Waarvoor gebruik je een DESTEP-analyse? Met de DESTEP-analyse kun je de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen om inzicht te krijgen in belangrijke marktontwikkelingen. Zo kun je kansen en bedreigingen voor je opdrachtgever inzichtelijk maken.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
De DESTEP analyse is afgeleid van de veelgebruikte PEST analyse, die is ontwikkeld door professor Francis J.Aguilar van de Harvard Business School. De afkorting DESTEP staat voor: Demografische factoren: kenmerken van de bevolking, zoals leeftijd, etniciteit, geslacht en opleidingsniveau.
Sociaal cultureel
Dit zijn kenmerken op het gebied van cultuur en leefgewoonten waar bedrijven rekening mee te houden hebben. Voorbeelden van sociaal culturele factoren zijn communicatiemethoden, het koopgedrag, leefstijlkeuzes en maatschappelijke trends.
Wat is een DESTEP-analyse? De DESTEP-analyse is een analyse om de macro-omgeving in kaart te brengen. DESTEP is een afkorting van een zestal factoren, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
Met de DESTEP-analyse kun je de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen om inzicht te krijgen in belangrijke marktontwikkelingen. Zo kun je kansen en bedreigingen voor je opdrachtgever inzichtelijk maken.
Een SWOT-analyse helpt u sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen voor een specifiek project of uw algemene bedrijfsplan te identificeren. Het is een tool die uw team kan helpen strategisch te plannen en de markttrends voor te blijven.
Daarbij gaat het om factoren als sociale klasse, cultuur, vooroordelen, stereotypen, sociale controle, macht, groeperingen en sociale ongelijkheid. De socioloog wil de samenleving inzichtelijk maken voor de mensen die er deel van uitmaken.
Je gebruikt een DESTEP-analyse voor de externe analyse. De informatie die je hieruit verkrijgt kun je verwerken in een SWOT-analyse.
Bij omgevingsfactoren gaat het zowel om de sociale en fysieke leefomgeving waarin mensen wonen, werken, studeren en/of recreëren als om de sociale omgeving rond een individu.
De macro omgeving omvat factoren waar de organisatie geen invloed op kan uitvoeren. Toch wordt het overgrote deel van het succes van een organisatie bepaald door factoren in de macro omgeving. Een organisatie dient in haar strategie rekening te houden met deze niet te controleren factoren.
Een externe analyse is simpelweg het onderzoeken van de omgeving buiten de organisatie, op zoek naar kansen en bedreigingen. De externe analyse is essentieel om de huidige positie van de organisatie te kunnen vaststellen en keuzes te maken over de meest kansrijke toekomstige positie.
Sociaal-culturele achtergrond gaat over normen, waarden, gewoonten en gebruiken die iemand vanuit huis meekrijgt. De term 'sociaal' gaat over iemands thuissituatie en het sociale milieu waaruit iemand komt. De term 'cultureel' gaat over normen, waarden en gebruiken die iemand van huis uit meekrijgt.
Ecologische factoren hebben betrekking op zaken zoals de invloeden van het milieu, de natuur, het klimaat, het weer en de afvalverwerking. Politiek juridische factoren hebben betrekking op zaken zoals de wetgeving, privacyregels, belastingtarieven, in- en export rechten en/of politieke invloeden.
Naast leeftijd en inkomensniveaus zijn er ook andere belangrijke demografische factoren, zoals geslacht, etniciteit, opleidingsniveau, gezinssamenstelling en geografische locatie. Deze demografische factoren worden veelvuldig benut door overheidsinstellingen, bedrijven en start-ups voor diverse doeleinden.
DESTEP is dus een middel waarmee een beeld verkregen kan worden van de externe (macro) omgeving waarin een organisatie actief is. Inzicht in de externe omgeving van een organisatie is van belang om effectief gebruik te maken van de kansen en bedreigingen veroorzaakt door het landschap waarin een onderneming opereert.
Bedreigingen: dit zijn de zaken die potentieel een negatieve invloed kunnen hebben op jouw project of organisatie. Door deze in kaart te brengen, kun je anticiperen op bepaalde ontwikkelingen. Denk bij bedreigingen bijvoorbeeld aan een krimpende economie, onvoldoende budget of mankracht, of een sterke negatieve lobby.
In de macro-omgeving bevinden zich de bredere en externe factoren die van invloed zijn op je bedrijf en je marketingstrategieën. Denk hierbij aan economische, politieke, technologische en culturele trends of ontwikkelingen die je bedrijf kunnen beïnvloeden.
Voorbeelden van sociologische factoren zijn sociaal isolement, sociale steun, eenzaamheid, etnische en culturele aspecten, opleiding, inkomen, werkgelegenheid, beroep, stressfactoren op de baan en in het gezin, kenmerken van de buurt en woonomstandigheden, inclusief omgevingsstressoren.
Voor het eerst in de geschiedenis van de geschiedschrijving werden zulke wetten expliciet gemaakt en aan een analyse onderworpen door de Maghrebijnse geleerde, diplomaat en jurist Ibn Khaldun (1332-1406). Daarom wordt hij vaak 'de eerste socioloog' of 'de eerste geschiedtheoreticus' genoemd.
De drie hoofdvragen van de sociologie zijn rationalisering, cohesie en ongelijkheid. Deze hoofdvragen kunnen aan elkaar gerelateerd worden als het om een bepaalde situatie gaat. In sommige omstandigheden leidt cohesie tot ongelijkheid.
Een confrontatiematrix is een strategisch hulpmiddel dat organisaties helpt om hun sterke punten en zwaktes af te zetten tegen externe kansen en bedreigingen. Je gebruikt scores van -2 tot 2 om de relatieve invloed van deze factoren op elkaar te beoordelen.
Soar-analyse, ook bekend als het SOAR-raamwerk, is een hulpmiddel voor strategische planning dat de sterke punten van een organisatie identificeert en het potentieel om groeikansen in de toekomst te benutten.
Een SWOT-analyse bekijkt uw bedrijf globaal, maar evalueert ook kleinere elementen van het bedrijf. Het geeft aan waar u sterk bent, of minder sterk, en kan u helpen de kansen en bedreigingen in uw markt te verkennen .