Wanneer je er voor kiest om vandaag de dag bijvoorbeeld een grasmaaier op brandstof te kopen zal je kunnen vaststellen dat deze doorgaans altijd is uitgerust met een viertakt motor.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Grasmaaiers zijn nagenoeg altijd voorzien van 4-takt motoren en werken op loodvrije benzine.
Welke benzine is geschikt voor grasmaaiers? is alle normale benzine van het benzinestation geschikt – ongeacht of het om E10 of een gewone brandstof gaat.
Veel nieuwe benzine grasmaaiers beschikken over een 4 takt motor. Bij dit type motor wordt aangeraden om loodvrije benzine 98 te tanken. Euro 95 realiseert namelijk een slechtere verbranding, dit verhoogt weer het risico op het snel stukgaan van de ontstekingskaars.
Veel mensen gaan er nog altijd vanuit dat 4 takt benzine gewoon 4 takt benzine is. Dat is niet correct. We onderscheiden wat dit betreft namelijk de 98 oc en 95 oc uitvoeringen. Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Over het algemeen wordt hiervoor olie gebruikt van het type SAE30. De hoeveelheid is afhankelijk van uw type motor. Voor de kleinere grasmaaiers is dit meestal 0,6 Liter. Indien u geen olie heeft van het type SAE30, kan u ook olie gebruiken van het type 5w30, 10w30 of 15w30.
De meest voorkomende oliën voor motoren voor tuinmachines variëren van SAE 5W30 tot 10W40. Voor professionele diesels zelfs 15W40.
De toevoeging E5 betekent 'maximaal 5 procent'. Check even de website van je favoriete brandstofketen om erachter te komen wat zij met hun Euro 98 doen. De brandstofsystemen van sommige auto's bevatten rubbers en kunststoffen die niet tegen ethanol kunnen, dus die moeten wel Euro 98 tanken.
Wij raden u met nadruk aan om geen E10 te gebruiken in uw tuinmachines. De motor van een tuinmachine is eenvoudiger en goedkoper geconstrueerd dan de motor van een auto. Hierdoor hebben kleinere verbrandingsmotoren beduidend meer problemen met E10 brandstof.
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen.
Voor je grasmaaier gebruik je ongelode benzine E5 of E10. Deze brandstof bevat ethanol, een biobrandstof, voor minder CO2 uitstoot dan super 95 en 98 van voorheen. Het nadeel is dat de houdbaarheid van de brandstof hierdoor verminderd. Daarom is het belangrijk om steeds verse brandstof te gebruiken.
Net als bij Honda en MTD, kun je voor grasmaaimotoren van Briggs & Stratton normale (loodvrije) 98, 95, 95 E5 en 95 E10 gebruiken. Deze motoren zitten onder andere in Gardena, McCulloch, Husqvarna, Stihil, Toro en Stiga.
Verschil tussen 4-takt en 2-takt motorolie
In een 4-takt motor wordt dus elke vier slagen van de zuiger vermogen opgewekt en logischerwijs wordt in een 2-takt elke twee slagen van de zuiger vermogen opgewekt (zie afbeelding 1 en 2).
Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat. Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
Bij normaal gebruik, gebruikt een 4-taktmotor minder brandstof dan tuingereedschap met een 2-taktmotor. Bijkomend voordeel van een 4-taktmotor is dat je geen mengsmering hoeft aan te maken. De benzine en olie kun je gewoon in twee aparte tanks gooien.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
Functie en voordelen van goede motorolie
Bij de 5W40 olie zal de viscositeit lager zijn dan bij de 10W40. Als grasmaaier een koude start maakt, wil je een dunne olie hebben die snel in alle onderdelen komt. Er wordt gezegd dat de motor al veel slijt bij een koude start.
De nummers zonder de W zijn getest bij 100 ° C, die wordt gezien als een benadering van de bedrijfstemperatuur van de motor. Met andere woorden, een SAE 30 motorolie heeft dezelfde viscositeit als een 10W-30 of 5W-30 bij 100 ° C. Het verschil is, wanneer de viscositeit wordt getest bij lagere temperaturen.
Olie SAE 30 1 Ltr voor Grasmaaiers en Zitmaaiers met een Honda, B&S, Kawasaki, Kohler of Tecumseh motor.
Afhankelijk van de motorvariant en het model van de gazonmaaier is tussen 0,4 en 0,6 liter motorolie nodig. Raadpleeg de aanbevelingen in het motorhandboek. De aanbevolen oliesoort voor benzine grasmaaiers is SAE 30, maar er kan ook SAE 10W-30 multigrade-olie worden gebruikt.
Motorolie sae30 is een zogenoemde super singel grade motorolie. De sae30 heeft diverse toepassingen waaronder scheepvaart, industrie en andere sectoren waar gebruikt wordt gemaakt van stationaire motoren, koppelingen of hydraulische systemen waar een motorolie sae30 wordt voorgeschreven.
Motorolie 5W30 1 ltr - Briggs and Stratton - Hooghiemstra Hardegarijp BV - voor zitmaaiers, kettingzagen, bladblazers, hogedrukspuiten, bosmaaiers en nog veel meer!