Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Het toewerken naar een gunstige positie om kansen te benutten.
Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
Je oefent met behulp van een acteur ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke taal aan anderen over te brengen en belangrijke informatie op te pikken uit gesprekken. Je leert door te vragen en jezelf duidelijk uit te drukken.
Je beschrijft in je strategie wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt aan mensen, middelen en tijd. Maak je strategie concreet en behapbaar, zodat het je richting, focus en structuur geeft. Bij een strategie opstellen hoort keuzes maken.
Strategisch handelen betekent onder meer dat je je bewust bent van het belang dat je primair dient met een beslissing die je neemt. Er spelen belangen een verschillende 'plekken' in de organisatie, en jouw beslissing heeft niet alleen impact op de 'plek' waarvoor je hem neemt, maar – vaak onbedoeld – ook op andere.
Strategische klanten: Klanten met een enorm potentie en een grote afname. Dit zijn de klanten waarop je trotst bent en die je op je website plaatst. Strategie: Samen bouwen, accountmanagement op meerdere lagen van de organisatie.
“Hoe vergroten we onze naamsbekendheid bij onze doelgroep? Hoeveel budget trekken we daar voor uit dit jaar en wat krijgen we daar als organisatie voor terug?” “Hoe zorgen we ervoor dat onze Sales en Marketing doelstellingen aansluiten en onze teams meer samenwerken?
Onder strategische onderwerpen verstaan wij onderwerpen die pas op de lange termijn spelen, maar wel grote gevolgen kunnen hebben voor de organisatie.
De begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken. Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel. Een strategie is moeilijk te wijzigen eenmaal het in gang is gezet. Een tactiek kan gemakkelijk bijgestuurd worden naargelang de veranderende omstandigheden.
Strategische leiders stellen mensen op alle niveaus in de organisatie in staat beslissingen te nemen. Deze verdeling van verantwoordelijkheid geeft potentiële strategische leiders de mogelijkheid om te zien wat er gebeurt als mensen risico's nemen.
Een visie op bedrijfsvoering aangevuld met analyses en (toekomst)scenario's geeft inzicht in keuzes en koers aan de organisatie. Het resultaat is een sterke strategie met helder de belangrijkste doelen en hoe deze te behalen.
Een strategische doelstelling legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Ze zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken. Ze zijn op zijn best retrospectief, geformuleerd vanuit de toekomst, alsof de doelstelling gerealiseerd is.
Het belang van strategie is voor organisaties duidelijk. Het geeft richting aan een organisatie, zorgt dat er heldere kaders zijn voor het maken van keuzes en helpt in het bepalen van de succes factoren voor groei.
Een strategisch plan helpt u de richting die uw bedrijf de komende drie tot vijf jaar zal nemen te definiëren en te plannen. Het omvat de visie en de missieverklaringen van uw bedrijf, de doelen, en de acties die u zult ondernemen om deze doelen te bereiken.
Strategisch denken is er een die gericht is op een toekomstgerichte aanpak. Het houdt rekening met een strategie om iets specifieks te bereiken, evenals een actieplan om de gewenste doelstellingen te bereiken. Dit soort denken is nauw verwant aan het bedrijfsleven, hoewel het op elk ander gebied kan worden toegepast.
Een missie is afgeleid van de visie. Om je missie te kunnen formuleren, moet je de visie als uitgangspunt nemen. Vragen die je moet stellen voor de formulering van een missie zijn: – Wat willen we als organisatie bereikt hebben?
Binnen de uitgangspunten van het beleid worden doelstellingen geformuleerd en als de doelstellingen bekend zijn wordt een strategie bepaald om die doelstellingen te kunnen realiseren.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.