In 2021 werden wereldwijd 9,804 miljard blikjes Red Bull verkocht, hetgeen een stijging van 24,3% betreft in vergelijking met het reeds succesvolle jaar 2020. De groepsomzet steeg met 23,9%, van 6,307 miljard euro tot 7,816 miljard euro.
Wat is de omzet van Red Bull? Red Bull verkocht in 2021 bijna 10 miljard blikjes energiedrank, bijna een kwart meer dan het jaar ervoor. De wereldwijde omzet kwam uit op 7,8 miljard euro. In totaal werken er ruim 13.000 mensen voor het bedrijf.
Maar hoe groot is zijn vermogen dan? Het vermogen van Mateschitz wordt geschat op 26,9 miljard Amerikaanse dollar, een duizelingwekkend bedrag. Slechts 55 mensen op een wereldbevolking van ruim 7,5 miljard zijn rijker. Het merendeel van zijn vermogen verdiende de miljardair als medeoprichter van blikjesgigant Red Bull.
Alles bij elkaar verkocht Red Bull circa 7,5 miljard blikjes. Dat betekent dat er per dag meer dan 20 miljoen blikjes werden verkocht. Ongerekend per uur gaat het om ongeveer 850.000 stuks.
Al sinds de eerste grand prix van Red Bull in de Formule 1, in 2005, staat de Engelsman Christian Horner aan het roer bij het team.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Red Bull is een energiedrank die in 1987 geïntroduceerd werd door de Thaise ondernemer Chaleo Yoovidhya en de Oostenrijker Dietrich Mateschitz, voormalig werknemer van Unilever. Red Bull heeft het hoogste marktaandeel van alle energiedrank-producenten wereldwijd.
Want Red Bull stelt het gehele publiek op plek één, niet alleen de klant. Dit doen ze door content en ervaringen te creëren die interesse opwekken bij mensen, of zij nou energiedrank drinken of niet. Het gaat dus om publiciteit creëren voor het hele publiek met spectaculaire evenementen.
De productiekosten van een blikje Red Bull liggen onder de 10 cent en je weet voor hoeveel de blikjes anti-slaaptekort over de toonbanken gaan.
Volgens de “Longhorn Cattle Company”, wordt er stierensperma en/of -urine toegevoegd aan energiedranken van merken zoals Red Bull en Monster. Dit zou aan het licht gekomen zijn nadat de “Longhorn Cattle Company”, een rundveebedrijf uit Longhorn, de inhoud van energiedranken van de topmerken hierop had getest.
Red Bull verkocht het afgelopen jaar wereldwijd ongeveer 7,5 miljard blikjes, een stijging van iets meer dan tien procent. Vooral in India, Brazilië en op het Afrikaanse continent groeide de verkoop sterk, maar de drankenproducent verkocht ook aanzienlijk meer in Duitsland en Oostenrijk.
Lewis Hamilton en Max Verstappen, maar ook Valeri Bottas en Verstappens teamgenoot van vorig seizoen Alexander Albon, staan vermoedelijk niet tussen het rijtje gewone medewerkers: de 934 mensen in dienst van Red Bull kostten namelijk iets meer dan €118 miljoen aan loonkosten, het 1063-koppige medewerkersbestand van ...
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Liever geen, maar niet meer dan 1 blikje per dag voor jongeren tussen 13 en 18 jaar en zwangere vrouwen. Maximaal 4 blikjes per dag voor gezonde volwassenen. Maar drink dan geen andere cafeïnerijke dranken op een dag.
De zevenvoudig wereldkampioen is al sinds 2014 de meestverdienende coureur in de sport. Dat jaar ontving hij $29 miljoen dollar. Gezien de matige competitiviteit van Mercedes in 2022 en het enorme succes van Verstappen kan de Red Bull-coureur dit jaar zomaar de bestverdienende rijder zijn.
In 2021 werden wereldwijd 9,804 miljard blikjes Red Bull verkocht, hetgeen een stijging van 24,3% betreft in vergelijking met het reeds succesvolle jaar 2020. De groepsomzet steeg met 23,9%, van 6,307 miljard euro tot 7,816 miljard euro.
De marketingstrategie van Red Bull is om direct en fysiek in contact te komen met hun doelgroep (mannen, 18 tot 35) op concerten, festivals en extreme sportwedstrijden. Vervolgens gebruikt het merk hun unieke, hoogwaardige content als hefboom om een veel groter publiek te bereiken.
Om overal ter wereld dezelfde kwaliteit te kunnen garanderen, bevinden de belangrijkste productielocaties van Red Bull zich in de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen, waar het water uit nabijgelegen bronnen komt. De Alpen zijn een van 's werelds grootste zoetwaterreservoirs, die constant worden aangevuld.
Taurine is aanwezig in stieren levers, sperma en urine. Eén ding is zeker, de taurine gebruikt in energiedranken zoals Red Bull is gebaseerd op deze bronnen. Taurine dat in energiedranken wordt aangetroffen is een bijproduct van stieren testikels, en is dus geenszins vegetarisch.
nieuws Het Voedingscentrum Nederland ziet geen reden om het drinken van Red Bull af te raden. De hoeveelheid cafeïne in een blikje van het energiedrankje is niet schadelijk voor de gezondheid.
Taurine. Taurine is een natuurlijk aminozuur dat in het menselijk lichaam voorkomt en aanwezig is in het dagelijkse dieet. Het wordt bovendien gebruikt bij een breed scala aan biologische processen. Taurine komt in hoge concentraties voor in de spieren, de hersenen, het hart en het bloed.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.