Bij een Stealth Camper is de buitenzijde van de bus onherkenbaar als camper, en ziet het eruit als bedrijfsbus. Maar de bedrijfsbus is aan de binnenkant wel voorzien van alle campervoorzieningen, zodat je onopgemerkt kunt overnachten. Zo kun je je bus multifunctioneel inzetten.
Als u als particulier een bus koopt, koopt u de bus met een grijs kenteken. U krijgt een geel kenteken (een ander kenteken dus) als de bus wordt gekeurd naar kampeerauto. Op dat moment dient u ook de BPM te betalen. Laat u de bus niet om keuren, maar blijft u gewoon grijs rijden met een camper interieur, dan mag dat.
Gemiddeld liggen de prijzen voor een bestelbus tussen de €7000 en €13000. Wij hebben in dit blog de meest geschikte bussen voor campers op een rij gezet.
Camperprijzen variëren enorm, maar gemiddeld kun je denken aan € 40.000 tot € 80.000 voor een nieuwe camper. Een tweedehands exemplaar is voordeliger; voor een camper van een paar jaar oud betaal je bij Van Acht campers tussen de € 40.00 tot € 60.000 euro.
De RDW keuring en het kentekenbewijs kosten rond de 100 euro voor een camper tot 3500 kg. Voor een camper boven de 3500 kg betaal je zo'n 150 euro. De kentekenplaten laten maken kosten rond de 30 euro.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
De prijzen van de nieuwe en jonge campers liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland. Het prijsverschil kan, zelfs met het BPM bedrag meegerekend, oplopen tot wel €10.000,-. Dit prijsvoordeel is één van de redenen waarom het zo aantrekkelijk is om een voordelige camper uit Duitsland aan te schaffen.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
De kosten hangen compleet af van wat voor een camper jij koopt, en verreweg een van de goedkoopste opties is zelf een busje ombouwen tot camper. Het prijskaartje begint bij 1.000,- euro, maar kan net zo goed oplopen tot tienduizenden euro's.
Het BPM percentage voor bestelauto omgebouwd tot camper is 37,7%. Het bruto bpm bedrag is de netto cataloguswaarde x het bpm percentage. De uitkomst moet je verhogen met €237,- als het gaat om een dieselmotor. Heb je een benzinemotor dan mag je de uitkomst met €1.283,- verminderen (zie de Belastingdienst.nl).
Je kunt hem zowel zakelijk gebruiken, als ermee op vakantie gaan. Onderhoudskosten BTW aftrekbaar. Brandstofkosten BTW aftrekbaar.
U kunt de auto gewoon kopen en moet hem dan inclusief BTW betalen. Bij een bestelauto is de BPM in 5 jaar afgeschreven en tevens is de verkoper aansprakelijk voor de eventuele afdracht. U hoeft de auto niet te laten ombouwen, u mag als particulier gewoon rijden met deze bestelauto.
Campers worden als personenauto of als bedrijfsauto geregistreerd, maar nooit als vrachtauto. Een vrachtauto is volgens de verkeerswet namelijk een motorvoertuig dat niet is ingericht voor het vervoer van personen.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Of het dus verstandig is om een oudere camper te kopen hangt er van af. Als u met de camper alle binnensteden in wilt is het niet verstandig. Als u er vanuit gaat dat in binnensteden toch weinig parkeerruimte is en u vindt het geen probleem om met de fiets of openbaar vervoer te gaan dan kan het verstandig zijn.
Meestal mag je een camper of caravan drie dagen op de openbare weg parkeren. Let op: in de APV staat 'parkeren' omschreven als 'te plaatsen of te hebben'. Dit wordt zo omschreven omdat veel eigenaren gebruik probeerden te maken van eventuele mazen in de wet.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
Wie permanent in een camper wil wonen, moet wel voldoen aan de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), waarin staat dat het verplicht is een adres op te geven bij de gemeente. Dat kan het woonadres zijn, maar wie zo'n adres niet heeft, kan ook een briefadres opgeven, een zogenaamd postadres.
Een van de populairste opties voor een camper voor 2 personen is een buscamper. In tegenstelling tot de traditionele opbouw camper wordt bij deze het interieur in een bestaande bestelbus ingebouwd. De buscamper is dus veel compacter, maar heeft ook alle voorzieningen zoals de mobilhome.
116 pk is voldoende voor deze kampeerbus onder normale omstandigheden. In de bergen moet u misschien wat eerder terugschakelen dan met een 150 pk motor. Het grootste verschil zult u ervaren bij snelheden boven de 90 km/h.