Veel fietsen zijn beperkt in het draagvermogen. Er zijn echter wel fietsen die speciaal zijn ontworpen om zware lasten aan te kunnen. Er zijn modellen beschikbaar die een belasting tot wel 200 kg aan kunnen!
Afhankelijk van onder andere het materiaal, weegt een gewone fiets tussen de 16 en 21 kg. Zonder accu weegt een e-bike zo rond de 24 kilo, want een motor weegt natuurlijk niet niks. Met accu komt daar nog eens 2,5 tot 3,5 kg bij, afhankelijk van welk type accu je hebt.
Lichtgewicht. Zo zijn er speciale lichtgewicht stadsfietsen. Dit type stadsfiets weegt rond de 14 à 15 kilo, wat het fietsen automatisch erg aangenaam maakt.
Een elektrische fiets zonder accu weegt ongeveer tussen de 20-26 kg. Hier kun je het gewicht van de accu nog bij optellen, deze weegt ongeveer 2,5-3 kg. Al met al is een elektrische fiets zo'n 6-8 kg zwaarder dan een normale fiets.
Het frame van de omafiets is meestal vervaardigd uit gesoldeerd staal. De stabiliteit van deze frames brengen ook een bepaald gewicht met zich mee. Omafietsen wegen gemiddeld tussen de 20 en 25 kilo sommige fabrikanten bieden zelfs modellen aan met aluminiumframes die het totale gewicht onder de 20 kilo brengen.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
De nieuwe e-bike Power 1 is binnenkort verkrijgbaar bij Swapfiets. De elektrische fiets heeft één versnelling, weegt ruim 26 kg en biedt trapondersteuning tot 25 km/u. De e-bike heeft op een volle accu een bereik van 40 tot 80 kilometer.
Met een gemiddeld gewicht van 23.8 kg weegt een elektrische fiets van Stella ongeveer hetzelfde als een Gazelle of Amslod e-bike. Opmerkelijk is dat de fietsaccu's van Stella (3.1 kg) een stuk zwaarder zijn dan de overige fietsmerken (~2.5kg).
Een frame van een beetje stijve en sterke vakantiefiets weegt zo tussen de 2200 en 2800 gram en reken voor een vork zo tussen de 900 en 1500 gram. Grofweg zit je dan rond de 3-4 kilo voor frame en voorvork.
Dit is ook logisch, want je verbruikt minder energie voor de rolweerstand, de klimweerstand en de mechanische weerstand als je fiets minder weegt, terwijl het vermogen van je spieren en hart-longsysteem niet veranderd is. Het gewicht van je fiets is daarmee een belangrijke factor voor je fietsprestaties.
De Batavus Bryte fietst extreem licht en zeer comfortabel! De Batavus Bryte is een comfy allround stadsfiets en is ook gelijk de nieuwste topper in ons assortiment! De Batavus Bryte is er ook in een elektrische variant, namelijk de Batavus Bryte E-go!
Een gemiddelde Santos of idworx vakantiefiets weegt rond de 18-19 kg. Dit gewicht zit in de combinatie van een stabiel frame van aluminium of titanium, met een sterke stalen of aluminium voorvork.
De fiets weegt totaal 27,7 kg, als je de accu er uit haalt scheelt dat 2,9 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 3299 euro. Gazelle heeft de Ultimate C8+ HMB in 2019 geïntroduceerd.
De Gazelle Paris heeft, samen met de CUBE, de hoogste actieradius van alle fietsen in de test: 72 kilometer in de hoogste ondersteuningsstand. Andere pluspunten zijn de krachtige velgremmen, het gewicht van 25,2 kilo, de prettige rijeigenschappen en het comfort en de ondersteuning op vlak terrein.
Lichtgewicht en comfortabel
Het aluminium frame draagt bij aan het lage gewicht van de Gazelle Chamonix C8 van slechts 17 Kg. Samen met de Shimano Nexus 8 Premium versnellingsnaaf fietst deze fiets heerlijk soepel.
Het korte antwoord op de vraag of er iemand achterop mag op een elektrische fiets mag is: ja, maar doe het niet tenzij het om een kind gaat. Dat geldt niet alleen voor elektrische fietsen maar ook voor normale fietsen. Wettelijk is het niet verboden om iemand mee te nemen op de bagagedrager van een fiets.
De Morena Premium, de Livorno Premium, de Citta Superior MDS en de Vicenza Superior zijn omarmd door de panelleden van de AD Fietstest 2022 met als bekroning de titel Beste Koop.
Elektrische fietsen zijn in grote lijnen bouwtechnisch gelijk aan niet-elektrische fietsen, meestal gemaakt met een lichtgewicht aluminium frame. Maar wat een e-bike zwaarder maakt dan een normale fiets zijn de extra onderdelen: en dan met name de motor en de accu.
Alle nieuwe fietsen worden intensief getest onder echte gebruiksomstandigheden. Dit betekent dat elke KOGA-fiets die onze fabriek verlaat, 100% getest en gecontroleerd is en perfect functioneert. Dat heeft mooie erkenning opgeleverd. KOGA fietsen zijn al meermaals beoordeeld als zeer betrouwbare fietsen.
Andries Gaastra en zijn vrouw Kowalik richtten in 1974 Koga op. 'Ko' staat voor Kowalik en 'Ga' voor Gaastra en Miyata is de naam van de Japanse framebouwer. Die frames worden in Heerenveen tot fietsen geassembleerd.
De blauwe band
De Swapfietsen zijn dus te herkennen aan hun blauwe voorband. Dat is ook omdat de 'fietsenmakers' van de Swapfietsen soms wel eens verdacht werden van diefstal als ze een fiets aan het maken waren.
Het unieke idee van Swapfiets is de voornaamste reden voor de snelle groei. Een abonnement op Swapfiets garandeert een kwalitatieve fiets en altijd werkend fietsvervoer voor een vast bedrag per maand. Daarnaast onderscheidt Swapfiets zich ook op een aantal vlakken van een normale fiets of deelfiets.
– Chip je fiets: er zijn tegenwoordig hele goedkope chipstickers te koop. Plak die op de fiets en via de GPS-app op de telefoon kun je de tweewieler altijd terugvinden.