kilometer** voor de GTE.
Deze versie van de Volkswagen Golf is in Nederland op de markt sinds mei 2024 en kost rijklaar € 49.990.
Nadelen. Plug-in hybride auto's zijn zwaar. De combinatie van een elektromotor en brandstofmotor zorgt voor extra gewicht. Ook is de accu van een plug-in hybrid groter, in vergelijking met een full of mild hybrid.
De elektromotor wordt soms gebruikt om de benzine- of dieselmotor te ondersteunen, maar kan de auto ook lange tijd van stroom voorzien zonder de ICE te gebruiken – wat de auto in feite een EV maakt. Als er echter geen elektrische energie is, kan de auto alleen op benzine rijden .
De hybride met stekker (plug-in hybride of PHEV genaamd) laad je op aan een laadpaal, terwijl de hybride zonder stekker stroom haalt uit de elektromotor. Die laadt zichzelf op tijdens het rijden. Relatief nieuw is de mild-hybrid (MHEV): een hybride zonder stekker met een 48 voltsysteem.
In de zogenaamde GTE-modus stuurt de Golf zwaarder en staat de wagen straffer afgesteld. Naast de GTE-modus kan men besluiten volledig elektrisch te rijden. De fabrieksopgave rept in dat geval van een rijbereik van 50 kilometer.
De GTE trekt namelijk van 0 naar 100 km/h op in 6,7 seconden en haalt 225 km/h.Bij de GTI gaat het om 6,2 seconden en 250 km/h. Cijfermatig ontlopen ze elkaar dus weinig.
Voor een crashpreventiesysteem of laterale airbags achterin moet je bijbetalen, maar algemeen genomen mag je stellen dat de Golf ook als GTE erg veilig is, temeer daar de dragende structuur nog aan de techniek werd aangepast en versterkt.
4 kost een nieuwe batterij tussen de 10.000 en 15.000 euro. Toch al minimaal een kwart van de aanschafprijs van een ID. 3. Voor auto's op het MQB-platform, zoals de e-Golf en e-Up, ben je tussen de 10.000 en 20.000 euro kwijt.
Actieradius Volkswagen e-Golf
Daarmee had deze elektrische Golf een actieradius van 190 km. Let op: dit is nog gemeten volgens de NEDC-testcyclus. Die is optimistischer dan de WLTP-cyclus die tegenwoordig gebruikt wordt. Je moet er dus rekening mee houden dat je in de praktijk maar zo'n 100 km aan range hebt.