Een versleten homokineet herken je onder andere aan een ratelende/tikkend geluid. Vooral bij het nemen van een bocht. Een versleten homokineet kan daarnaast ook vibratie in het stuur veroorzaken. Maar ook het trillen van de versnellingsbak tijdens het optrekken de oorzaak zijn van een defecte homokineet.
Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden. De meeste fabrikanten bevelen vervanging aan om de 80.000 km.
Schokken of trillen
Doordat de homokineet kapot is, kunnen de wielassen niet meer met een constante snelheid draaien. Hierdoor zal de snelheid schommelen, wat u kunt merken als schokken of trillen.
Het vervangen van de homokineet ligt ongeveer tussen de 160 en de 310 euro. De kosten variëren per auto door de uren om de reparatie uit te voeren en de kosten van de onderdelen. Daarnaast verschilt de prijs ook per garage en dit kan verschillende oorzaken hebben.
Een defecte of slecht geproduceerde aandrijfas kan leiden tot veel problemen zoals het afbreken van de homokineten aan de differentieelzijde of wielzijde. Dit kan zelfs leiden tot het verlies van een wiel.
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1 en 2 uur
Om de homokineet te beschermen tegen vocht en vuil wordt een “homokineethoes” gebruikt. De binnenwerk van een homokineet zit op de as en daarnaast bestaat de homokineet uit een buitenkom die vastzit aan de wielzijde.
Als je maximaal instuurt en vanuit stilstand met vol gas wegrijdt, krijgt de homokineet aan de wielzijde veel te verduren. Hierdoor kan de homokineet uiteindelijk kapot gaan. Het kan ook zijn dat het vet uitdroogt door de hitte van de omliggende onderdelen.
Wanneer de aandrijfas kapot is kan dit een ''ratelend''geluid maken, dit kan komen door het lager of de. homokineet.
Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden. Laat hem vervangen in Nieuwleusen!
Van gedemonteerde aandrijfassen kun je controleren of de spiebanen aan de versnellingsbakzijde geen sporen van overmatige radiale beweging vertonen. Als de twee afzonderlijke delen van de aandrijfas heel losjes van elkaar bewegen is dit vaak een teken van een versleten homokineet.
Oorzaken van defecten kapot aandrijfas
De hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden. Een kapotte aandrijfas kan op den duur namelijk ook andere onderdelen beschadigen.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
De geluiden (ratelende) bij een benzinemotor worden vaak veroorzaakt door een hogedruk brandstofpomp, injectoren of de kleppen. Daarnaast kunnen materialen in het dashboardkastje de oorzaak zijn van de geluiden. Auto's die vallen in hogere prijsklassen maken minder geluid.
Het brommende geluid word veroorzaakt door 1 of meer lagers in het differentieel. Het jankende geluid word veroorzaakt doordat er door een kapot lager teveel spelling ontstaat tussen het pignion tandwiel en het kroonwiel.
In sommige gevallen klinkt een vervelend geluid alsof het van de motor komt, maar in werkelijkheid liggen de oorzaken heel ergens anders. Zo kunnen geluiden zoals een ratelend geluid in de vrijloop ook van de koppeling komen. Het geratel van kapotte koppelingsveren klinkt dan alsof de motor rammelt.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen. Als deze namelijk iets verschillen door slijtage of een ander merk, is er een kans dat de as onder het rijden wordt kromgetrokken. Dan bent u weer terug bij af.
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen? Het vervangen van een versleten koppeling kost gemiddeld al snel zo'n 3 tot 5 uur. Dit is wellicht langer dan je verwacht. Een koppeling vervangen is namelijk geen moeilijke klus, maar het is wel tijd- en arbeidsintensief.
Routine inspecties voor ingebouwde aandrijfassen: Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Als de auto tijdens het rijden een zoemend geluid maakt, maar verder niet de indruk geeft defect te zijn, is de meest voor de hand liggende oorzaak een versleten of beschadigd wiellager. Als je daarmee lang blijft doorrijden, gaat het zoemen over in bonken. Dan kan je niet meer veilig verder rijden.
De totale kosten voor het repareren van de cardanas liggen rond de 350 tot 1.200 euro*.
Een aandrijfas is een as van een, in dit geval auto, die de krachten van de versnellingsbak (en de motor) overbrengt naar de wielen zodat deze aangedreven worden en dus in beweging komen. De aandrijfas bestaat uit twee koppelingen, veelal homokineet, een ashoes en de as.
Defecte wiellager
Bij een defecte lager hoor je vanaf een bepaalde snelheid een continue zoemend of brommend geluid die in toonhoogte veranderd naarmate de snelheid omhoog gaat.