Een wervende openingszin in een personeelsadvertentie is een zin of passage die de aandacht van potentiële kandidaten trekt en hen aanspoort om verder te lezen.
Een goede vacaturetekst zorgt voor: Geschikte kandidaten – Door duidelijk te omschrijven wat de functie inhoudt en de eisen scherp te stellen, is de kans groter dat alleen die precies die mensen reageren die voldoen aan het profiel. Tijdswinst – Een goede voorselectie scheelt ook veel tijd.
Vermeld het woord 'vacature', de functienaam, de naam van de werkgever én de plaatsnaam een aantal keer in de tekst. Denk ook aan het gebruik van relevante zoektermen als parttime, synoniemen van de functienaam en omliggende plaatsnamen. Let op: laat de vindbaarheid niet ten koste gaan van de leesbaarheid!
Met een wervende tekst wil je de lezer bewegen tot iets, bijvoorbeeld een aankoop of een aanmelding. De call to action vat de wervende tekst samen in één korte zin die de lezer aanzet tot het nemen van actie. Eigenlijk net als een reclameslogan.
Hoe kun je het beste een sollicitatiebrief beginnen?
De eerste zin moet de lezer nieuwsgierig maken naar de rest van je sollicitatiebrief. Begin daarom met een zin die er uit springt. Schrijf bijvoorbeeld over iets wat je opvallend vindt aan het bedrijf, een stukje geschiedenis over jezelf of een statement over iets wat je belangrijk vindt.
Begin met en goede openingszin die direct aanspreekt en waar de lezer zich in herkent. Een die je lezer nieuwsgierig maakt om verder te lezen dan alleen de inleiding van je vacature. Met de eerste paar regels van je tekst moet je direct indruk maken. Anders haakt je lezer af.
Waarom past deze vacature goed bij jou antwoorden?
Door over je passie te praten, maak je zeker een goede indruk op je gesprekspartner. Overtuig je gesprekspartner ervan hoe je ervaring en vaardigheden in het bedrijf passen. Geef aan wat je tot nu toe hebt gedaan en wat overeenkomt met de functie waarop je solliciteert.Focus dus op relevante kennis en ervaring.
Gebruik je berichtlengte als trigger voor bijvoorbeeld een artikel of vlog. De ideale lengte van een LinkedIn bericht is niet meer dan 25 tekens. Zo blijft je klant of zakenrelatie geboeid en is het geen overdaad aan informatie.