Een ongeluk met een motor is meestal heftiger dan met een auto. Volgens veiligheidsdeskundige Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt dat door twee dingen: kwetsbaarheid van motorrijders en evenwicht.
Auto's rijden bijna tien keer zoveel, maar er zijn niet tien keer zoveel ongelukken. Het zijn zelfs relatief veel ongelukken als je kijkt naar het aantal kilometers. Volgens een artikel van EenVandaag uit 2018 hebben motorrijders zelfs 57 keer meer kans op een zwaar ongeval dan automobilisten.
Verschil in veiligheid tussen auto en motorfiets
Op de motorfiets loop je 25 keer meer risico dan in de auto.
Het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) was voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten. Van de overleden motorrijders in 2015 was bijna 30% tussen 40 en 49 jaar en 98% was man.
Kruispunten en splitsingen
Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Het aantal verkeersdoden dat jaarlijks onder motorrijders te betreuren valt, is al enige jaren stabiel: zo rond de vijftig personen. In 2021 kwamen 52 motorrijders bij een verkeersongeval om het leven, in 2022 waren dit er minder: 46.
Botsingen bij linksafslaan :
Linksafbotsingen zijn een van de meest voorkomende soorten ongelukken met motoren en auto's. Deze gebeuren wanneer een automobilist linksaf slaat op een kruispunt of tijdens het wisselen van rijstrook, en daarbij een naderende motor niet opmerkt.
Veel motorrijders zullen er niet direct bij stilstaan, maar motorrijden is best belastend voor het lichaam. Een lange motorrit vergt veel van je spieren.Vooral je rug, nek, armen en beenspieren moeten flink aan de slag als je een aantal uur op je motor gaat rijden.
Motorrijden is heel anders dan het rijden in een auto. Het is daarom belangrijk dat je je vaardigheden op de motorfiets blijft onderhouden. Maak daarom geregeld een ritje, dan krijg je nog meer ervaring en dat is goed voor je zelfvertrouwen. Hoe meer kilometers je maakt, hoe beter je gaat rijden.
Is motorrijden in de regen gevaarlijk? Regen kan voor minder grip zorgen tijdens het motorrijden.Het is echter niet zo dat u de motor bij regen maar beter helemaal niet kunt gebruiken. Over het algemeen heeft een motorband zo'n 70 procent van de grip die de band bij droog weer heeft.
Een moderne motor is door het veel lagere gewicht ook veel zuiniger dan een auto. Gemiddeld 25 kilometer met een liter benzine is prima haalbaar met veel motoren. Met de motor hoef je – ook in de stad - geen parkeerkosten te betalen en zijn de kosten voor wegenbelasting en de verzekeringspremie een stuk lager.
Onze auto's worden steeds groter en zwaarder. En het worden er meer. Voor inzittenden is dat veiliger, maar voor fietsers en voetgangers niet, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. De kans op een dodelijke afloop na een aanrijding met een zware auto is 20 procent hoger dan gemiddeld.
Motorrijden is niet alleen leuk, maar het kan ook bijdragen aan een betere fysieke gezondheid. Het rijden op een motorfiets vereist een goede lichaamshouding en het gebruik van verschillende spiergroepen. Dit kan helpen bij het versterken van je kern- en beenspieren.
Een eerdere studie uitgevoerd in het VK vond het letselpercentage voor motorrijders rond de 0,14 voor elke 1.000 uur rijden. Ruiters konden elke 1.000 uur 0,49 blessures verwachten.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Motorrijders zijn kwetsbaarder in het verkeer dan bijvoorbeeld automobilisten. Om het aantal slachtoffers te verminderen, stelt de overheid eisen aan het rijden op de motor. Zo moet iedere bestuurder van een motor een motorrijbewijs hebben en een helm dragen.
Theorie examen motor is lastiger
Als je dacht dat de auto theorie al lastig was, dan kun je je beter maar goed voorbereiden op het theorie examen motor. Want dit examen is nog een tikkeltje lastiger. Het examen kent namelijk 50 vragen en 2 testvragen.
In wezen zijn het gewoon fietsen met motoren, en iedereen kan leren fietsen. Als je weet hoe je moet fietsen, heb je al een voorsprong als je leert motorrijden . Je weet hoe je op twee wielen moet balanceren, en balans is de sleutel tot motorrijden.
Snelheid: met een motor ben je een stuk sneller en kun gemakkelijk door het verkeer manoeuvreren. Ook kun je op de motor je sneller verplaatsen als er een file is. Flexibiliteit: je kunt gemakkelijk door druk verkeer navigeren en je kunt overal komen waar auto's niet kunnen komen.
Het korte antwoord is ja. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Motorrijden is een fysieke activiteit die kracht en vaardigheid vereist, dus er is altijd kans op spierpijn na een lange rit.
Ondanks dat het de mooiste hobby is, kun je motorrijden ook gerust een dure hobby noemen. Als je een motor hebt, zit je met kosten voor onderhoud, verzekering, motorkleding voor de verschillende seizoenen en niet te vergeten brandstofkosten. Als je gaat rijden wil je vooral genieten tijdens een mooie rit.
All Road motorlaarzen zijn voorzien van een hogere schacht. Hierdoor bieden ze extra bescherming tegen water en vuil die je laars ingaan. Dat is handig tijdens het off road rijden of crossen. Uitgerust met straps aan de buitenkant kun je de laars zo strak aantrekken als je wil.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
Afslaande auto's zijn de belangrijkste oorzaak van motor ongelukken en neemt bijna de helft van alle ongevallen voor zijn rekening van ongevallen tussen motor en auto. Wat in de praktijk gebeurt is dat de auto je niet ziet of je snelheid verkeerd inschat als ze afslaan.
Bel 112. Iedereen die zelf uit het voertuig kan komen gaat naar een veilige plaats, achter de vangrail of in de berm. Laat gewonden achter in het voertuig. Wacht achter de vangrail of in de berm om hulp.