Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
De ANWB rekende uit dat het laden van een elektrische auto in Nederland, op verschillende niveaus en bij een jaarlijks verbruik van 15.000 kilometer, ongeveer €1275 kost. Dit staat tegenover de €2010 die je, bij een gemiddelde benzineauto voor datzelfde aantal kilometers, uitgeeft aan brandstof.
Prijzen elektrisch auto rijden en rijden op benzine gelijk
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
De prijs van 1 kWh stroom, in december 2022, is gemiddeld €0,56 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,084 per kilometer.
Ja, elektrisch rijden is goedkoper dan op benzine of diesel! Uiteraard wel met enige nuance. Wil je een elektrische auto kopen dan is deze in aanschaf duurder dan een benzine of dieselauto. Deels verdien je dit terug door lagere onderhoudskosten.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Een volledige laadbeurt van een gemiddelde elektrische auto kost thuis (Jan '23) maximaal € 26,60. Afhankelijk van jouw vastgestelde stroomtarief kan dit nog goedkoper uitvallen. Een volledige laadbeurt bij een openbare laadpaal kost je tot wel €40,-.
Gemiddelde prijs
Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
Reden te meer om voor een eigen elektrische laadpaal te kiezen. Gemiddeld betaal je tussen de € 500 à 1.500 exclusief btw & plaatsing.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
De goedkoopste elektrische auto's
De nummer 1 is de Dacia Spring Electric. Dit Roemeense budgetmerk van moeder Renault zet de Spring qua prijs een flink stuk onder zijn Franse, iets krachtigere en luxere zusje, de Twingo. Die ondanks de hogere prijs aardig moet toegeven op zijn goedkopere concerngenoot.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, ruim 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (18 jaar lang jaarlijks 12.000 km rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2023-2040 aangehouden.
De motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto is in 2024 nog gratis. In 2025 ga je wél betalen maar krijg je korting. In 2026 vervalt alle korting op de motorrijtuigenbelasting voor je elektrische auto.
Thuis laden vaak goedkoopste
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Kosten vervangen accu
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. De gemiddelde prijs voor een accupakket bedraagt tussen de € 3.000 en € 13.000 euro, maar de verwachting is, dat die prijzen de komende tijd zullen dalen.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo'n 10 tot 20 jaar.
Dit betekent ook, dat de frequentie van de onderhoudsbeurten lager ligt dan bij een benzine- of dieselauto. Over het algemeen geldt dat een elektrische auto iedere 30.000 kilometer een inspectiebeurt nodig heeft. Voor bestuurders die niet vaak rijden, wordt een interval van twee jaar aangehouden.
De Mercedes-Benz EQE heeft gewonnen in het topsegment en is benoemd tot overall winnaar en EV van het jaar 2023. Daarnaast is de NIO ET7 uitgeroepen tot Belofte van 2023.