Effectieve communicatie houdt in dat de bedoeling van de spreker gelijk is aan het effect op de luisteraar. Filters verstoren de boodschap. Een filter is ieder gevoel, iedere behoefte, verwachting, ervaring, interpretatie die de bedoeling of het effect van de boodschap verstoort.
Het is altijd in je voordeel om effectief te communiceren. Door op een betere manier informatie uit te wisselen met anderen, zul je zelf door anderen beter begrepen worden en daarmee het contact met anderen verbeteren. Effectief communiceren is vooral van belang bij het werken in teamverband.
Het doel van de communicatie is het overbrengen van een boodschap. Op welke wijze de boodschap wordt overgebracht is afhankelijk van de situatie.
Effectieve leraarcommunicatie in een groep ontstaat, als er een goede contactname en wederzijdse betrokkenheid op elkaar is. Een goede contactname tussen de leraar en de leerlingen wordt zichtbaar, doordat de leerlingen zich gaan richten op het initiatief van de leraar en hem met aandacht volgen.
Wat is lichaamstaal? Lichaamstaal (of non-verbale communicatie) is de taal die we spreken met ons lichaam. Mensen communiceren onbewust en bewust via dat wat ze zonder woorden met hun lijf doen. Aan lichaamstaal kun je vaak zien wat mensen voelen of denken zonder dat ze het zeggen.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen. Non-verbale signalen of lichaamstaal begrijpen en gebruiken (denk aan houding of gezichtsuitdrukking) Nagaan of de ander jouw boodschap goed begrepen heeft.
Gesprekstechnieken zijn manieren om meer uit gesprekken te halen. Het kan gaan om een bepaald type vraagstelling of juist de non-verbale communicatie. Zoals een stilte die je wat langer laat vallen.
Impliciet leren
Hoe je communiceert leer je voor het overgrote deel van je omgeving. De mensen om je heen zijn je voorbeeld en geven feedback. Soms krijg je goedkeuring, soms afkeuring voor de manier waarop je doet en praat. Een impliciete manier van leren, je leert het met vallen en opstaan.
De gevolgen van slechte communicatie zijn groter dan u misschien denkt. Spraakverwarringen en misverstanden zijn nog relatief onschuldig. Slechte communicatie zorgt er ook voor dat medewerkers u wantrouwen, minder productief zijn en sneller een andere baan zoeken.
Je gezichtsuitdrukking, de gebaren die je maakt, je lichaamstaal, je stemgeluid en de fysieke afstand tot je gesprekspartner vormen samen een impliciete boodschap. Dat wat je niet zegt, maar wel uitdraagt. Dat noemen we non-verbale communicatie.
De cliënt centraal
Gericht communiceren geeft een cliënt het gevoel dat zij gehoord en begrepen worden. Door gericht te communiceren krijgen cliënten meer grip op hun eigen situatie, voelen zij zich gesteund, en neemt de zelfredzaamheid van de cliënt weer toe.
Een strategisch communicatieplan is een document dat de communicatiestrategie van een organisatie definieert in doelstellingen en geplande acties. Het is een referentiekader om een efficiënt en gestructureerd communicatiebeleid op te stellen.
Communicatie canvas van Wil Michels
Zo is het communicatie canvas ontstaan: een model met twaalf bouwstenen waarmee je eenvoudig en heel visueel een communicatieaanpak kunt beschrijven, analyseren en ontwerpen.
Communiceren in de zorg is het overbrengen en ontvangen van een boodschap, het uitwisselen van informatie tussen mensen. Het is een doorlopend proces van informatie uitwisselen tussen zorgverlener en cliënt: de een reageert steeds op de ander.
Het interne communicatieproces bestaat uit de volgende stappen: Je ontvangt een boodschap die bestaat uit allerlei signalen. Elk signaal roept herinneringen, gedachten, gevoelens én emoties op. Je herinneringen, gedachten en gevoelens – dat wat je weet, denkt en voelt – bepalen de boodschap die je zendt.
Communicatie omvat de competenties die betrekking hebben op gedrag dat is gericht op onderlinge interactie en communicatie, persoonlijk optreden en sociale vaardigheden. Het duidelijk, vloeiend, correct en to the point mondeling communiceren op een manier die de aandacht vasthoudt.
De rol van communicatie is het beïnvloeden van de samenleving. De beïnvloeding richt zich op het vermeerderen van de kennis, op het gedrag van de samenleving en op de gevoelens en houding.
Mensen die met hun handen praten worden gezien als energievol, warm en aangenaam. En die energie komt vooral tot uiting in je enthousiasme die je overbrengt als je een verhaal vertelt. Als jij namelijk enthousiast bent over iets, dan wil graag dat anderen nét zo enthousiast zijn.