Doelgroep van Shein is Generatie Z, die met de smartphone is opgegroeid. Dat is bekend terrein in China, waar jongeren het gewone web hebben overgeslagen en alleen nog maar apps op hun smartphone gebruiken.
De SHEIN kledij is vaak gemaakt van synthetische materialen en blends. Hierdoor zijn de producten moeilijk recyclebaar en niet biologisch afbreekbaar.
Shein startte in 2008 door Chris Xu, toentertijd nog onder de naam ZZKKO. De oorspronkelijke website van het merk was Sheinside.com. In 2013 groeide het bedrijf naar 100 werknemers en werd het productiekantoor opgezet in de Chinese stad Guangzhou.
Dit meldt Reuters. In maart dit jaar sleepte het Chinese fast fashion platform Shein de marktplaats Temu voor de rechter. Volgens Shein zette Temu influencers in via social media om valse en misleidende claims over Shein te delen.
Shein brengt naar verluidt elk jaar 1,3 miljoen producten op de markt en verkoopt die in 150 landen. Zo worden wereldwijd miljoen mannen, vrouwen en kinderen verslaafd aan hun mobiel om snel actie te ondernemen wanneer een nieuw artikel voor heel weinig beschikbaar komt.
Shein ontkent zelf ten zeerste gebruik te maken van (kinder)arbeid in slechte omstandigheden, maar is tegelijkertijd niet heel transparant over hun productieketen.
Kleding is van slechte kwaliteit
Daarnaast wordt vrijwel alle kleding van SHEIN gemaakt van synthetische, vervuilende materialen die amper te recyclen zijn. En zijn er allerlei chemische stoffen in de producten te vinden.
Het bedrijf produceert zelf geen kleding, dit besteden ze allemaal uit aan fabrieken in de Chinese provincie Guangzhou. In deze fabrieken, die we kennen als sweatshops, zijn de arbeidsomstandigheden absoluut niet volgens de standaarden. De salarissen zijn enorm laag ten opzichte van het harde werk dat ze doen.
Het Chinese modemerk Shein, het grootste kledingbedrijf ter wereld, gebruikt katoen dat afkomstig is uit de Chinese provincie Xinjiang. Dat concluderen onderzoeksjournalisten van het Amerikaanse persbureau Bloomberg.
In één fabriek kregen arbeiders nog geen 2 eurocent betaald per kledingstuk; in een andere 4 cent. Ook zouden kledingstukken van Shein katoen bevatten uit de omstreden Xinjiang-regio, waardoor het risico bestaat dat er sprake is van slavernij.
De modegigant werd de afgelopen vier jaar groot via apps als TikTok en Instagram. Daar proberen ze via advertenties en influencers vooral tieners, twintigers en dertigers te overtuigen om te kopen. Klanten die veel kopen, kunnen punten sparen, waardoor ze nog eens korting krijgen op de al lage prijzen.
Een van de grootste kledingverkopers ter wereld zou volgend jaar naar de beurs gaan. Ondanks alle aantijgingen over kinderarbeid lijkt Shein een gigantische klapper te gaan maken. En dat geldt dus ook voor oprichter Chris Xu.
Het antwoord luidt als volgt: “Je moet het uitspreken als SHE-in.” Shine is fout, shin is nog fouter en met shayn kom je al helemaal niet in de buurt. She-in is de enige juiste benaming. Voor veel mensen komt dat als een verrassing.
Daarbij worden textielarbeiders dus uitgebuit, blijkt uit de bevindingen van een onderzoeksjournalist die in twee fabrieken in de Zuid-Chinese stad Guangzhou aan het werk ging. Zij filmde daar heimelijk hoe werknemers van 08.00 uur tot diep in de nacht kledingstukken naaiden voor opdrachtgever Shein.
Als ze meer stukken maken, krijgen ze een karige 2 cent per extra gemaakt item.In een andere fabriek ontvangen de werknemers geen vast salaris, maar krijgen ze 4 cent per afgerond kledingstuk.
Kledingwebsite Shein aangeklaagd om kopiëren populair Uniqlo-festivaltasje. De kledingwebsite Shein wordt door het moederbedrijf van modeketen Uniqlo voor de rechter gesleept in Japan. Reden: de Chinese verkoper wordt beschuldigd van het namaken van de populaire schoudertas van Uniqlo.
Ondertusssen opent Shein ook nieuwe distributiecentra in de regio, waaronder een magazijn van 40.000 vierkante meter in Wroclaw in Polen en kleinere distributiecentra in Italië en de Verenigde Arabische Emiraten.
Shein, opgericht in 2008 in China en gevestigd in Singapore, verkoopt zijn zogenoemde 'fast fashion' inmiddels in veel landen en is nu een van de grootste kledingverkopers ter wereld.
Op social media promoten influencers SHEIN door enórme pakketten kleding te unboxen onder de hashtag #SHEINHAUL. En dat werkt: vele miljoenen (jonge) vrouwen bestellen zich een ongeluk bij het bedrijf dat zich momenteel de machtigste modespeler ter wereld mag noemen.
De top 10 meest waardevolle kledingmerken in 2023: Nike (positie ongewijzigd), ter waarde van $31,3 miljard. Louis Vuitton (positie ongewijzigd), ter waarde van $26,3 miljard. Chanel (1 plaats gestegen), ter waarde van 19,4 miljard USD.
Toen de webshop in 2008 werd opgericht, heette het namelijk nog SheInside.In 2015 is de naam veranderd naar SHEIN, wat dus eigenlijk een afkorting is. Makes sense!
Het heersende idee is vaak dat de maten van Chinese kledingstukken vaak kleiner uitvallen. Bij Shein zijn ze niet op hun achterhoofd gevallen, en ze spelen dan ook goed in op de Europese markt. Niet alleen qua kleding en stijlen, maar ook wat maten betreft.
Retourneer met ons DHL of Mondial Relay retourlabel: Het eerste retourlabel is gratis bij uw retourzending voor elke bestelling vanaf 22/3/2021. Elk extra retouretiket voor dezelfde bestelling kost € 4,50, wat van je terugbetaling wordt afgetrokken.
Waar kan je maatadvies krijgen? Op sommige productpagina's krijg je de knop 'Vind Jouw Maat' te zien. In onze 'FitFinder' moet je verschillende gegevens zoals je lengte, leeftijd en gewicht ingeven zodat je de perfecte maat kan kiezen wanneer je bestelt.
Wie weer een nieuwe broek of een nieuwe schoenen bij de Spaanse kledingketen Zara wil kopen, kan zich beter even achter de oren krabben. Het bedrijf is namelijk – wederom – in opspraak gekomen vanwege slavernij en kinderarbeid.