CDI. De CDI is een kleine "computer" die zorgt dat de vonk op het juiste tijdstip via de bougie in de cilinder wordt gestuurd. Als de CDI niet meer werkt zal de motor slecht of helemaal niet lopen. Vaak gaat een CDI kapot door de warmte die deze zelf genereert.
Een capacitor discharge ignition (letterlijk: condensator-ontlaadontsteking), afkorting CDI is een elektronische ontsteking waarbij een condensator met een spanning van 300 à 400 volt wordt ontladen over de primaire wikkeling van de bobine en daardoor in het secundaire gedeelte een zeer sterke vonk opwekt.
Een CDI is een elektrisch scooter onderdeel welke ervoor zorgt dat je ontsteking (verbranding) op het juiste moment plaatsvindt. Achter het vliegwiel/koelvin zit een ontstekingsspoel en pick-up (signaalgever). Deze sensor geeft aan de CDI door op welke plek de zuiger zich bevindt.
De bobine zet 12V laagspanning die door het elektrisch systeem loopt om in hoogspanning. Door deze hoge spanning kan een verbrandingsmotor ontsteken. Dit is nodig om de motor van de scooter te kunnen starten.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Kosten bobine vervangen
Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kosten voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro.
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Nieuwe CDI kopen
Loopt je motorblok onregelmatig, of start hij niet, dan is de kans groot dat je dit onderdeel moet vervangen. Natuurlijk kan het ook zijn dat je gewoon je scooter wilt opvoeren. In dat geval koop je een sneller type voor jouw snorscooter of bromscooter.
De begrensing houdt in dat je ontstekings tijdstip verdraait naarmate de toeren toenemen. Je verliest dus trekkracht vanaf een 50km en topsnelheid kun je niet eens over spreken. (niets top aan) Meestal kan je door een wit/groen draad door te knippen je CDI begrenzer omzeilen.
De scooter begrenzer zorgt ervoor dat de CDI in werking gaat. De CDI is de elektronische ontsteking die in jouw scooter gemonteerd is. Deze geeft door middel van vonkjes in enkele minuten jouw snelheid bepalen.
De centrale elektrodepen is gasdicht in de isolator gekit of ingesmolten. Deze dient om de hoogspanning naar de massa-elektrode te geleiden. Tevens heeft de centrale elektrode de taak de ontwikkelde warmte van de isolatorneus af te voeren. De elektrodepen wordt daarom uit een goed warmtegeleidend materiaal vervaardigd.
Bougies hebben geen vastgelegd levensduur, echter wordt de grens vaak gesteld dat ze na ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Heeft u bougies van hoogwaardig materiaal zoals Platinum of Iridium, dan gaan ze vaak langer mee, soms tot wel 90.000 km.
Als de motor van de auto niet op alle cilinders draait, is dit merkbaar aan een onrustig, schokkende lopende motor. Ook het vermogen van de motor zal sterk afnemen.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Een bobine gaat meestal zo'n 75.000 km tot 150.000 km mee.
Als je regelmatig de bougies vervangt gaat de bobine wat langer mee omdat er minder druk op de bobine komt te staan om een juiste vonk te maken.
De Wegenwacht meldt dat één van de vier individuele bobines er zo maar mee kan ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden en als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen.
Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
Vraag: Hoe lang duurt het als ik de scooter accu ga opladen? Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten.