Een strategische personeelsplanning (SPP) is een tool om je vraag naar personeel in kaart te brengen. Voor vandaag, morgen én later. Met het oog op de veranderende arbeidsmarkt is het slim om een visie op instroom, uitstroom en doorstroom te hebben voor optimale bezetting.
Wat is strategische personeelsplanning (SPP)? Strategische personeelsplanning (SPP) is een toekomstgerichte activiteit waarbij nu besluiten moeten worden genomen over de inzet van de juiste mensen, op het juiste moment en de juiste plaats.
Strategische personeelsplanning helpt op een effectieve en gerichte manier tijdig te sturen op optimale bezetting van een organisatie, afdeling of team. Aan de hand van verschillende gegevens, omstandigheden en toekomstige ontwikkelingen voorspelt een personeelsplanning de personeelsbehoefte voor nu en straks.
Strategische personeelsplanning zorgt ervoor dat je weet hoeveel werknemers je wanneer nodig hebt. Bij re-actieve werving ga je pas medewerkers aantrekken op het moment dat er veel werk te doen is of als er sprake is van uitloop van werknemers (te laat).
Wat is een strategische planning? Een strategische planning bepaalt de koers van een organisatie en legt de basis voor de dagelijkse besluitvorming. Strategische planning is een continu proces, waarin wordt bepaald hoe de organisatie zich op lange termijn positioneert en gaat ontwikkelen.
Strategische personeelsplanning kan veel voordelen opleveren voor uw organisatie, waaronder strategie-evaluatie, scenarioplanning, het behouden van medewerkers, het identificeren van tekorten en overschotten en natuurlijk kan het je organisatie enorm helpen bij het behalen van bedrijfsdoelstellingen.
Door middel van strategisch personeelsbeleid kunnen bedrijven, op het gebied van personeel, inspelen op veranderingen in de toekomst. Het is hierbij belangrijk dat er inzicht is in de veranderingen van de markt, welke kansen en uitdagingen er zijn en hoe je als bedrijf hiermee proactief kunt omgaan.
Moonen). Strategische personeelsplanning laat zien waar de knelpunten zitten zodat leidinggevenden en medewerkers daar tijdig, en met oplossingskracht over afdelingsgrenzen heen, op kunnen anticiperen.
Strategische & Organisatorische Uitgangspunten
De uitgangspunten beschrijven wat de organisatie wil, met dit plan help je dus om de wil van de organisatie op te leggen aan haar omgeving. Er zijn twee vakgebieden waarmee je dit doet: marketing en communicatie.
Een strategische doelstelling (SD) legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Een SD zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken.
Voor SPP onderscheidt Evers de volgende vier dimensies: de hoeveelheid medewerkers, de kwaliteit van de medewerkers (kennis/vaardigheden/houding), de kosten van het personeel in verhouding tot de beschikbare budgetten en tot slot de flexibiliteit van personeel (agility/veerkracht).
In een personeelsplan staan niet alleen gegevens met betrekking tot hoeveel medewerkers er nodig zijn, maar ook welke medewerkers nodig zijn, met welke kwalificaties. Dit kan vrij algemeen worden aangeduid door te verwijzen naar functies, niveaus, studieachtergrond, expertise, ervaring etcetera.
Personeelsplanning draait om het juiste aantal mensen met de juiste vaardigheden op het juiste moment op de juiste plek te hebben, zodat je organisatie soepel kan draaien en je doelen kan bereiken. Het gaat om het slim inzetten van personeel rekening houdend met behoeften, vakanties, piekmomenten en trainingen.
Bij kwalitatieve personeelsplanning ligt de focus op de kwalificaties van je bestaande en nieuwe medewerkers. Daarnaast kun je met kwalitatieve personeelsplanning bepalen welke ontwikkelingsmaatregelen bij uitstek geschikt zijn voor je medewerkers om je bedrijf optimaal te ontwikkelen.
Als je een planning maakt, creëer je een duidelijk pad naar je doel. Je weet precies wat je moet doen, wanneer je het moet doen en hoeveel tijd je ervoor nodig hebt. Dit geeft je een gevoel van controle en zekerheid, waardoor je met meer vertrouwen en minder stress aan je taken kunt werken.
Kwantitatieve personeelsbehoefte is de eisen waaraan de medewerkers moeten voldoen: welke opleiding of diploma's hebben ze nodig, wat voor werkervaring is vereist, wat zijn de persoonskenmerken waarover ze moeten beschikken?
Onder strategische onderwerpen verstaan wij onderwerpen die pas op de lange termijn spelen, maar wel grote gevolgen kunnen hebben voor de organisatie.
Waarom SPP? Een SPP legt een koppeling tussen de actuele en toekomstige ontwikkelingen van jouw bedrijf, de branche waar je actief in bent en de omvang en competenties van het personeelsbestand dat nodig is om die ontwikkelingen binnen je branche te realiseren.
De betekenis. Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.