First party data is data uit eerste hand. Deze data komt uit je eigen systemen; het zijn alle gegevens over klanten en bezoekers van je site die jijzelf verzamelt en combineert. Deze data varieert dus van NAW-gegevens tot gegevens over het online gedrag die op basis van cookies worden verzameld.
First-party data worden over het algemeen gezien als waardevoller dan second- of third-party data. De reden hiervoor is dat de data direct afkomstig zijn van de bezoeker op je eigen verkoopkanaal. Er komt dus geen tussenpersoon of bedrijf bij kijken. Deze data kunnen opgeslagen en geordend worden in een data platform.
Een bekend voorbeeld van first party cookie data is Google Analytics. Met de data die je hiermee verzameld kom je meer te weten over je websitebezoekers. Third party cookies zijn cookies op andere (derden) websites. Deze cookies worden bijvoorbeeld verzameld door platformen zoals Facebook, LinkedIn en Google.
Third-party cookies kunnen grote hoeveelheden informatie bevatten over de online activiteiten en het surfgedrag van gebruikers. De sporen die je online achterlaat worden opgeslagen in third-party cookies. Een herkenbaar voorbeeld van het effect van Third-party cookies zijn remarketing banners.
[Update juli 2021]
Google heeft ondertussen laten weten dat third party cookies pas in 2023 zullen verdwijnen omdat er meer tijd nodig is om alternatieven aan te bieden die de privacy van gebruikers beschermen.
First party cookies zijn kleine tekstbestanden die op het systeem van de bezoeker geplaatst worden om de activiteit op een specifieke website of domein te volgen. Dit is een functionaliteit die door alle webbrowsers als standaard wordt ondersteund.
Als je cookies van een website of app accepteert, ga je ermee akkoord dat zij alle gegevens die ze van je hebben mogen opslaan en gebruiken om jou te beïnvloeden. Alle nieuwe informatie die jij ziet, wordt afgestemd op persoonlijke informatie die van jou is opgeslagen bij je eerdere online bezoek.
Third party data wordt meestal verzameld door een data provider die geen directe relatie heeft met de user. Vaak worden gegevens van verschillende websites en platformen verzameld en vervolgens in een data management platform (DMP) samengevoegd door een externe dataprovider.
Een cookie is een klein tekstbestand met informatie erin. Bezoekt u een website? Dan plaatst de website cookies op uw computer, tablet of telefoon. Zo kan de website bijvoorbeeld onthouden welke pagina's u hebt bekeken.
Second Party Cookies is een incorrecte term voor data die gedeeld wordt met een externe partij. Het gaat feitelijk om Second Party Data. Wat betreft Cookies zijn er slechts First en Third Party variaties.
Functionele- en analytische cookies hebben nauwelijks invloed op je privacy. Voor het gebruik van deze twee soorten cookies hoeven websites je daarom ook niet om toestemming te vragen. Tracking-cookies beïnvloeden je privacy wel. Daarom moeten websites je voor het gebruik hiervan expliciet om toestemming vragen.
Ook is er een uitzondering voor bepaalde analytische cookies. U heeft geen toestemming nodig voor het plaatsen van analytische cookies, mits u die cookies alleen gebruikt om bezoekers te tellen. Met analytische cookies krijgt u beter inzicht in het functioneren van uw website.
De bewaartermijn verschilt per cookie. Sommige worden automatisch verwijderd aan het einde van een sessie, dus als je je browser afsluit. Andere cookies worden langere tijd bewaard, variërend van één dag tot een onbepaalde termijn (in het overzicht noemen we die persistent).
Nadeel: de gegevens die worden verzameld in de cookies, worden vaak verkocht aan andere bedrijven. Je privacy is in gevaar en andere mensen verdienen geld aan jouw surfgedrag. Cookies die worden gebruikt om reclame te laten zien, noemen we third-party cookies. Voor deze cookie moet je vooraf toestemming geven.
Op grond van de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens) moet een websitebezoeker altijd toegang krijgen tot de website ook als de gebruiker de cookies niet accepteert.
Sommige bedrijven laten de cookiemeldingen expres zien zolang je niet overal ja op hebt gezegd, zegt hij, omdat ze geld verdienen aan advertenties en alles willen weten van hun gebruiker. Dus vragen sites keer op keer om toestemming, ook al weten ze dat je die al lang hebt gegeven – of niet.
Het korte antwoord: ja, voor de meeste websites is een cookiebanner verplicht. Waarom dat zo is, kan je hieronder nalezen. Weeral kosten aan mijn website hoor ik je denken, maar er is ook goed nieuws: het toevoegen van een cookiebanner aan jouw website kan met nieuwe webtechnologie snel en eenvoudig.
Wat is een cookie? Een cookie is een bestandje dat door een website op de computer, smartphone of tablet wordt geplaatst. Het slaat als het ware informatie op, waardoor gebruikers ingelogd blijven op een site, de site weet welke producten in het winkelmandje liggen en welke pagina's gebruikers bezoeken.
Waarom cookies nuttig zijn
Cookies zijn bestanden die worden gemaakt door sites die u bezoekt. Ze verbeteren de online functionaliteit door browsegegevens op te slaan. Met cookies kunnen sites het volgende doen: U ingelogd houden.
Je kunt je browser alle cookies laten weigeren, maar hierdoor zullen veel sites niet meer goed werken. Het is beter om cookies selectief toe te staan. Alle browsers maken onderscheid tussen nuttige cookies van de site die je bezoekt, en cookies van derden ('third party cookies') zoals van advertentienetwerken.
De makkelijkste manier om te kijken welke browsers je op je computer hebt staan is door naar programma's te gaan. Scrol naar beneden en klik op de knop waar staat “Webbrowser“. Hier kun je alle browsers bekijken die op je computer geïnstalleerd staan!
Statistiekencookies 79% acceptatie. Marketingcookies 51% acceptatie. Desktopgebruikers accepteren 30% minder vaak cookies dan mobiele gebruikers.