Een stempelveer is een hoogwaardige, zwaardere drukveer die speciaal ontworpen is voor hoge belasting in begrensde ruimten zoals stempelhuizen. De veren zijn speciaal ontwikkeld om met hoge frequentie zware belasting (ook in de vorm van klappen) op te vangen.
Hoe werkt een drukveer? Drukveren zijn waarschijnlijk de meest gebruikte veren en komen bijna overal voor, het basisprincipe is simpel: hoe verder je de veer indrukt des te hoger de ontwikkelde kracht [N/mm indrukking]. De toepassingen zijn legio en niet meer weg te denken uit de samenleving.
Een veer is een elastisch constructie-element dat bedoeld is om een tegenkracht te leveren die toeneemt met de verplaatsing. Bekende vormen zijn de veer in een balpen en in een wasknijper, en de horlogeveren in mechanische wekkers en opwindspeelgoed.
De pure materiaalkosten voor het vervangen van de veren van de auto liggen rond de 50 tot 150 euro* per veer en zijn dus beheersbaar. Daarnaast is er ongeveer één tot twee uur werktijd. Bij een uurtarief van 100 euro liggen de totale kosten per veer tussen de 150 en 350 euro*.
Soorten veren
De donsveren dienen om de vogel warm te houden. De dekveren bedekken het lichaam van de vogel, slagpennen vormen de vleugels en staartpennen de staart. Elke soort veer heeft een eigen functie en uiterlijk.
De drukveer zit tussen de koppeling en poulie. Dit staat onder druk en wanneer je de moer loshaalt, wil de koppeling eraf 'schieten'. Indien mogelijk is dit beter om met 2 man te doen. Als de moer los is kun je de koppeling weghalen en zie je de drukveer.
Originele cilinder: meestal originele drukveer. 50cc gietijzer: origineel of wit. 50cc aluminium middeltoerig: wit of geel. 50cc aluminium hoogtoerig: geel of rood.
Door het monteren van een sterkere drukveer komt er meer tegendruk op de Torque Driver waardoor de v-snaar beter op spanning komt te staan. Het doel is om te voorkomen dat het toerental omhoog schiet bij de eerste werking van de variateur.
De Malossi Paarse Drukveer met +82% versterking is een upgrade voor de standaard drukveer van de Piaggio, Gilera en Vespa 2T/4T scooters. De drukveer is speciaal ontworpen om de koppelingsprestaties te verbeteren en het vermogen van de motor te verhogen.
De drukveer is gemaakt van hoogwaardige materialen en heeft een blauwe kleurcode, wat aangeeft dat het een sterkere veer is dan de standaard drukveer. Het installeren van deze drukveer verhoogt de druk op de koppelingsplaten, wat resulteert in een snellere acceleratie en betere prestaties bij hoge snelheden.
> De rolletjes van je scooter vervangen, de rolletjes zorgen voor het toerental. Lichtere rollen zorgen voor een hoger toerental, en zwaardere rollen voor een lager toerental. Wanneer je het juiste gewicht rollen hebt, trekt de scooter van stilstaand tot topsnelheid gelijkmatig op.
De drukveer is gemaakt van hoogwaardige materialen en heeft een witte kleurcode, wat aangeeft dat het een sterkere veer is dan de standaard drukveer. Het installeren van deze drukveer verhoogt de druk op de koppelingsplaten, wat resulteert in een snellere acceleratie.
Trekveren zijn verantwoordelijk voor het opvangen van schokken en trillingen tijdens het rijden. De vering zorgt ervoor dat de schokken die ontstaan door bijvoorbeeld een hobbelige weg, worden opgevangen en gedempt. Op deze manier blijft de scooter stabiel en veilig om op te rijden.
De drukveer is speciaal ontworpen om de koppelingsprestaties te verbeteren en het vermogen van de motor te verhogen. De drukveer is gemaakt van hoogwaardige materialen en heeft een zwarte kleurcode, wat aangeeft dat het een sterkere veer is dan de standaard drukveer.
Deze hoogwaardige rood gekleurde trekveren zijn ontworpen om je scooter een boost te geven in acceleratie. Met een set van 3 stuks kun je eenvoudig je ophanging aanpassen voor een soepelere en krachtigere rijervaring.
Deze witte drukveer gebruik je bij cilinders van 50cc t/m een laagtoerige 70cc cilinders met bijpassende uitlaat.
Met te strakke trekveren op de scooter duurt het langer voor je optrekt. Als dat gebeurt, ervaar je als het ware een duwtje in de rug. Als de trekveren te slap zijn, grijpt de koppeling heel snel aan, maar bij een heel laag toerental.
Hoe lang moet een trekveer zijn? Een trekveer is in diverse lengtes verkrijgbaar. De 5 meter, 10 meter, 20 meter en 50 meter trekveren worden het vaakst gebruikt. Hoe lang een trekveer moet zijn is afhankelijk van de lengte van de pvc-buis tussen de lasdozen.
Trekveren zijn dunne metalen strips die worden gebruikt om de spanning in een raam te verminderen. Ze werken door middel van een mechanisme dat de veer opgespannen houdt terwijl het raam open of dicht wordt gedaan. Dit zorgt ervoor dat het raam soepeler beweegt en minder kracht nodig heeft om te openen of te sluiten.
De beste trekveer is naar onze mening – en dat kunnen wij stellen op basis van jarenlange eigen ervaring – een kunststof trekveer. Daarbij hebben wij veel gebruik gemaakt van het merk RUNPO. Dit is een professioneel merk uit Duitsland dat al jarenlang wordt gebruikt door elektriciens wereldwijd.
Het doel is om te voorkomen dat het toerental omhoog schiet bij de eerste werking van de variateur. Het hogere motorvermogen in combinatie met de vertraagde variowerking verhoogt de trekkracht.
Bij de Malossi Multivar krijg je 6,1 gram rollen van Malossi. Deze rollen zijn meestal te licht. Lichte rollen zorgen voor een goede trekkracht, maar lage topsnelheid. Hoe zwaarder de rollen, hoe hoger de topsnelheid van de scooter zal zijn, maar ten koste van de trekkracht.
De drukveer zorgt ervoor dat de koppeling bij het juiste toerental aangrijpt. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je sterkere drukveren nodig. Bij te veel toeren kun je beter kiezen voor minder sterke drukveren.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller.
Het opvoeren wordt meestal gedaan door het verwijderen van de prop uit de uitlaat en het monteren van een andere sproeier en/of variorollen. Het kan ook zijn dat er een varioring is gemonteerd om de snelheid te verlagen. In dat geval kan de varioring eenvoudig worden verwijderd voor een hogere topsnelheid.