De sociaal-maatschappelijke dimensie heeft betrekking op de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren.
Sociaal-maatschappelijke dimensie
Studenten kijken naar hun eigen gedrag binnen hun woon- en leefomgeving: thuis, op school en bijvoorbeeld op de sportvereniging. Ze denken na over uiteenlopende onderwerpen: van identiteit tot cultuurverschillen, van discriminatie tot veiligheid.
De sociaal-maatschappelijke dimensie heeft te maken met: het functioneren in de sociale omgeving (woon- en leefomgeving, zorgsituaties, school).de kennis van verschillende culturen.respect voor verschillen en culturele verscheidenheid.
De sociale doelen van burgerschap zijn kennis, vaardigheden en houdingen die leerlingen nodig hebben om zich in sociale situaties redzaam te gedragen. De maatschappelijke doelen zijn de kennis, vaardigheden en houdingen om als burger deel uit te maken van en een bijdrage te leveren aan de Nederlandse maatschappij.
Welke vier burgerschapsdimensies zijn er beschreven? Een politiek-juridische dimensie, de economische dimensie, de maatschappelijk-sociale dimensie en de dimensie vitaal burgerschap.
De sociaal-maatschappelijke dimensie gaat over op de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Hoe functioneer jij in jouw eigen woon- en leefomgeving, in zorgsituaties en in de school?
Kun je niet (helemaal) zelfstandig deelnemen aan de samenleving? Heb je bijvoorbeeld geen dak (meer) boven je hoofd, ben je werkeloos, heb je schulden, of een combinatie hiervan? Heb je daarnaast een psychiatrische stoornis en/of zorg je voor overlast in de buurt. Dan spreken we over sociaal maatschappelijke problemen.
Samengevat is sociale competentie een samenhangend geheel van attituden, kennis en vaardigheden, dat betrekking heeft op de ontwikkeling van de eigen identiteit, in relatie met anderen en de omgeving. Sociale competentie wordt opgebouwd uit ervaringen, opgedaan in concrete activiteiten en in interactie met anderen.
Sociaal maatschappelijke organisaties zijn enorm belangrijk voor de samenhorigheid en het vermaak van een bepaalde groep mensen, dit kan op lokaal maar bijvoorbeeld ook op landelijk niveau. Zonder de mogelijkheden van sociaal maatschappelijke organisaties verliest een samenleving een bouwsteen waar het niet zonder kan.
Kort samenvattend is een probleem een maatschappelijk probleem wanneer: – Veel mensen ermee te maken hebben;– Het probleem op de politieke agenda staat;– Er sprake is van meerdere groepen, meningen en oplossingen.
Sociaal-culturele achtergrond gaat over normen, waarden, gewoonten en gebruiken die iemand vanuit huis meekrijgt. De term 'sociaal' gaat over iemands thuissituatie en het sociale milieu waaruit iemand komt. De term 'cultureel' gaat over normen, waarden en gebruiken die iemand van huis uit meekrijgt.
Het gaat om: (1) Ongelijke kansen in het onderwijs; (2) Armoede en onzeker werk; (3) de Arbeidsmarktpositie van mensen met een migratieachtergrond; (4) Langer thuis wonen van ouderen met een zorgbehoefte; (5) Meedoen aan woningverduurzaming.
Sociale verandering of maatschappelijke verandering, zijn in de sociologie de veranderingen binnen een maatschappij over een langere periode. De term verwijst met name naar veranderingen in de sociale structuur en de bevolkingssamenstelling.
De economische dimensie gaat over: De bereidheid en het vermogen om een bijdrage te leveren aan het arbeidsproces en aan de arbeidsgemeenschap; De bereidheid en het vermogen om een op gepaste en verantwoorde wijze als consument deel te nemen het deelnemen aan de maatschappij.
Grofweg kun je zeggen dat een sociaal werker zich bezighoudt met het bevorderen van het welzijn en de sociale participatie van mensen, groepen mensen en gemeenschappen, terwijl een maatschappelijk werker zich richt op het bieden van hulp en ondersteuning aan individuen en mensen in moeilijke situaties.
Onder sociale vaardigheden verstaan we al die vaardigheden die mensen nodig hebben om op een bevredigende manier relaties te kunnen aangaan en onderhouden. Daarbij gaat het zowel om vaardigheden in de sfeer van assertiviteit, als om vaardigheden in de sfeer van sensitiviteit.
Een maatschappelijk probleem heeft de volgende kenmerken: het is een probleem waarbij relatief veel actoren betrokken zijn (burgers, bedrijven en organisaties); er bestaan verschillende opvattingen over de oorzaken en de aanpak van het probleem; de overheid speelt een rol bij de oplossing van het probleem.
Criminaliteit (48 procent) en milieuvervuiling (45 procent) worden het vaakst gezien als een (heel) groot probleem1. Daarnaast zegt 28 procent dat de mentaliteit van de bevolking een (heel) groot probleem is, 25 procent vindt dat van de bevolkingsdichtheid en 20 procent van de multiculturele samenleving.
Volgens deskundigen is de wooncrisis een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd. Er is een tekort van rond de 300.000 woningen, wachttijden voor sociale huurwoningen zijn lang en op de koophuizen die er zijn, is overbieden met een ton geen uitzondering meer.
Allereerst zijn er de drie ruimtedimensies: vooruit/achteruit, links/rechts en omhoog/omlaag. Daarnaast is ook tijd een dimensie, want we bewegen allemaal vooruit in de tijd. In de formules van Albert Einstein vormen deze vier dimensies samen de ruimtetijd.
Wanneer iemand het vijfde dimensie bewustzijn bereikt, dan kan dit een beleving geven als die van een permanente staat van vrede, zegening, liefde en vreugde en er is geen moeite nodig deze staat te behouden, geen malende gedachtegangen meer die je de hele dag en soms ook de nacht in beslag nemen.