Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland.
Vooral vroeger, toen alleen de eigen benamingen per land zichtbaar waren bij de pomp. Zo noemen ze Euro 95 E5/E10 in Duitsland Superbenzin of Super 95, in Frankrijk Sans Plomb 95 en in Spanje Gasolina Sin Plomo 95.
Duitsland: E10 wordt op grote schaal aangeboden in Duitsland maar ook Euro 95 is nog goed verkrijgbaar. E10 wordt aangeduid als Super E10 of Super 95 E10. Euro 95 heet in Duitsland Super of Super 95 of ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper.
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Bij twijfel kun je ook altijd even de merkdealer bellen om het na te vragen. Is je auto geschikt voor het rijden op E10 maar staat er in de tankklep dat er minimaal Ron98 benzine getankt moet worden? Houdt dit dan wel aan en tank de euro98 E5 benzine. Het octaangetal is namelijk belangrijker de E5 of de E10 code.
Euro 95 (ook wel: Sans Plomb 95/SP95/Eurosuper). Deze brandstof is bij de meeste tankstations vervangen door E10 (Sans Plomb 95-E10/SP95-E10), dus langs de snelwegen zult u meer E10 aantreffen dan Euro 95. E10 is een loodvrije benzine met octaangetal 95.
De naam Euro 95 blijft gewoon. De duurdere premiumbenzines van de brandstofmerken zullen doorgaans Euro 98 E5 zijn. Om verwarring te voorkomen: Euro 95 en Euro 98 hebben niets te maken met het percentage bio-ethanol, maar verwijzen naar het octaangetal van de benzine.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Euro 95 = Super. Euro 98 = Super Plus. LPG = LPG/GPL.
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1.90. De actuele prijs van E5 in Duitsland is € 1.93. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 1.79. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1.01.
Super 95 bevat 95% octaan en 5% heptaan, vandaar dus de naam. Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal.
Nee, het zijn geen belastingen die het prijsverschil tussen Euro 95 en Euro 98 verklaren. De duurdere prijs van Euro 98 komt simpelweg door het fabricageproces: hoe hoger het gewenste octaangetal, hoe meer brandstof je moet verwerken. Zo makkelijk is het!
Superplus of LPG tanken in Duitsland
Maakt u in Nederland gebruik van Superplus 98 en wilt u tanken in Duitsland? Dan kunt u daar gebruik maken van Super Plus Bleifrei.
In een notendop: E10 is de goedkopere variant, ook wel de vervanger van Euro 95. Deze vorm bestaat sinds 2019. E10 is een samenstelling van 90% fossiele brandstof en 10% bio-ethanol, waarbij de laatste alcohol is die ontstaat door de fermentatie van suiker, tarwe en maïs (gisting).
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 is niet enkel de prijs. Een liter Super 98 is duurder dan een liter Euro 95. Dit heeft te maken met het productieproces.Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Bij Euro 95 spreken we van RON 95, bij Euro 98 van RON 98 en bij 100+ is dat RON 100 tot RON 102. Zowel V-power, Super 98 als Superplus 98 zijn een Euro 98 brandstof, deze bevatten 0% tot maximaal 5% ethanol en hebben een octaangetal van 98.
De nieuwe namen zijn B7, E5 en E10.Dat zijn de nieuwe Europese namen voor diesel, Euro 98 en Euro 95.
Euro 95 wordt namelijk E5 of E10. De E staat daarbij voor bio-Ethanol en het cijfer er achter voor het percentage bio-ethanol bij de benzine, dus 5 of 10%. Wellicht zul je (in Duitsland) wel al een keer E10 hebben zien staan. Dat staat, uiteraard, voor 10% bio-ethanol.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
E5 betekent dat de benzine tot 5% bio-ethanol bevat, vermengd met ongelood 95 of 98.E10 benzine, of SP95-E10, is loodvrije 95 verrijkt met 10% bio-ethanol.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.