De retourkosten van SHEIN hangen af van hoeveel artikelen je van één bestelling wilt terugsturen. Het eerste artikel of het eerste pakket dat je retourneert, is namelijk gratis terug te sturen. Hiervoor krijg je via DHL een gratis retourlabel. Elke extra retour etiket voor dezelfde bestelling kost je € 4,50.
Kleren die niet door de 'keuring' komen, worden vaak verbrand of bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen. Maar voor verschillende webshops komt het goedkoper uit dit hele proces over te slaan, en alle geretourneerde artikelen gewoon meteen te vernietigen.
Volgens experts wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over. En het gaat niet om kleine hoeveelheden. “Er blijft ontzettend veel kleding over en ook retailers weten niet wat ze daarmee moeten doen.
Retourneren met ons DHL-retourlabel: Het eerste retourlabel is gratis bij uw retourzending voor elke bestelling vanaf 22/3/2021. Elk extra retouretiket voor dezelfde bestelling kost € 4,50, wat van je terugbetaling wordt afgetrokken.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Klinkt allemaal superefficiënt en handig, maar deze superfast fashion kent ook zijn nadelen: op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid scoort Shein niet al te best. Online circuleren bijvoorbeeld filmpjes waarin kledingstukken kleurstof afgeven als ze in een bak water gedompeld worden.
Er is momenteel geen fysieke winkel van SHEIN. Je kunt dus niet naar een SHEIN winkel, de webshop is natuurlijk wel altijd voor je open.
SHEIN geeft aan dat het retourneren van kleding een supermakkelijk proces is. Hier zijn wij het wel mee eens: je kunt de retournering snel en makkelijk aanvragen. Ook de vervolgstappen zijn duidelijk, waardoor je de retournering snel geregeld hebt. De retourneringstermijn van 45 dagen is redelijk.
Wanneer deze in een winkel wordt geretourneerd, wordt het product alsnog in de fysieke voorraad gebracht. Maar als deze per post wordt teruggestuurd, komt deze in het distributiecentrum terecht. Er wordt dan gekeken of het product opnieuw in de online voorraad kan worden geplaatst.
Kledingwinkels die tijdens de coronacrisis hun deuren moesten sluiten zitten nu met bergen onverkochte kleding. Een groot deel daarvan zal worden verbrand, zo blijkt dat alleen al in Nederland jaarlijks meer dan 1,2 miljoen onverkochte kledingstukken worden vernietigd.
Bijna de helft van mensen die online winkelen stuurde in 2020 iets terug, en dat valt mee. Nederlanders stuurden in 2020 bijna 23 miljoen online bestelde pakketjes retour, 7 procent van het totaal. Dat is minder dan voorheen, ondanks de coronacrisis en bijbehorende hausse aan online bestellingen.
In dat geval heb je twee opties: je kunt je retourzending via H&M online doen of je items in de winkel retourneren. Als je in de winkel retourneert, krijg je dan het aankoopbedrag terug in de vorm van een tegoedbon. Als je een tegoedbon ontvangt, moet je nog steeds de openstaande factuur betalen.
Retourneren staat voor het terugbrengen of terugsturen van aangekochte goederen naar de leverancier of winkel die deze producten heeft verkocht aan de klant. Dit kan zijn omdat het product niet werkt zoals aangeboden, of dat de koper zich bedenkt.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
Je spreekt het dus uit als 'she-in'. Toen de webshop in 2008 werd opgericht, heette het namelijk nog SheInside. In 2015 is de naam veranderd naar SHEIN, wat dus eigenlijk een afkorting is.
De producten op webshops zoals SHEIN, Wish en AliExpress worden duurder. Dit heeft te maken met het nieuwe éénloketsysteem van de Europese Unie. Voorheen kocht je nog makkelijk een paar jurkjes, shirtjes en accessoires voor een klein prijsje, maar dat is sinds vandaag afgelopen.
Dat oprichter en CEO Chris Xu een achtergrond in SEO heeft, is daar vast niet vreemd aan. Shein optimaliseerde niet gewoon bestaande procedures. Het bedrijf ontketende een ware revolutie en is nu 15 miljard dollar waard.
Het platform 'Gratis uitproberen' geeft SHEIN-klanten de kans om onze kleding te proberen en reviews te schrijven voor andere klanten. SHEIN-leden krijgen gratis een item als ze een positieve review over het item schrijven, bijvoorbeeld over wat ze leuk vinden, hoe ze het hebben gestyled etc.
Shein is oorspronkelijk in 2008 opgericht in New Jersey, Verenigde Staten. Maar laten we eerlijk zijn: dit is gewoon een Chinese webshop. De staf erachter is vrijwel exclusief Chinees, en de producten die je hier bestelt zullen veelal uit Chinese magazijnen komen.
De webshop heeft naast het hoofdkantoor in de VS ook vestigingen in China en België. SHEIN verkoopt 'betaalbare kleding voor jonge vrouwen en tieners' wereldwijd in 80 landen, waaronder Nederland.
Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval. Gratis retourneren is een service, maar zeker geen verplichting.
De retourzending is gratis. De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.
Binnen 14 dagen nadat je liet weten dat je van de koop afziet, moet de verkoper je het aankoopbedrag terugbetalen. Hij mag daarmee wachten totdat hij het product echt terug heeft. Of je hebt bewijs geleverd dat je het product hebt teruggestuurd. De verkoper mag de kosten van retourzending in rekening brengen.