Strategische gesprekken lijken op het eerste gezicht op gewone vergaderingen of brainstormsessies, met een aantal goed gekozen deelnemers, een agenda, doelstellingen enzovoort. Maar ze zijn veel meer dan dat: ze stimuleren een team om creatief en 'emotioneel' te denken, zeggen de auteurs.
Het toewerken naar een gunstige positie om kansen te benutten.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Een strategisch advies geeft via verschillende scenario's de route weer om bij de beoogde oplossing of resultaten te komen. Dat kan een advies zijn voor de aanpak van een project, bijvoorbeeld een omgevingsplan of intern verandertraject, maar ook een advies gericht op nieuw beleid.
Strategisch denken is dus zoiets als het omhoog kijken in het veld, de juiste positie te kiezen, de goede verdedigende actie te bedenken of de juiste wissel toe te passen. Om strategisch denken toe te passen moet je je bedrijf/organisatie goed kennen. In welke omgeving zit je organisatie. Met wie hebben we te maken.
Een strategisch manager heeft oog voor de grote lijn, zet de visie, strategie en doelstellingen uit en is gericht op de lange of middellange termijn. Ontwikkelen van beleid, visie en strategie zit in zijn/haar genen.
Strategisch handelen betekent onder meer dat je je bewust bent van het belang dat je primair dient met een beslissing die je neemt. Er spelen belangen een verschillende 'plekken' in de organisatie, en jouw beslissing heeft niet alleen impact op de 'plek' waarvoor je hem neemt, maar – vaak onbedoeld – ook op andere.
Bij strategische communicatie gaat het steeds meer om de dialoog, interactie en multi- stakeholderprocessen. Wietze Smid adviseert uw organisatie bij strategische communicatievraagstukken op het gebied van corporatie communicatie, public affairs, reputatiemanagement, crisismanagement en woordvoering.
In de managementliteratuur is een tactiek een plan om middelen en de wegen er naar toe in te zetten om een bepaald doel te berei- ken, door een keuze te maken uit verschillende mogelijkheden. De beslissingen die op tactisch niveau worden genomen, moeten bijdragen aan de strategie op langere termijn.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken. Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel. Een strategie is moeilijk te wijzigen eenmaal het in gang is gezet. Een tactiek kan gemakkelijk bijgestuurd worden naargelang de veranderende omstandigheden.
Strategische leiders stellen mensen op alle niveaus in de organisatie in staat beslissingen te nemen. Deze verdeling van verantwoordelijkheid geeft potentiële strategische leiders de mogelijkheid om te zien wat er gebeurt als mensen risico's nemen.
Met strategische personeelsplanning (SPP) heeft jouw organisatie een (cyclisch) instrument in handen om gerichter te kunnen sturen op een optimale bezetting. Het is een hulpmiddel om de (niet altijd eenvoudige) vragen op gestructureerde wijze te beantwoorden en inzicht te krijgen in te ondernemen acties.
Als je je strategische functies kent, kun je de markt op om tijdig op zoek te gaan naar deze mensen: je strategische doelgroepen. Je kunt met ze in contact komen om vervolgens een relatie op te bouwen. Zo leer je deze mensen echt kennen en doe je veel inzichten op, zoals wat ze drijft in hun werk.
Algemeen vindt men dat 'Strategisch' gaat over de 'Lange Termijn', 'Operationeel' over de 'Korte Termijn' en 'Tactisch' er tussenin. Tactisch verbindt de lange termijn en de korte termijn.
Formuleer de doelstellingen die je wilt bereiken op communicatiegebied. Welk probleem wil je oplossen met communicatie? Zorg dat ze SMART geformuleerd worden: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Ook deze stap maakt deel uit van het communicatieplan.
Een communicatiestrategie is jouw houvast voor al je communicatie-activiteiten. Zonder communicatiestrategie is de kans groot dat jouw communicatie-inspanningen onder een dikke laag stof verdwijnen.
Strategie
In de strategie omschrijf je wie je wilt bereiken en wat, hoe en wanneer je gaat communiceren. Ook de doelstellingen staan in de strategie omschreven. Bij strategie draait het om drie zaken: focus, focus en focus. Geef de strategie ook een naam, bijvoorbeeld de 'Fanstrategie'.
Het Strategisch Niveau gaat over de lange termijn en is het meest abstract van de drie niveaus (Strategisch, Tactisch, Operationeel). De lange termijn zit dicht aan tegen organisatiebeleid. Vaak wordt communicatie echter op de middellange termijn (Tactisch) op korte termijn (Operationeel) bekeken.
Ofwel: voorzichtig zijn met wat je communiceert. Tactisch handelen dus je tegenstanders op een ander been zetten en je medestanders nog iets meer aan je verbinden en verplichten. Elke kans benutten om de situatie in je voordeel te beïnvloeden zonder de langere termijn uit het oog te verliezen.
Een belangrijk onderscheid in het geheel van managementtaken is die naar besturingsniveau. Hierbij worden drie niveaus onderscheiden: operationeel, tactisch en strategisch management. Het managen (besturen) van die aspecten die voor het voortbestaan (continuïteit) van de organisatie cruciaal zijn.
o Tactisch niveau ('manager richt in'): het tactisch niveau is het niveau van leidinggevenden die direct leiding geven aan actoren op operationeel niveau, zoals het middenmanagement. Ook een team of een afdeling maakt onderdeel uit van het tactisch niveau.
- situationele strategische kennis: weten in welke probleemsituatie een strategie succesvol kan worden toegepast en kunnen taxeren hoeveel tijd de oplossing zal vergen.