Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
KOSTEN THUIS LADEN OF OP HET WERK
Maar opladen kan nog een heel stuk voordeliger. Thuis laden of op een privéterrein, bijvoorbeeld op het werk, is namelijk altijd de voordeligste optie en kost gemiddeld € 0,23 per kWh (incl.BTW).
Thuis laden vaak goedkoopste
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Is een laadpaal rendabel? Zeker, maar dat hangt voornamelijk af van het type energiecontract dat je hebt. Zo is het rendement van een laadpaal met een vast energiecontract 52 procent. Het rendement met een dynamisch energiecontract loopt al op tot 60 procent.
Als je een laadpaal thuis hebt, betaal je alleen het tarief van de energieleverancier waar je bij bent aangesloten. Gemiddeld ligt dit tarief rond de €0,30 cent per kWh. Laden aan een publieke laadpaal kan al snel oplopen tot wel €0,59 per kWh.
Afhankelijk van jouw vastgestelde stroomtarief kan dit nog goedkoper uitvallen. Een volledige laadbeurt bij een openbare laadpaal kost je tot wel €40,-. We gaan van een gemiddelde uit van €33,25,- en rekenen niet het starttarief of je abonnementskosten mee. € 1.227,- / € 6,65 = .
Prijzen elektrisch auto rijden en rijden op benzine gelijk
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Als je jouw EV hebt afgekoppeld, kun je de oplader beter loshalen. Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit wordt ook wel 'sluipverbruik' genoemd. Daarnaast kan een oplader oververhit raken.
De voordeligste manier om uw wagen op te laden is via het werk. Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,25 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
Een laadpaal thuis is speciaal gemaakt om uw elektrische auto zo snel mogelijk en veilig op te laden. Zo laadt een laadpaal maar liefst 8 keer zo snel als een stopcontact. De laadsnelheid hangt af van uw meterkast en de aansluiting waarover uw auto beschikt. Lees hier meer over de oplaadtijd met een laadpaal thuis.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
De ANWB rekende uit dat het laden van een elektrische auto in Nederland, op verschillende niveaus en bij een jaarlijks verbruik van 15.000 kilometer, ongeveer €1275 kost. Dit staat tegenover de €2010 die je, bij een gemiddelde benzineauto voor datzelfde aantal kilometers, uitgeeft aan brandstof.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij?Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Als je een laadpaal aanschaft voor je bedrijf, is dit 100% fiscaal aftrekbaar.
De prijs van 1 kWh stroom, in december 2022, is gemiddeld €0,56 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,084 per kilometer.
Laadtijd in het kort:
21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW) 12 tot 58 minuten via een snellader (250 - 50 kW)
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Met een doorsnee stopcontact moet de laadstroom beperkt blijven tot 10A. Hiermee bedraagt het maximaal laadvermogen 2,3 kW. Het is mogelijk om deze te verhogen, maar hiervoor moet u de laadstroom aansluiten op een aparte groep.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Elektrisch rijden is goedkoper en milieuvriendelijker dan hybride rijden. Bij de aanschaf van een elektrische auto kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP).
De zuinigste elektrische auto's van dit moment scoren in de praktijk net onder de 15 kWh per 100 kilometer, bijvoorbeeld de Mini Electric. Bijzonder is dat de Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric en Dacia Spring ook vallen in deze zuinige categorie.