Een goede branding, die resulteert in een emotionele band met de doelgroep, zorgt ervoor dat jouw merk wordt verkozen boven andere, vergelijkbare merken. Wanneer een klant zich kan identificeren met jouw merk, zal hij je merk eerder verkiezen boven dat van een concurrent én zal deze klant sneller terugkeren.
Branding en identiteit
Branding gaat over persoonlijke eigenschappen, gevoel, visie en de kwaliteit van jouw brand. Als je dit goed naar je klant weet over te brengen ben je goed bezig! Let er dan ook op dat bijvoorbeeld jouw visie op de klant gericht is, in plaats van op bijvoorbeeld alleen veel omzet draaien.
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.
Bij branding wordt een product of dienst gekoppeld aan een merk, logo of ander onderscheidend kenmerk ten opzichte van andere producten of diensten. Het Engelse woord “brand” staat voor “merk”, bij branding worden diverse elementen toegepast om een merk meer bekendheid te geven.
Vormen van Branding
Co-branding: Gezamenlijke Branding van twee verschillende merken die elkaar versterken en daardoor meer bereik creëren. Personal Branding: De manier waarop mensen hun persoonlijke reputatie bouwen. Social Branding: Het gebruik van social media voor marketingdoeleinden.
Veel mensen denken dat branding gaat om logo's, huisstijlen, adverteren en marketing, maar er komt veel meer bij kijken. De betekenis van branding voor bedrijven gaat om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt.
Branding levert niet alleen geld op, maar je creëert hiermee ook een leuke en interessante plek waar mensen met enthousiasme werken. Medewerkers voelen zich verbonden met de merkwaarden, de manier waarop ze hun werk doen en hoe ze communiceren met klanten.
Personal branding of profileren wil zeggen dat je jezelf als merk beschouwt. Je zet jezelf als een uniek en authentiek persoon 'in de markt'. Je laat aan anderen je kwaliteiten, ervaring, kennis, motivatie, passie en waarden zien.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
Een merk is een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel. Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf.
`een rots in de branding (iemand op wie je altijd kunt vertrouwen) II de branding zelfst.
Merkwaarde (ook wel brand value of brand equity genoemd) is de financiële waarde die in het merk opgeslagen zit.
Een branding agency is volledig gespecialiseerd in het ontwikkelen, verbeteren en laten groeien van merken. Dat kan op tal van gebieden, maar bij een goed branding bureau zijn merkonderzoek, merkstrategie, design, campagne creatie en internal branding de belangrijkste expertises.
Met personal branding zet je jezelf neer als een merk. Het gaat over wat jou uniek maakt en het laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. Daarmee creëer je een band met je klanten zodat je een persoonlijke connectie met ze kunt aangaan.
Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
De branding is het deel van de zee, dicht bij de kust, waar de golven breken. Omdat het water ondiep wordt neemt de verhouding tussen golfhoogte en waterdiepte toe, waardoor de golf onstabiel wordt.
Met een sterk employer brand draag je naar je doelgroep uit wie je bent, waar je als bedrijf voor staat en wat jouw bedrijf uniek maakt; hiermee overtuig je de doelgroep om bij jou te komen werken, en trek je kandidaten aan die ook echt passen en willen werken bij jouw bedrijf.
De huisstijl van een bedrijf of organisatie is de visuele identiteit die bestaat uit verschillende grafische elementen zoals een logo, de kleurstelling en lettertype.
De meest gebruikte methode om de waarde van een onderneming te berekenen is de 'Discounted Cash Flow (DCF) methode'. De DCF methode is gebaseerd op het verdisconteren van toekomstige operationele vrije geldstromen tegen een bepaalde vermogenskostenvoet (rendementseis of risicoprofiel).
Brand-added value: de mate waarin een merk in de ogen van de klant waarde toevoegt aan een product, dienst of organisatie. Merkmeerwaarde wordt bepaald door de gepercipieerde prestatie, de psychosociale betekenis en de naamsbekendheid van het merk.
Een merkbelofte is het onzichtbare fundament van het merk. Het maakt kernachtig duidelijk wat het product of merk belooft aan klanten en waarin het zich onderscheidt van andere aanbieders. Een merkbelofte moet eenvoudig te begrijpen en uniek zijn en (potentiële) klanten aanspreken.
Het totaalpakket van een merk, ontstaan uit passie en kernwaarden, bestaat uit een logo, naam, stijl, symboliek, normen en waarden. Het bevat een complete sfeer, een gevoel. Je kunt een merk ook wel zien als een persoon, met een eigen persoonlijkheid en uitstraling.
Het bouwen van een merk is erg belangrijk geworden. Het maakt je uniek, herkenbaar en onderscheidend ten opzichte van anderen. Doel van een sterk merk is dan ook om klanten aan je te binden. Klanten die loyaal zijn en voor jouw kiezen en je merk aan anderen aanbevelen.