Volgens de gouden regel zou het dak een ideale plek zijn voor de veiligheidshamer.Maar in sommige gevallen moet u dan in uw autodak boren.De zijkanten van uw stoel zijn een prima alternatief. Hier kunt u de bijgeleverde bevestiging vaak makkelijk aan vastklikken.
Ook wel bekend als lifehammer. Een hamer die eigenlijk niet mag ontbreken in je auto ondanks het niet verplicht is. Een noodhamer kan het verschil maken tussen leven en dood en heeft dit in de praktijk al vaak bewezen.
De hoeken van de zijruiten breken het snelst.
Feit: De voor- en achterruit breken minder snel, omdat het glas harder is. Als u de hoeken van de zijruiten inslaat, bent u het snelst buiten.
Volgens de gouden regel zou het dak een ideale plek zijn voor de veiligheidshamer. Maar in sommige gevallen moet u dan in uw autodak boren. De zijkanten van uw stoel zijn een prima alternatief. Hier kunt u de bijgeleverde bevestiging vaak makkelijk aan vastklikken.
Meer veiligheid. Enkel glas geeft inbrekers weinig problemen. Dubbel glas daarentegen veroorzaakt veel lawaai bij het inslaan of stuk maken. Daarnaast kun je dubbel glas ook combineren met inbraakwerend glas, wat een speciaal folie bevat om het inbreken nog moeilijker te maken.
Barsten in de voorruit worden vooral groter bij grote temperatuurverschillen. Is het bijzonder warm buiten en zet u de airco vol aan, dan zorgt het temperatuurverschil voor spanning op het autoglas dat reeds verzwakt is. Het gevolg: de barst scheurt verder.
Reacties. Ja, dat heeft te maken met de luchtverplaatsing tussen de dubbele ramen.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
Veiligheidsvest. In de meeste Europese landen ben je verplicht om op z'n minst één veiligheidsvest in de auto te hebben. En dan vaak ook nog binnen handbereik. Daarom maakt ŠKODA er een gewoonte van om het reflectievest vlakbij de bestuurder op te bergen, zoals onder de stoel, onder de vloermat of in het deurvak.
Een noodhamer of veiligheidshamer is een hamer met een scherpe punt, bedoeld om zo nodig de ruit van een voertuig te kunnen inslaan, om op die manier na een ongeval uit het voertuig te kunnen ontsnappen.
Wist je dat een autoruit bestaat uit gelaagd glas, dat betekent dat er een laag folie tussen twee lagen glas zit waardoor de ruit nooit helemaal verbrijzelt. Wist je dat er dynamisch (rijdend) en statisch (in de vestiging) gekalibreerd kan worden? Dit is afhankelijk van het model auto.
Wettelijk is het toegestaan met een barst in uw voorruit de weg op te gaan. Maar, is de barst zodanig dat uw zicht wordt beperkt en is de schade meer dan 20 millimeter groot, dan is het verboden om door te rijden. Het is ook erg gevaarlijk om door te rijden met een barst in uw voorruit.
Welke autoruitschade vergoedt de autoverzekering? Bij ruitschade gaat het om schade aan de ruit zelf én gevolgschade door ruitscherven. Ruitschade is niet gedekt met een WA-verzekering. Maar meestal kun je ruitschade wel zonder gevolgen claimen op de beperkt cascodekking (WA+-verzekering).
Is dubbelglas inbraakwerend? Hoewel standaard dubbelglas zeker een mate van vertraging zal opleveren om binnen te komen is het, net zo min als HR++ glas dat is, officieel geen inbraakwerend glas. Dubbelglas en HR++ glas kunnen uitgevoerd worden met een inbraak vertragende glasplaat als een van de dubbele glaslagen.
HR++ glas isoleert 2,5 keer beter dan oud dubbelglas. Ook leuk en goed om te weten. HR++ glas isoleert beter dan een goed geïsoleerde spouwmuur!
Driedubbel glas isoleert ook veel beter tegen geluidsoverlast. Doordat geluidsgolven door drie lagen glas en twee lagen gas moeten dringen, worden ze sterk verzwakt. Binnen hoor je dus vrijwel niets van lawaai op straat of rond je huis! Ten slotte biedt driedubbele beglazing ook optimaal comfort.
Over het algemeen is de kans op aquaplaning groter op wegen waar regenwater niet snel genoeg wegloopt. Dit heeft meerdere oorzaken. Wanneer de weg het laagste punt in de omgeving is, is het logisch dat het water hiernaartoe loopt.
De functie van dimlicht is tweeledig: het maakt je zichtbaar voor overige weggebruikers en het geeft je beter zicht op de weg. Dit in tegenstelling tot dagrijverlichting, waarvan het schijnsel te zwak is om de weg voor je te verlichten.
Reacties. Je snijdt nooit echt naar je lijf toe of ervanaf, maar altijd erlangs. Of je met je arm/pols een duwende of trekkende beweging maakt kun je zelf bepalen. Ligt er maar net aan wat voor jou op dat moment in de betreffende houding en met eventuele verwondingen het makkelijkste is.
In principe is het in Nederland niet verplicht om een goedgekeurd reflecterend en fluorescerend geel veiligheidshesje (veiligheidsvest/veiligheidsjas) in je auto te hebben liggen. Wel is het zéér verstandig om voor iedere potentiële inzittende van jouw auto een dergelijk reflectievestje bij je te hebben.