In Nederland ben je als automobilist niet verplicht om bepaalde veiligheidsartikelen in de auto te hebben. Maar een EHBO-doos, een gevarendriehoek en een veiligheidshesje kun je maar beter wel aan boord hebben.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
In veruit de meeste (Europese) landen is het wettelijk verplicht om bepaalde spullen in je auto te hebben liggen. Hierbij valt te denken aan een gevarendriehoek, een reflecterend veiligheidshesje, een EHBO-verbandtrommel, een nooddeken en een reservebril. Gek genoeg is dit in Nederland NIET het geval.
Binnen Europa heb je te maken met verschillende verkeerswetgeving. In veel landen zijn een veiligheidshesje en gevarendriehoek in de auto verplicht. Dit geldt vaak ook voor een verbanddoos, reservelampjes en een brandblusser.
Veiligheidsvest. In de meeste Europese landen ben je verplicht om op z'n minst één veiligheidsvest in de auto te hebben. En dan vaak ook nog binnen handbereik. Daarom maakt ŠKODA er een gewoonte van om het reflectievest vlakbij de bestuurder op te bergen, zoals onder de stoel, onder de vloermat of in het deurvak.
Een reservebril of –lenzen in de auto is verplicht in de landen Duitsland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. Heb je dit niet geregeld als je bijvoorbeeld op vakantie gaat? Dan riskeer je een boete én gevaarlijke verkeerssituaties bij plotseling slecht zicht.
Waarom het alsnog verstandig is om een brandblusser in uw auto te hebben. Maar ook al geldt er geen verplichting op het hebben van een brandblusser in uw auto, het is altijd beter om er wel een te hebben. Uw veiligheid zou altijd een prioriteit moeten zijn, maar ook de veiligheid van anderen.
Er wordt wel geadviseerd om voor alle inzittenden een veiligheidshesje mee te nemen. Een verbanddoos en brandblusser zijn verplicht om mee te nemen in de auto. Mocht je met de motor op vakantie gaan, dan is het niet verplicht om een gevarendriehoek, veiligheidshesje en verbanddoos mee te nemen.
De groene kaart is dus een internationaal verzekeringsbewijs. In Nederland hoef je hem niet bij je te hebben. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is hij ook in het buitenland niet altijd verplicht. “Je auto verzekeren moet overal.
In de meeste landen is geel verplicht en in sommige wordt oranje geaccepteerd. Om voor safe te gaan, kunt u dus het beste kiezen voor een geel hesje.
Lifehammer (ruitentikker): Ook wel bekend als Autoraam noodhamer. Een hamer die niet verplicht is maar je eigenlijk niet mag missen in je auto.
Een dashboardkastje, ook wel handschoenenvakje of handenschoenenkastje genoemd, zit al sinds jaar en dag in de auto. In de 18e eeuw werd dit opbergvakje nog echt gebruikt om handschoenen te bewaren. De meeste auto's hadden toen nog geen dak, dus je had wel iets nodig om je handen warm te houden.
Voor een poederblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden betaal je zo'n €30. Een schuimblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- klasse branden heb je voor ongeveer €20. Een poederblusser van 6 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden kan je al hebben voor ongeveer €42.
Tol betalen vanaf oktober 2020
De Duitse verkeersminister Andreas Scheuer maakte begin 2019 bekend dat de tol voor personenauto's op de Duitse snelwegen vanaf oktober 2020 zal worden ingevoerd. De hoogte van deze tol ligt tussen de 2,50 en 25 euro. De tol geldt alleen voor de snelwegen.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
In principe geldt een houdbaarheidsduur van 20 jaar voor brandblussers op locatie en 15 jaar voor brandblussers in de auto. Hoe lang een brandblusser houdbaar is, is ook altijd te controleren. De productiedatum staat namelijk op de blusser aangegeven.
Het beste blusmiddel voor in de auto is de schuimblusser. Een schuimblusser geeft minder nevenschade dan poeder en heeft vaak een langere blusduur. Bovendien is de kans op herontsteking bij schuimblussers minder dan bij een poederblusser.
Meestal is dat onder de passagiersstoel. In elk geval is het belangrijk om de brandblusser te bevestigen binnen handbereik van de bestuurder. Het brandblusapparaat in de auto hoort verplicht in een beugel te zitten.
In je auto moet je minstens 1 fluovestje hebben voor de bestuurder, maar het is sterk aangeraden om voor alle passagiers een fluovestje bij te hebben. Een fluovestje dien je te dragen bij pech of een ongeval.
Veiligheidshesjes Frankrijk
Sinds 2008 is het in Frankrijk verplicht om een reflecterend geel veiligheidshesje in de auto te hebben. De bestuurder maar ook de inzittenden van de auto moeten een hesje dragen zodra zij bij pech of een ongeval buiten de auto zijn.
In Nederland hoeft u geen gevarendriehoek in de auto te hebben. Wel moet u naderende bestuurders op tijd waarschuwen als u een obstakel vormt met uw stilstaande auto.