Een koude motor is een motor die na een koude start nog niet op bedrijfstemperatuur is. Direct na de koude start heeft de oliepomp even tijd nodig om alle te smeren plaatsen in de motor te bereiken. Gedurende die tijd (10-20 seconden, afhankelijk van de buitentemperatuur) wordt de motor gebrekkig gesmeerd.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.
Als je de hendel recht omhoog in de middenstand zet bij een 'koudestart' mengkraan, komt er alleen koud water uit. Hierdoor verspil je minder warm water.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Het startvermogen van de batterij wordt weergeven door de koudstartstroom. Die geeft aan hoe goed de batterij start bij zeer lage temperaturen. De capaciteit vind je op de batterij zelf en wordt uitgedrukt in Ampère per uur.
3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt. Zeker wel, dat toerentallen gelijk staan aan verbruik, niet in alle situaties, belasting speelt ook een grote factor.
Ten onrechte, want dit instrument geeft alleen de koelvloeistoftemperatuur aan. Wanneer de temperatuurmeter van een auto aangeeft dat de motor warm is, duurt het vaak nog zeker tien tot vijftien minuten langer, voordat je zonder motorschade het gaspedaal kunt vloeren.
Afhankelijk van de buitentemperatuur moet je toch wel op een 15 tot 20 kilometer rekenen voordat de motor doorgewarmd is.
Zeker bij een koude start. Om zonder problemen te kunnen starten, heeft uw wagen een accu nodig die meer dan 75% geladen is. Batterijen functioneren minder goed in de winter. De koude vermindert het vermogen van de batterij en bemoeilijkt het opladen.
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen. Staat u langs de weg terwijl het warm weer is?
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Je rijdt een auto warm zodat de cilinders en zuigers ongeveer even snel uitzetten onder invloed van de hitte. Een zuiger heeft minder materiaal dan een cilinder, dus is het normaal dat een zuiger sneller warm wordt en dus ook sneller toeneemt in diameter dan de cilinder zelf.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
Voor de auto's van tegenwoordig is het geen enkel probleem om met lage toerentallen te rijden. Bij benzine- en dieselauto's kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn.
Bij 120 km/h in de 5e versnelling draait de motor ruim 3700 toeren.
Als u bij een te hoog toerental terugschakelt of de motor onbelast voluit laat draaien, kunnen de kleppen gaan zweven. Dan is er kans op ernstige schade.
Bij het monteren moet de geaarde kabel (negatieve (-)pool aansluiting) juist als laatste worden aangesloten. Dit om gevaarlijke vonken te voorkomen. Koppel nooit een accu los, of sluit een accu aan terwijl er spanning op het circuit is.
Met een hoger voltage heb je een sterkere accu-powertool. Ah (Ampere-uur) = Zegt iets over de grootte (capaciteit) van een accu. Hoe hoger het Ah, hoe langer de accu mee gaat.
De berekening van de capaciteit van een batterij gebeurt op basis van een capaciteitstest over een periode van 20 uur. Zo zal een batterij van 60Ah een gemiddelde stroom leveren van 3 ampère gedurende deze tijdspanne (60 Ah/20h).
De motor moet koel zijn. Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.