Rond 18.00 uur stond op de wegen rond de hoofdstad zo'n honderd kilometer file. Dat kwam onder meer door een ongeluk in de Coentunnel op de A10, aldus Rijkswaterstaat. Twee rijstroken waren daar dicht. De meeste vertraging hadden automobilisten op de A9, waar bij knooppunt Holendrecht een ongeluk was gebeurd.
Tunneldoseren bij de Coentunnel
Het is vanwege de veiligheid zeer belangrijk dat het verkeer niet ín de tunnel stilstaat. Als er brand uitbreekt, worden rook en hitte door grote ventilatoren in de rijrichting de tunnel uitgeblazen.
Waarom is de Coentunnel soms dicht? Het verkeer rond de Coentunnel staat zo nu en dan stil. Dat heeft verschillende oorzaken. Zo is het heel druk op de A10, maar ook op het omliggende wegennet (snelwegen A4, A5, A8, A9 en A10 en de autoweg N200).
Langzaam rijdend tot stilstaand verkeer. Door een ongeluk met een vrachtwagen.Twee rijstroken zijn dicht.
De lengte van het onderwatergedeelte is 587 meter, de afrit aan de Zaanse kant 300 meter. De tunnel is zo diep aangelegd dat het Noordzeekanaal ter plaatse een diepte van 15,5 meter beneden NAP kan behouden bij een bodembreedte van honderd meter.
De tunnel is 1283 meter lang, waarvan 587 meter in een gesloten tunnelbak. De tunnel verbindt de Zaanstreek en Amsterdam Noord met Amsterdam-West. Het laagste punt van de tunnel bevindt zich op 22 meter onder het NAP.
Er worden verschillende methoden gebruikt om onderwatertunnels te bouwen, waaronder een ondergedompelde buis en een ondergedompelde drijvende tunnel . De ondergedompelde buismethode omvat stalen buissegmenten die in een sleuf in de zeebodem worden geplaatst en aan elkaar worden verbonden. De sleuf wordt vervolgens afgedekt en het water wordt uit de tunnel gepompt.
We hebben beschadigde geluidschermen langs de A10 Noord verwijderd. We voeren geluidonderzoek uit en nemen indien nodig maatregelen tegen overlast. In 2025 voeren we werkzaamheden aan de A10 uit tussen knooppunt Watergraafsmeer en Amstel. Houd tijdens de werkzaamheden rekening met vertraging.
Van 20 juli tot 9 september 2024 voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan de Zeeburgerbruggen op de A10 Noord tussen Watergraafsmeer en Durgerdam. De werkzaamheden worden in 2 fases uitgevoerd en zorgen voor hinder voor de weggebruiker.
De binnenring van de A10 Noord, richting Utrecht en Amersfoort, is wel open. Tijdens de wegafsluiting voeren we groot onderhoud uit.
Soms is het nodig om een tunnelbuis korte tijd af te sluiten. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan een personenauto of vrachtwagen met een klapband, een voertuig dat zonder brandstof stil komt te staan of een motorrijder die te maken krijgt met een motorstoring.
Van 12 juli tot 15 september 2025 is de 2e Coentunnel afgesloten. Verkeer met bestemming Zaanstad en Amsterdam-Noord wordt omgeleid via de A10 West richting A10 Zuid, A10 Oost en A10 Noord. De wisselbuis is alleen beschikbaar voor bussen en nood- en hulpdiensten.
Er zijn op dit moment geen files op de A10.
Op de website vanAnaarBeter.nl vindt u informatie over wegwerkzaamheden aan rijkswegen, verkeershinder en voordelige reisalternatieven.
Er zijn op dit moment geen files op de A4.
Er zijn op dit moment geen files op de A27.
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee legt uit dat files meestal ontstaan als er meer voertuigen op de weg rijden dan dat er plek is. De weg wordt dan voller, waardoor iedereen langzamer gaat rijden. Hierdoor ontstaat er een opstopping: de file. Daarnaast zijn er ook spookfiles.
De komende 2 weekenden van vrijdag 31 januari en vrijdag 7 februari 2025 is de verbindingsweg van de A10 Zuid naar de A4 Schiphol/Rotterdam afgesloten. Dit vanwege de werkzaamheden voor de reconstructie van Knooppunt De Nieuwe Meer, onderdeel van Zuidasdok.
Piet Heintunnel, sluitingsdata 2025. De Piet Heintunnel is elke eerste dinsdag van de maand in beide richtingen gesloten voor onderhoud. De tunnel sluit dinsdag om 22.30 uur tot woensdag 05.00 uur. Een keer per kwartaal is de Piet Heintunnel 1 nacht extra in beide richtingen gesloten.
Het Knooppunt Watergraafsmeer ligt aan de zuidoostkant van de Nederlandse hoofdstad Amsterdam, nabij de Watergraafsmeer en is een verkeersknooppunt voor de aansluiting van de autosnelweg A1 op de Ringweg van Amsterdam, de A10. Dit knooppunt is volledig opengesteld in 1990 met de voltooiing van de Ringweg om Amsterdam.
De Atlantische Oceaantunnel (Noors: Atlanterhavstunnelen) is een onderzeese tunnel die deel uitmaakt van de Noorse provinciale weg 64 die de gemeente Kristiansund verbindt met de gemeente Averøy in de provincie Møre og Romsdal, Noorwegen.
Als een tunnel onder water moet, wordt er eerst een grote doos gemaakt. Die laten ze vollopen met water om te laten zinken op de plek van de tunnel. Dan wordt al het water eruit gezogen en kan de tunnel aan elkaar worden gemaakt met de stukken onder land.
We zetten het land onder water om schimmels en bacteriën te doden. Ook de bollen die we vergeten zijn met het rooien verstikken." Het inunderen, het onder water zetten van het land, is een belangrijk middel om het gebruik van bestrijdingsmiddelen te verminderen.