Transitoria of transitorische posten zijn schulden voor ontvangen diensten wanneer de betaling nog moet worden gedaan, of zijn vooruitbetaalde kosten wanneer de betaling al is gedaan, maar de kosten betrekking hebben op een latere periode. Voorbeelden van transitoria zijn rente of verzekeringen.
Zo werkt dat in je boekhouding
Transitorisch boeken is in SnelStart-termen: Het verdelen (van kosten) over een langere periode. Bij een (opgeslagen) boeking in dagboek Inkoop vind je een knop Verdelen. Hiermee kun je de inkoopfactuur verdelen over een op te geven aantal maanden.
Overlopende posten of transitorische posten zijn namelijk posten die betrekking hebben op transacties die over een boekjaar of boekingsperiode heen lopen. Dit kunnen zowel inkomende als uitgaande transacties zijn.
Uitgestelde kosten verwijst naar kosten die in een transactie zijn opgenomen, maar die pas als kosten worden opgenomen in een toekomstige boekingsperiode.
Rente wordt een transitorische post als er rente wordt verwacht in de huidige periode, terwijl die pas in de volgende periode wordt betaald. De rente van de bank wordt meestal pas berekend na afloop van de betreffende periode. De rente wordt dan als transitorische post opgenomen.
Verschil activa en passiva
Activa zijn bezittingen en passiva zijn de schulden van een onderneming. Hoeveel zakelijk geld jouw bedrijf volgens de balans heeft staat op de activazijde. Daarnaast is op de passivazijde te zien wie de eigenaar van dat geld is.
Overlopende passiva zijn verplichtingen die gedurende het jaar zijn opgebouwd en pas volgend jaar worden betaald. Dit kunnen ook vooruit ontvangen bedragen zijn.
Concreet gaat het dus om kosten of opbrengsten die je dit jaar al hebt, maar die eigenlijk met het volgende boekjaar te maken hebben. Het doel van de 'overlopende rekeningen' is dus ervoor zorgen dat men alle kosten en opbrengsten van het bedrijf altijd aan het juiste boekjaar toewijst.
Wanneer je bepaalde omzet of kosten over een langere periode wil verdelen, of naar een andere maand wil verplaatsen, noemen wij deze ontvangen omzet of vooruitbetaalde kosten 'transitorische posten'. Het betekent dat het moment waarop de kosten of opbrengsten ontstaan verschilt van het moment van betaling.
De balanspost nog te betalen bedragen is een voorbeeld van een overlopende post waarbij het moment van de uitgave achterloopt ten opzichte van het moment waarop de kosten worden geboekt.
Hier is sprake van een overlopende post. In dit geval is sprake van een nog te ontvangen bedrag, oftewel een nog te factureren bedrag over omzet die al gerealiseerd is. De omzet (credit) wordt dan alvast geboekt met als tegenrekening de balansrekening "nog te factureren" (debet).
Overlopende activa zijn vooruitbetaalde bedragen waar je nog een factuur voor moet ontvangen, dus bijvoorbeeld een aanbetaling voor een project. Overlopende passiva zijn kosten die in een boekjaar al wel geboekt moeten worden, maar waar de factuur nog niet van is ontvangen.
Voor de BTW is in de basis de factuurdatum van belang. Aangezien je factuurdatum in januari staat betaal je dus pas in het eerste kwartaal van het volgende jaar de BTW over je omzet van december. Dit heeft uiteraard geen invloed op je resultaat en balans van het betreffende jaar.
Overige schulden zijn schulden die noch een financiële noch een handelsschuld zijn.
Bij Kortlopende schulden kun je denken aan nog te betalen (btw) belastingen, loon, maar ook kortlopende leningen. Naast kortlopende schulden bestaan er ook langlopende schulden waarbij de looptijd van een verplichting langer is dan één jaar.
'Overige vorderingen' zijn vorderingen die u nergens anders in uw aangifte hebt aangegeven. Dat kan geld zijn dat u hebt uitgeleend, bijvoorbeeld een schenking op papier.
Ook het geld op een bankrekening en het kasgeld worden gerekend tot de vlottende activa.
De activa zijde van de balans bestaat uit alle bezittingen van een bedrijf. Je kunt hierbij denken aan het geld dat je op de bank hebt staan, maar ook de computer die je voor je onderneming hebt gekocht. Al die dingen die je "actief" in je bezit hebt vind je terug aan de linkerkant, de activa zijde van de balans.
De winst zelf zal waarschijnlijk op de bank staan en komt hierdoor aan de debetzijde van je balans te staan. De debetzijde bestaat immers uit je bezittingen: de activa. De winst moet ergens in geïnvesteerd zijn of op het banksaldo staan.
Kruisposten worden in een boekhouding gebruikt wanneer er tussen twee balansposten wordt geboekt. Zo blijft het geld tijdens de transactie zichtbaar in de administratie. De twee op kruisposten geboekte boekingen worden tegen elkaar 'weggekruist', vandaar de naam kruisposten.
Als je voor je onderneming in een bepaald jaar zulke kosten maakt moet je deze verdelen over de jaren waarin je verwacht nut van deze kosten te hebben. Voorbeelden van deze kosten zijn: vooruitbetaalde kosten, zoals huur, verzekeringspremie en rente. een reclamecampagne voor drie jaar die je in één keer hebt betaald.
De balanspost vooruitontvangen bedragen is een vorm van kort vreemd vermogen, waarbij een onderneming geld vooruit heeft ontvangen, van anderen dan klanten, voor een nog te leveren dienst.
Passiva - Wat zijn passiva? Passiva zijn het eigen vermogen en de schulden van een bedrijf of persoon. Ze laten zien hoe een bedrijf of persoon gefinancierd is. Je vindt deze boekhoudkundige term op de balans en de winst-en-verliesrekening.