De Belastingdienst rekent zakelijke youngtimers tot het ondernemingsvermogen. Dat betekent dat alle kosten van de auto (onderhoud, reparatie, brandstof, wasstraat, parkeergeld, verzekering en wegenbelasting) aftrekbaar zijn op de btw-aangifte.
Maar voor een youngtimer geldt een gunstigere regeling: je betaalt 35 procent bijtelling over de dagwaarde, ook wel de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV). Het percentage is hoger, maar de dagwaarde ligt veel lager dan de cataloguswaarde. Dat scheelt al snel honderden euro's per maand.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen.
Als ZZP'er is het fiscaal interessant om een youngtimer te kopen, omdat de Belastingdienst de auto tot het vermogen van de onderneming rekent. Dat betekent dat: ◼️ als alle kosten van de auto door de zaak worden betaald, de jaarwinst lager ligt; ◼️en u dus minder inkomstenbelasting hoeft af te dragen.
Youngtimers die zakelijk gekocht worden, zijn vaak representatieve en luxe auto's. Volgens Bovag zijn vooral Duitse tweedehandsauto's in trek. Voorbeelden van populaire Youngtimers zijn de Audi A4 en A6, de BMW 3- en 5 serie, de Mercedes-Benz C- en E-klasse en de Volvo V70.
Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
Ondernemers die dus een auto rijden van minimaal 15 jaar oud, kunnen gebruik maken van de youngtimer-regeling. Dat betekent dat je de auto 'op je zaak zet' en je bijtelling 35% over de dagwaarde is. Dat is weliswaar een hoger percentage dan de gebruikelijke 22% bijtelling voor auto's van de zaak.
De youngtimer regeling houdt in dat er een bijtelling van 35 procent op de dagwaarde geldt bij voertuigen van minimaal 15 jaar oud. Doordat de dagwaarde veel lager uitvalt dan de cataloguswaarde, wordt de youngtimer regeling door ondernemers geprijsd voor de gunstige bijtelling.
De youngtimer regeling gaat in 2022 niet veranderen, maar er is nog weinig duidelijk over de toekomst van deze belastingregel. Het doel van het belastingplan is om de constructie uiterlijk in 2026 af te schaffen, maar er wordt nog geen inzicht gegeven in hoe dit moet gebeuren.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
Zodra een auto vijftien jaar oud is, is hij volgens de regeling een youngtimer. Het gaat om het bouwjaar van de auto en niet per se om het introductiejaar van een model. Zo kan de ene BMW 3-serie E90 wél een youngtimer zijn omdat hij vijftien jaar oud is, en de andere niet, omdat hij wat later uit de fabriek kwam.
De Belastingdienst zal de waarde van jouw youngtimer bepalen aan de hand van de huidige waarde in het economisch verkeer (WEV). Deze waarde wordt achterhaalt door middel van bronnen zoals de ANWB Koerslijst, echter kijken zij ook naar websites zoals bijvoorbeeld Gaspedaal, Marktplaats en eBay.
In de regel spreken we van een youngtimer als de auto tussen de 15 en 30 jaar oud is. Vanaf 30 jaar beweegt de auto zich richting de oldtimer status. De populariteit van youngtimers is al jaren stijgende.
De vrijstelling voor oldtimers geldt voor alle motorrijtuigen die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als u deze niet bedrijfsmatig gebruikt.
In 2020 hoef je slechts 8% van de cataloguswaarde bij je loon op te tellen en in 2021 is dat 12%. Er geldt wel een drempelwaarde. Als je auto duurder is dan €45.000 in 2020 of meer kost dan €40.000 in 2021, betaal je 22% over het deel van de cataloguswaarde dat boven het drempelbedrag valt.
De dagwaarde van je auto wordt berekend door de nieuwwaarde van je auto te verminderen met het bedrag dat je auto minder waard is geworden door bijvoorbeeld ouderdom of slijtage. Ben je benieuwd naar de dagwaarde van je auto? Dan kun je terecht bij ANWB of bij Bovag.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Een youngtimer is een auto tussen de 15 en 25 jaar oud. Het is de groep met auto's die qua leeftijd vóór de bekende oldtimers valt. De aankoop van een youngtimer is vooral populair door de zogenaamde youngtimer regeling.
Bijtelling berekenen als zzp'er
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar.
De cataloguswaarde van de auto is bepalend voor de bijtelling. Voor een personenauto is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en btw. Ook voor bestelauto's die te naam zijn gesteld op of na 1 juli 2005, geldt de nieuwsprijs inclusief BPM en btw.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.