Bij het puzzelen oefenen kinderen hun fijne motoriek, verbeteren hun oog-handcoördinatie en trainen concentratie en geduld. Ze leren hoe ze problemen dankzij strategie en structuur – hier door het herhaaldelijke sorteren van puzzelstukjes – kunnen oplossen.
Puzzelen is ook goed voor de cognitieve ontwikkeling. Cognitieve ontwikkeling heeft te maken met leren, onthouden en problemen oplossen. Bij puzzelen leren kinderen bijvoorbeeld om vormen te herkennen. In het begin zijn dit simpele vormen, zoals een driehoek of vierkant.
Als jonge kinderen puzzelen ontwikkelen ze een betere hand-oog coördinatie. Door te kijken naar de puzzel en het goede stukje daarin te plaatsen. Ook de fijne motoriek wordt gestimuleerd. Doordat kinderen de stukjes precies op de goede plek moeten leggen.
Ontwikkeling van de fijne motoriek
Legpuzzels helpen bij de ontwikkeling en verfijning van de fijne motoriek van kinderen. Om te kunnen puzzelen, moeten kinderen stukjes oppakken, vasthouden, over de puzzel bewegen en ze op de juiste plek leggen.
Puzzels die veel concentratie vereisen zijn goed voor je
Puzzels en spelletjes die veel concentratie en reactievermogen vragen kunnen je echt scherp houden en je geheugen trainen. De hersenen zijn namelijk 'plastisch', dat wil zeggen dat ze zich tot op hoge leeftijd kunnen aanpassen.
Puzzelen is goed voor de fijne motoriek. Als je ouder wordt, merk je dat het steeds lastiger wordt om een vaste hand te houden. Dit train je dan ook goed met puzzels. Daarnaast is het goed voor de concentratie, je moet er met je hoofd bij blijven.
Puzzels voor 1-2 jarigen
Vanaf 1 jaar of 1,5 jaar kan een kind beginnen met puzzelen. Natuurlijk begin je niet met een puzzel van 1000 stukjes, maar denk eens aan een vormenstoof of een puzzel met geluidjes.
Leerlijn visuele discriminatie
Eind groep 2 kan het kind letters en cijfers herkennen en de eigen naam schrijven, Daarnaast valt het puzzelen onder de leerlijn visuele discriminatie.
Elk kind gaat op zoek naar een manier om zich functies en vaardigheden eigen te maken. Gebeurt dat niet door te puzzelen, dan zijn er nog zo veel andere spelletjes die specifieke motorische en cognitieve vaardigheden stimuleren. Forceer niets, want misschien krijgt je kindje dan wel helemaal een afkeer van puzzels.”
Tussen de 6 en 12 jaar leert het kind op school niet alleen lezen, schrijven en rekenen, maar ook steeds meer kennis (bijvoorbeeld geschiedenis en topografie). Als kinderen ouder worden leren ze ook om na te denken over hun eigen denken en leren. Ze kunnen daardoor ook nadenken over manieren om dingen te onthouden.
Puzzelen verbetert je geheugen
De rechter hersenhelft is de creatieve kant van ons brein, die het grote plaatje ziet en intuïtief werkt. Om de puzzel te kunnen leggen, heb je beide kwaliteiten nodig en dus worden zowel de rechter als de linker hersenhelft aan het werk gezet.
Puzzels voor kinderen vanaf 9 jaar
Deze kids kun je al grote puzzels vanaf 500 stukjes geven. Het hangt van de interesse en puzzelervaring van het kind af welke puzzel ze aan kunnen. Voor de grootste puzzels is ook vooral veel geduld nodig.
Met een goed ontwikkelde fijne motoriek is het kind nu in staat om een puzzel tot 60 stukjes in elkaar te zetten als een volwassene. Je kunt de trots op zijn succes in zijn ogen zien. Zijn smaak groeit, dus moet je een thema kiezen dat hij leuk vindt. Op deze leeftijd kan je kind puzzels maken met wel 100 stukjes.
Leren, onthouden, het oplossen van problemen, intelligentie, taalbegrip en spraak vallen allemaal onder cognitieve ontwikkeling. Bij cognitieve ontwikkeling leert je peuter om informatie uit zijn omgeving te verwerken en op te slaan in zijn hersenen. Op een later moment kan hij die kennis weer gebruiken of toepassen.
Gemiddeld doe je daar ongeveer 8 uur over. Maar is de moeilijkheidsgraad van een puzzel wat hoger (door bijvoorbeeld gekke stukjes) dan doe je er wat langer over. En met meer personen ben je natuurlijk sneller.
In al onze winkels hebben we puzzels met verschillende mooie afbeeldingen. Wat je ook zoekt: bij ons vind je altijd het ontbrekende stukje.
Hoeveel stukjes op welke leeftijd? Het ene kind heeft in groep 1 nog veel moeite met een puzzel van 10 stukjes, een andere kan misschien al een puzzel van 100 stukjes leggen.
De omschrijvingen stonden in de vakjes die bij normale kruiswoordpuzzels zwart of gekleurd zijn.De puzzeloorsprong is dus eigenlijk Deens, maar de naam 'Zweedse puzzel' ontstond nadat de puzzel in heel Scandinavië populair was geworden.
Het leggen van een puzzel werkt rustgevend en kan helpen om je stressniveau te verlagen. Puzzelen maakt een einde aan gepieker en dwingt je tot focus op één taak. Dit stimuleert een mindful staat van zijn die je normaal alleen met activiteiten zoals meditatie, dansen of yoga bereikt.
Verslaafd aan puzzelen
Omdat iedere keer als je een puzzelstukje neerlegt, en dan vooral dat ene stukje waar je zo lang naar hebt gezocht, je lichaam dopamine aanmaakt. Dit stofje wordt ook wel het gelukshormoon genoemd, het speelt een belangrijke rol in het beloningssysteem voor de hersenen.
6 tot 10 jaar. Wanneer je kind naar groep 3 gaat kent het de dagen van de week en soms ook de verschillende maanden. In groep 3 en 4 groeit het tijdsbesef verder en leert je kind klokkijken. Eerst leert het hele en halve uren herkennen en benoemen.