* Je rijdt vanuit Nederland in gemiddeld 5 uur naar Parijs. Reken voor een heen- en terugreis met de auto zo'n €130 voor benzinekosten en €30 tolkosten. De Thalys kost (op speciale acties na) minstens €130 per retourticket per persoon.
De meest goedkope manier om te reizen naar Parijs? Ga met Flixbus met de bus op reis! Een enkele reis boek je al vanaf € 16,99. Eenmaal op locatie bezichtig je de mooiste bezienswaardigheden van de stad, denk o.a. aan de Eiffeltoren, Notre Dame, Galerie Lafayette & het Louvre.
Met de trein naar Parijs
De trein is het ideale vervoermiddel om naar Parijs te gaan. Zeker vanuit de Randstad. De hogesnelheidstrein Thalys rijdt van Amsterdam Centraal, via Schiphol en Rotterdam Centraal naar Paris Gare du Nord. De reistijd vanaf Amsterdam is 3 uur en 18 minuten, vanaf Rotterdam 2 uur en 36 minuten.
Wil je in 2022 Parijs met de auto inrijden, dan moet je een milieusticker op je voorruit hebben. Zonder deze sticker, ook wel milieuvignet genoemd, mag je de milieuzone van Parijs niet in en krijg je een boete van 68 euro. Er zijn 6 verschillende milieustickers, afhankelijk van hoe 'schoon' je auto is.
* Je rijdt vanuit Nederland in gemiddeld 5 uur naar Parijs. Reken voor een heen- en terugreis met de auto zo'n €130 voor benzinekosten en €30 tolkosten. De Thalys kost (op speciale acties na) minstens €130 per retourticket per persoon.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Word je staande gehouden en heb je geen zichtbare milieusticker (of bewijs van betaling)? Dan krijg je een boete van 68 euro of hoger en mogelijk een rijverbod voor het voertuig. Toch valt deze boete nog mee als je het vergelijkt met andere boetes in Frankrijk.
De stad staat steevast in de top 10 van duurste steden van Europa als het aankomt op overnachtingen en ook op het gebied van eten, drinken en bezienswaardigheden is Parijs geen budgetbestemming. Je kunt een stedentrip naar Parijs echter zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.
Je kunt Parijs het hele jaar door bezoeken. De beste maanden voor een stedentrip naar Parijs zijn mei, juni en september als je graag met goed weer door de stad slentert. Deze maanden zijn warm en overwegend zonnig, zonder té warm te worden. In de zomermaanden juli en augustus heb je kans op tropische temperaturen.
Hoe eerder u boekt, hoe lager de prijs. De laagste prijs vanaf Amsterdam naar Parijs is € 35 . Als de tickets van € 35 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar € 55 tot € 135. U betaalt extra als u flexibel wilt zijn.
Parijs is in de basis geen goedkope stad. Qua kosten behoort Parijs zelfs tot de duurste steden van Europa. Vrij prijzig is het om op het terras een drankje te doen, om uit te eten en om te overnachten. Hotelkamers die redelijk gunstig gelegen zijn, kunnen erg duur zijn.
Zoals vaker in dit topic bevestigd is de tolbadge absoluut niet goedkoper, eerder iets duurder maar wel erg prettig m.b.t. wachttijden en gedoe met creditcards, of losgeld.
De kosten voor het Crit'Air vignet zijn €4,21 inclusief de verzendkosten naar Nederland. De levertijd is maximaal 30 dagen. Gemiddeld duurt het 1 á 2 weken voordat de milieusticker op de mat valt. In de tussentijd kun je de bevestigingsmail voor je voorruit leggen als bewijs van de aanvraag.
Welke betalingsmethoden zijn er bij de péage? Je kan contant, met een creditcard of met een tolbadge betalen. Tijdens een paar trajecten (echter wel een zeer beperkt aantal) kan je bij de automaten enkel betalen met creditcard of télépéage. Dat betekent dus niet met contant geld en ook niet met een Belgische bankkaart.
Hier is een digitale rekening bijgevoegd waar je sticker op afgebeeld staat. Je kunt dit document uitprinten en achter je voorruit leggen. De Franse politie kan vervolgens de code inscannen en je aanvraag controleren, zelfs zonder sticker op je voorruit.
In het centrum worden alleen nog auto's met een milieusticker 0 tot en met 3 toegelaten (bouwjaar benzineauto's vanaf 1997 en dieselauto's vanaf 2006). In de zone daaromheen worden auto's toegelaten met een sticker van 0 tot en met 4 (bouwjaar van benzine vanaf 1997 en dieselauto's vanaf 2001).
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben.
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Er zijn teveel verschillende factoren om rekening mee te houden en het antwoord op de vraag is onder meer afhankelijk van hoeveel je auto verbruikt en welke afstand je aflegt. Het CBS geeft wel aan dat in Nederland tien keer zoveel geld wordt besteed aan autokosten als aan het openbaar vervoer.
Kan ik ook met Thalys reizen als ik binnen Nederland blijf? Ja, het is mogelijk om een Thalys ticket inclusief zitplaatsreservering te boeken via NSInternational.com voor een van de volgende trajecten binnen Nederland: Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (in beide richtingen)